søndag den 18. september 2011

Opskrift: Kernebrød uden mel


Lige siden jeg så dette brød hos CookieCrumble har jeg vidst at det skulle jeg prøve - jeg har kun manglet den rette anledning. Den kom endelig i går til brunchen vi holdt for Lækkermåsens familie pga. diverse fødselsdage.

Brødet indeholder kun kerner, frø og mandler, og så olie og æg - ingen mel. Det indeholder i sagens natur en del fedt så det er nok ikke lige det man skal bruge i madpakken hver dag - men til særlige lejligheder og i små mængder, da må det da være sundt, med alt det sunde fedt det indeholder.

Mit brød blev ikke så højt da formen jeg brugte var lidt bredere end en almindelig rugbrødsform - og desuden var jeg ved at være bange for at det ville kikse helt. Det var en aflang springform jeg brugte, som jeg selvfølgelig regnede med var tæt i bunden - men det var den ikke, viste det sig. Med det resultat at ægge- og oliemasse løb ud og lagde sig i kanten, så der kom en fin ring af æggekage ud af det også. Jeg frygtede jo så at der ikke var nok æg tilbage i formen til at kernerne kunne binde ordentligt sammen, men det gik heldigvis fint alligevel.
Men det er bare lige et godt råd - sørg for at bruge en form der er tæt.

Kernebrød uden mel:
1 stk.

5 hele æg
2 tsk salt
1 dl rapsolie (eller anden smagsneutral olie)
100 g hørfrø
100 g sesamfrø
100 g solsikkekerner
150 g græskarkerner
150 g grofthakkede mandler

Tænd ovnen på 160 grader almindelig varme.
Bland alle kerner, frø og mandler med salt og olie i en skål. Pisk æggene godt sammen i en separat skål, og hæld dem derefter i kerneblandingen og rør så det hele er grundigt blandet.
Smør en (TÆT) rugbrødsform med fedstof, eller beklæd den med bagepapir, og hæld "dejen" i formen. Når ovnen er varmet op, bages brødet i 70 minutter midt i ovnen. Køles lidt af, og tages ud af formen og afkøler helt. Kan sagtens opbevares nogle dage i plasticpose (jeg bagte mit dagen før det skulle serveres).


Konklusion:

Brødet er superlækkert og med virkelig god smag - det er perfekt til særlige anledninger, f.eks. brunch, sammen med tapas eller lignende, og det kunne sagtens bruges til nogle små mellemmåltider også.
Det bliver nok det resten af mit brød bliver brugt til. Gæsterne roste det, men Lækkermåsen var ikke så begejstret, så jeg kommer til at spise resten selv.

I dag har jeg prøvet om jeg kunne tørre nogle skiver i ovnen (ved 90 grader i ca. en time), for at lave det til en slags knækbrød (efter forslag fra gæsterne) - helt tørre er de ikke blevet, pga. de forholdsvis bløde kerner og frø. Men nu prøver jeg at gemme dem i en dåse, og se hvor længe de kan holde sig - hvis ikke jeg får dem spist som snack på arbejde inden.

fredag den 16. september 2011

Low carb/LCHF + almindelig opskrift: Hjemmelavet ketchup - med og uden sukker



25.01.2014: Indlægget er opdateret til også at indeholde den sukkerfri/mere low carb version.
---
I morgen skal vi holde fødselsdags-brunch for Lækkermåsens familie, og jeg har taget en fridag i dag for at kunne nå at lave så meget som muligt selv.

Menuen kommer der mere om løbende - i denne omgang bliver det til en gang hjemmelavet ketchup, som jeg har haft kig på siden min første deltagelse i Secret Recipe Club, hvor den blev postet af en af de andre deltagere samme dag. Vi skal have noget med æg, bacon og pølser i morgen, så der skal lidt ketchup til - og selvom vi hamstrede Heinz sidste gang Lidl havde 1 kg til 20 kr., så skulle det altså prøves med en hjemmelavet version, som så også kunne spices lidt op med chili. (Ketchup skal ikke laves af økonomiske årsager, men mere fordi man så ved hvad der er i, fordi man kan få den smag man gerne vil have - og fordi det er sjovt. Men som med så mange andre hjemmelavede ting, så bliver ketchuppen kun så god som de råvarer man bruger - så brug enten friske tomater der virkelig smager af noget, eller brug gode økologiske på dåse eller flaske).

Jeg har set flere ketchupopskrifter der indeholder æblemos, men denne opskrift er totalt og aldeles æblefri - man fristes til at sige TOMAT - TOMAT - OG ATTER TOMAT!
Faktisk lavede jeg en portion allerede i sidste uge, men den kom til at smage alt for meget af kanel, som var en del af opskriften. Det duer altså ikke (der er trods alt stadig over 3 måneder til jul), så denne udgave er også helt og aldeles kanel-fri.

En almindelig ketchup indeholder dog en del kulhydrater (ca. 25 pr. 100 gram), så hvis man gerne vil have den lidt mere blodsukkervenlig kan man sagtens udskifte sukker med andre sødemidler. Det skal dog siges at jeg ikke har regnet på kulhydratindholdet i den sukkerfri version, men du får begge versioner her - så kan du selv vælge.


Ketchup:
ca. ½ liter

Krydderipose:

⅛ - ¼ tsk hele nelliker (start hellere med for lidt, og tilsæt så evt. lidt mere stødt nellike hvis den kan tage det - nellikesmagen må ikke blive alt for gennemtrængende)
1 stort laurbærblad
1/4 tsk fennikelfrø (det skulle egentlig have været sellerifrø, men det har jeg ikke kunnet finde)
1/8 tsk chiliflager
1/4 tsk allehånde

ca. 1,2 kg tomater fra dåse/flaske/karton eller friske - uden skind (første gang brugte jeg 3 dåser øko flåede tomater - denne gang brugte jeg en flaske Urtekram mosede tomater plus en dåse øko flåede)
1 1/4 dl hvidvinseddike
1 medium løg, finthakket
2 små stærke røde chilifrugter, finthakket (uden frø) - jeg har ikke brugt den slags man kan se på billederne (som er en meget mild udgave af Habaneroen), men derimod en af de små tynde og aflange typer - hvis man er bange for den bliver for stærk, så kan man evt. nøjes med at lade chilien koge med hel (husk så at tage den op inden blendning), og smage på den undervejs - og så tage chilien op når den ikke skal have mere
1 fed presset hvidløg
1½ tsk havsalt (der er tilsat lidt salt til Urtekrams tomater, så bruger man den, skal der måske lidt mindre salt i)
5 spsk sukker - eller for low carb version: 2 spsk sukrin+ (jeg brugte sukrin+ i stedet for almindelig sukrin, da jeg ikke synes det gjorde så meget hvis den anis-agtige stevia eftersmag kunne anes - der er i forvejen fennikel i, så lidt lakridssmag fra eller til...)

Krydderier til krydderiposen lægges i et stykke skoldet gazestof/ostelærred/krydderikugle og bindes sammen.
Tomater, eddike, løg, chili, hvidløg, salt og sukker/sødemiddel hældes i en tykbundet gryde - krydderiposen tilsættes.
Bring blandingen i kog og lad den simre i ca. 45 minutter, til løgene er godt bløde.
Blend blandingen med en stavblender direkte i gryden, og hæld den gennem en sigte ned i en skål. Vask gryden af, og hæld den sigtede ketchup tilbage i gryden. Lad den simre videre ved svag varme i ca. 1 time under jævnlig omrøring, indtil den har den ønskede konsistens. Fjern krydderiposen og smag evt. til med salt eller sukker/sødemiddel.
Hæld ketchuppen på skoldede glas eller flasker, og opbevar den i køleskab - den sukkerfri version er indtil videre testet til at kunne holde sig i et par måneder i køleskab, så den med sukker kan sikkert holde endnu længere.

Konklusion:

Meget bedre uden kanel - og denne gang fik den også lidt mere chili, så den smagte af lidt mere. De forskellige krydderier gav en god smag, uden at blive for meget.
Jeg tror heller ikke der er den store forskel i smagen med og uden sukker, så jeg kan kun anbefale at prøve, hvis man gerne vil lave sin egen sukkerfri version.


onsdag den 7. september 2011

Opskrift: Hjemmelavet Nutella / chokolade smørepålæg


I næste weekend skal vi holde brunch-fødselsdag for Lækkermåsens familie, og jeg har været ved at spekulere over hvad der skal på bordet. Der skal jo nok noget med æg og bacon til, sammen med nogle brunch pølser vi allerede har i fryseren, og hjemmelavet appelsin- og blommemarmelade er også klar.
Derudover skal der måske laves en ost igen, med chili og hvidløg, hvis jeg når det nogle pandekager (har heldigvis fået fri dagen før), og så har jeg tænkt mig at prøve det her kernebrød uden mel, som lyder rigtig godt.

Og endelig skal der Nutella til - eller chokolade smørepålæg, om man vil, for smagsmæssigt ligger den hjemmelavede nok noget ved siden af den traditionelle Nutella.

Jeg søgte lidt rundt omkring og fandt bl.a. Anne au Chocolats opskrift (med nødder) her - den gik jeg ud fra, men ændrede lidt i mængder og tilføjede desuden flormelis, da jeg brugte meget mørk chokolade, og den lige trængte til lidt ekstra sødt.

Hjemmelavet Nutella / chokolade smørepålæg:
ca. 3½-4 dl

150 g god chokolade (jeg brugte 125 g 70% mørke knapper fra Callebaut, og 25 g lys chokolade)

50 g ristede og afskallede hasselnødder (brug fingrene til at afskalle med, eller gnid nødderne i et rent viskestykke - det gør ikke noget hvis der kommer en smule skal med, den må bare ikke være brændt)
1½ dl piskefløde
30 g smør i tern
2 spsk flormelis
et lille nip flagesalt der er knust mellem fingrene

Nødderne ristes i et fad i ovnen ved 130 grader varmluft i ca. 10-15 minutter, til skallen løsner sig (pas på de ikke bliver for mørke!)
Nødderne kværnes helt fint i feks. en kaffekværn (jeg har en jeg kun bruger til krydderier og nødder) eller foodprocessor - eller hak dem med en kniv i den grovhed man ønsker (jeg ville gerne have den helt glat, men man kan selvfølgelig sagtens lave den med lidt bid i).
Hak chokoladen (ikke nødvendigt hvis man bruger knapper) og bland den med nødderne.
Varm fløden op til den småkoger, og hæld den i chokoladen/nødderne - rør rundt til chokoladen er helt smeltet. Bland smørret i og rør rundt igen til det også er smeltet, og massen er uden klumper. Tilsæt flormelis (smag evt. til med lidt af gangen - mængden afhænger også lidt af hvor mørk chokolade man har brugt, og hvor bitter eller sød man gerne vil have den) og bland en fingerspids salt i.
Hæld blandingen på glas og luk til det med det samme - opbevares i køleskab, hvor det vil stivne lidt, men ikke mere end at det sagtens stadig kan smøres ud
EDIT: Det har nu stået i køleskabet natten over, og er stivnet en del, men det gør Nutella selvfølgelig også i køleskab - så det skal nok lige stå ved stuetemperatur en halv time før det er ordentligt smørbart.
Holder i ca. 14 dage på køl (hvis ikke det er spist inden). 

Konklusion:

Den minder meget om Princip udgaven af Nutella i smag - man skal uden tvivl være glad for mørk chokolade for at kunne lide denne version, og det er ikke nødvendigt (eller for den sags skyld anbefalelsesværdigt) at putte ret meget på brødet - men jeg er faktisk positivt overrasket, og synes sagtens den kan udgøre en erstatning for Nutella, og ikke mindst de billige købe-varianter.
Lækkermåsen var ikke udelt begejstret (og han spiser ellers kun mørk pålægschokolade) men jeg tror måske lige han skal vænne sig til den.
Det har jeg allerede gjort.

tirsdag den 6. september 2011

Opskrift: Svensk pølseret med pasta



Jeg har blogget om svensk pølseret tidligere, men af en eller anden grund manglede indlægget flere oplysninger, bla. nogle af ingredienserne, og selve fremgangsmåden.
Så da de svenske pølser stod på menuen i dag, har jeg nu rettet opskriften så den passer, og har også tweaket den lidt - og så kunne der passende komme et nyt, og bedre, billede ind også.


De fleste jeg kender laver retten med kogte kartofler (og det er også sådan vi har fået den de få gange jeg kan huske min mor har lavet det), men jeg kan faktisk bedst lide den med pasta (og helst penne) - og så serverer jeg pølser/saucer og pasta hver for sig, så pastaen ikke suger for meget sauce, hvis der skal gemmes rester til dagen efter.


Svensk pølseret med pasta:
3-4 personer


2 spsk olivenolie 1½ spsk mild karry 
3 fed grofthakkede hvidløg
3 finthakkede løg (jeg brugter Alligator chopperen med de små tern)
10 brune pølser i halve skiver (hvilken slags det er, er ikke så vigtigt, de må bare ikke være for tykke)
2 spsk mild paprika
7 dl minimælk
2½ dl madlavningsfløde 8%
1 spsk rødvinseddike
2 tsk grøntsagsbouillon
3 spsk ketchup
purløg og revet parmesanost til pynt 


Olien varmes op i en tykbundet gryde, og karry svitses heri. Tilsæt hvidløg og løg, og svits ved forholdsvis lav varme, så hvidløgene ikke branker, til løgene er gyldne og begynder at blive bløde - ca. 5 minutter.
Tilsæt pølserne og paprika, og lad det svitse med i et par minutter.
Tilsæt resten af ingredienserne og varm det hele godt igennem.
Server med pasta penne, purløg og parmesanost.

Konklusion:

Den har lige et lille strejf af stærkt, uden at være for meget, og karry og eddike bidrager til god smag.
Jeg jævnede ikke saucen, udover med det mel der findes i madlavningsfløden (det havde nok været velset fra Lækkermåsen at jeg havde gjort det, men jeg kan nu bedste lide en tyndere sauce, og det er heldigvis mig der bestemmer når jeg står i køkkenet), men det kan man selvfølgelig sagtens gøre, hvis man ønsker en tykkere sauce.

søndag den 4. september 2011

Opskrift: Chilidressing á la Glæsel


Vi slutter lige dagen af med en meget anvendelig dressing, som kan bruges både til burgere, som salatdressing,  som dip til chips og grøntsagsstænger, og som dyppelse til kartofler og kød.

Vi fik den i aftes til en 40-års fødselsdag, og det viste sig at den var fundet i Glæsels Grillerier, som vi selv har stående på hylden, men desværre har fået brugt alt for lidt.
Jeg har flere gange lavet en lignende version som jeg har fundet inspiration til på nettet, men uden den ingrediens som jeg synes lige giver det sidste pift - hvidvinseddiken.

I dag stod menuen på hjemmelavede burgere (muligvis følte Lækkermåsen trang til noget med mere fedt og salt i end sædvanligt - jeg kørte hjem, så det kender jeg heldigvis ikke noget til), og da alle ingredienser til dressingen var i huset, tog det ikke mange minutter at piske den sammen. Den smager endnu bedre end en købe-dressing, og er nok også temmelig meget sundere - selvfølgelig afhængig af fedtprocenten i mælke-produktet, men der er i det mindste ikke så mange unødvendige tilsætnings- og farvestoffer i.

Chilidressing á la Glæsel:
ca. 2½ dl

2 dl Cheasy Fraiche 6%
2 spsk sød chilisauce
½ tsk Sriracha hot chili lemon grass sauce (eller anden stærk chilisauce, eller evt. pulver)
1½ tsk hvidvinseddike
salt og peber

Alle ingredienser piskes sammen (hold evt. lidt igen med den stærke chilisauce, hvis der er tvivl om hvor stærk den er) og dressingen trækker på køl en times tid.

Konklusion:

Der er utrolig meget smag i, i betragtning af hvor få ingredienser der skal til - eddiken giver en god afrunding til de stærke og søde chilisaucer, og den er, som skrevet, meget anvendelig, næsten uanset hvad man skal bruge dressing til.

Opskrift: Rosmarinolie - og plyndring af krydderurtebed



I denne weekend har vi mest af alt kokkereret for andre (forberedt og grillet kød til en nabos 18-års fødselsdag i fredags, og det samme til en vens 40-års fødselsdag i går) - så det er kun i dag der er blevet tilbragt tid i eget køkken.
Når det nu samtidig lader til at blive en af de sidste dage med godt vejr, så havde jeg bestemt mig til at få ryddet lidt ud i krydderurtebedet på terrassen.

Jeg elsker krydderurter og synes det er deprimerende at skulle betale i dyre domme for nogle små halvvisne bundter om vinteren, når man i stedet kan "dyrke" dem selv (eller i hvert fald købe dem og så plante dem ud og lade dem gro sommeren over) og fryse den overskydende høst ned og bruge af om vinteren.

Jeg ved godt der er nogle krydderurter der reelt ikke egner sig til frysning, bl.a. koriander, som hører til urterne med en flygtig smag, og som skal tilsættes en ret til sidst, hvis den varmes op (det gælder også feks. dild, estragon, basilikum, persille og mynte) - men jeg tidligere forsøgt mig med at fryse feks. koriander, og jeg synes altså fint det kan bruges fra frost, hvis det skal i en gryderet. Og selvom det har kogt med i et stykke tid, afgiver det stadig smag.
På samme måde har jeg også brugt feks. purløg og dild - men det kan man godt nok også købe på frost, så det er nok en af de urter der egner sig bedre til frysning.

Anyway - i dag fik jeg høstet næsten hele beholdningen af rosmarin, timian (både almindelig og citron-udgaven), oregano og purløg. Noget af rosmarinen og timianen er blevet til en urtesalt, sammen med beholdningen jeg allerede havde i fryseren. Rosmarin, timian, oregano og purløg er frosset ned og skal dermed gerne kunne forsyne mig med urter, indtil det er tid til at plante nyt næste forår (for med de vintre vi er begyndt at holde os, er det tvivlsomt at timian og rosmarin overlever).
Og endelig er noget af rosmarinen blevet til en rosmarin-olie, som Hanne K. gav inspiration til, med linket fra Politiken.

Nu står der kun mynte, estragon, basilikum og persille tilbage - mynte og estragon overlever forhåbentlig, og basilikum og persille bliver nok brugt inden frosten sætter ind.

Rosmarin-olie:
ca. 1 dl

100 g rosmarin (skyllet, tørret og bladene pillet af)
3 g salt
2 dl olivenolie (der anbefales at bruge en mild olie, men jeg brugte nu bare en græsk jomfru udgave, som vi købte på Kreta)

Rosmarinbladene blendes grundigt med saltet, og olien varmes op til det ikke længere er behageligt at dyppe en finger i den mere.
Olien hældes i blenderen, og det hele blendes nu i ca. 3 minutter - den varme olie sørger for at trække mest muligt af olierne og farvestoffet (klorofyl) ud af urterne.
Olien skal nu igennem et kaffefilter eller feks. et ostelærred - jeg brugte et stykke ostelærred jeg har købt til madbrug, så kan man nemlig vride det uden det går i stykker. Olien bliver dog ikke helt klar, så hvis man vil have det, kan man forsøge med et kaffefilter natten over, ligesom Hanne har gjort (dog er det estragon hun har brugt, og ikke rosmarin, så jeg ved ikke om klarheden bliver ens).

Når olien er filtreret, hældes den på et skoldet glas eller en flaske, og opbevares i køleskab. Bemærk at hvis man bruger jomfruolivenolie, vil den størkne i køleskab efter et stykke tid, men den kan uden problemer "tøes" op ved stuetemperatur (eller til nød under den lunkne vandhane, hvis man er i tidsnød).

Konklusion:

Olien bliver fint grønt, men som skrevet ikke helt klar. Den har en meget gennemtrængende duft og smag af rosmarin, så jeg regner med det ikke bliver nødvendigt at bruge så meget af den. Hvilket jo er godt, når jeg kun fik 1 dl ud af det.
Jeg forestiller mig at den ville være god på nogle ovnkartofler (spædet op med ren olie), eller feks. penslet på et stykke kød der skal grilles - eller måske dryppet på ristet brød der skal gnides med hvidløg.

Brugt skal den i hvert fald nok blive.


Urter klar til fryseren - hurra for Ziploc

tirsdag den 30. august 2011

Opskrift: Blommemarmelade med vindruer og citron



Da vi holdt fødselsdag i lørdags kom mine forældre også med en pose blommer af egen avl - de skulle bruges inden så længe, eller fryses ned. Men da jeg allerede har nogle liggende i fryseren, som vi fik af en nabo sidste år, blev disse til en gang blommemarmelade i søndags, sammen med nogle af de blå vindruer der var tilovers fra jordbær- og druesalaten.
Der kom også lidt citronsaft og -skal i, og så brugte jeg syltesukker, da jeg havde det meste af en pose stående fra tidligere tiders syltning. Egentlig vil jeg helst undgå at bruge det nu, da der er konserveringsmiddel i og jeg er blevet lidt mere bevidst om den slags, men nu fik det lov at hjælpe marmeladen på vej denne sidste gang - man skal jo udnytte det man har i skabene.

Blommemarmelade med vindruer og citron:

ca. 800 g blommer, udstenede og skåret i mindre tern
ca. 200 g blå druer uden sten, skåret i halve
3/4 dl vand
1 spsk citronsaft
meget fintrevet skal af 1 øko/ubehandlet citron
ca. 850 g syltesukker

Det hele bringes langsom i kog, og bobler derudaf i ca. 5 minutter, til frugten er blød og har afgivet saft.
Blend frugten med en stavblender (pas på det ikke sprøjter da sukkerlagen er meget varm) og lav evt. en marmeladeprøve - læg en teskefuld på en tallerken og stil den i fryseren et minut eller to. Hvis marmeladen ikke løber sammen når man trækker et spor igennem med en finger, så er den klar. Og det var den her.
Fjern det værste skum fra marmeladen, og fyld den med det samme på rengjorte, skoldede og vodka-skyllede sylteglas til ca. ½-1 cm fra kanten, og luk til.
Bør kunne holde et godt stykke tid et mørkt og køligt sted, men opbevares for en sikkerheds skyld på køl efter åbning (måske ikke nødvendigt når der er konserveringsmiddel i - men jeg gør det nu alligevel).

Konklusion:

Den smager helt sikkert godt, men det er måske lidt svært at identificere at det er blommer der er i (det er i hvert fald konklusionen da vi fik den ordentligt smagt på arbejde i går). Men den er som sagt god, med et lille friskt strejf af citron - jeg ved ikke om druerne egentlig gør noget for smagen (legede lidt med tanken om at lave en ren druemarmelade af de sidste for at se hvordan det bliver, men nu har jeg næsten spist dem, så det må blive en anden gang), men om ikke andet giver de en fin farve til de forholdsvis lyse blommer.
Og så er det nemt.

mandag den 29. august 2011

Hvad sker der lige med min forside??

Update 30.08:
Jeg fandt selv løsningen her, så nu lader jeg den stå, i tilfælde af at nogen kan bruge den:

http://www.google.com/support/forum/p/blogger/thread?tid=3642c371941a2c7b&hl=en

Der var åbenbart noget HTML kode der ikke var lukket, men løsningen i linket virkede.

Nu er jeg glad igen.

---

Lige pludselig er mine venstre og højre sidelementer på Home siden flyttet helt ned under sidste indlæg på forsiden, og laaaangt ud til venstre (kan man kun se hvis man gør fonten mindre med Ctrl+muse scroll) - men går man ind på siden Om mig, Opskrifter osv., så står de fint hvor de plejer, og det samme på hvert enkelt indlæg.

Nogen der har en ide om hvad jeg kan have pillet ved? Har prøvet at rette i design, men det hjælper ingenting :-(

Opskrift: "Über" citronis og chokolade/kokoskage (Secret Recipe Club)





Jeg fandt Secret Recipe Club gennem Newyorkerbyheart, og nåede lige at blive godkendt til at deltage i august-runden. SRC går ud på at man får tildelt en hemmelig blog, hvorfra man skal poste en valgfri opskrift på samme dag og tidspunkt som alle de andre der deltager - og det spændende er jo så hvem der har lavet noget fra ens egen blog, og hvad der er lavet (det er især spændende for mig, fordi langt de fleste deltagere er fra USA/Canada, og det hele derfor foregår på engelsk - jeg kan godt forestille mig det må trække lidt tænder ud at skulle finde ud af danske opskrifter vha. Google Translate, men det er jo en del af det sjove - så jeg har glædet mig til at se hvad der er kommet ud af det). 
Besøg hjemmesiden for at læse mere og evt. melde jer til!


Min første tildelte blog var Cheap Ethnic Eatz, af Evelyne i Canada. Det var en perfekt begyndelse for mig, da Evely blogger om mad fra stort set hele verden - hun ser ud til at have en meget varieret smag, ligesom jeg selv har.


Udover at blogge spændende opskrifter (bl.a. på nogle ret utraditionelle typer is), er Evelyn også god til at forklare hvor ingredienser og retter kommer fra, og det har været ganske sjovt at læse historier om ting man bruger, men som man egentlig ikke kender oprindelsen på.
Udover det, deltager hun også i flere forskellige udfordringer á la SRC, hvor hun skal lave retter med bestemte ingredienser osv., og det resulterer også i spændende projekter.

Jeg brugte et par dage på at finde den helt rigtige opskrift, og til sidst havde jeg 2 opskrifter jeg havde svært ved at vælge imellem.
Den første var Uber Lemon Ice Cream. Citronis har stået på min liste over is der skulle prøves, siden vi fik vores ismaskine, så dette var en god anledning til at få det streget fra listen. 
Den anden var Chocolate Coconut Cake. Jeg bager ikke så mange kager, men jeg vil gerne gøre mere ud af det. Og siden jeg havde alle ingredienser i huset, og jeg godt kan lide kokos - og chokolade/kakao - virkede det som et oplagt valg.

Jeg havde dog svært ved at vælge mellem de to opskrifter, så jeg bestemte mig til at lave dem begge, og servere dem sammen. Evelyn nævner i is-opskriften at citronsmagen er meget stærk (man får nærmest fornemmelsen af at den kan vække en død), så jeg mente det var en god idé at servere noget andet sammen med, i tilfælde af at den blev FOR syrlig for min gæst (som i øvrigt var Hanne K. - perfekt med en anden madblogger til at afprøve konceptet!) - og citron og kokos/kakao virkede til at være et godt match.

Opskrifterne kommer her, med de ændringer jeg lavede.

"Über" citronis (på ismaskine):
ca. 3/4 liter

Is og kage serveret med blåbærsirup
2½ dl sukker
2½ dl minimælk
2½ dl piskefløde
1/4 tsk fint salt
fintrevet skal af 1 usprøjtet/økologisk citron
saft af 3 citroner
evt. 4-5 dråber gul madfarve

Varm sukker, mælk, fløde, salt og citronskal op i en gryde og lad det simre ved lav/medium varme til sukkeret er opløst. Lad blandingen afkøle lidt og bland citronsaften i.
Stil blandingen i køleskabet natten over, eller i 6-8 timer, så smagen kan udvikle sig.
Bland evt. madfarve i (jeg brugte nok ca. 1/4 tsk, men den blev ikke voldsomt gul) og klargør ismaskinen. Hæld den kolde blanding i og lad maskinen køre til isen bliver tyk og cremet. Servér den med det samme hvis man gerne vil have soft-ice konsistens, eller lad den fryse helt færdig i lukket beholder i fryseren. 
Den er meget nem at kugle op direkte fra fryseren (faktisk begynder den ret hurtigt at smelte), så den behøver ikke stå på køkkenbordet inden servering.

Konklusion:

Indbegrebet af citronis! Den har den helt rigtige syrlighed - i hvert fald efter min mening. Man skal være meget glad for citronsmagen for at kunne lide denne is - men hvis ikke man er det, er der jo heller ingen grund til at lave den i det hele taget. 
Den har også en perfekt cremet konsistens, så hvis jeg kommer til at lave citronis igen, kan det sagtens blive i denne version.

Chokolade/kokoskage:

300 g smeltet smør
3/4 dl kakaopulver af god kvalitet (jeg brugte en usødet fra Urtekram)
2 dl + 2 spsk sukker
3 æg
3½ dl kokosspåner + lidt ekstra til toppen af kagen, og til pynt (det er vigtigt det er spåner der bruges, ikke det almindelige revne kokos)
3½ dl mel
1½ tsk bagepulver
1 3/4 dl minimælk

Varm ovnen op til 180 grader almindelig varme.
Bland alle ingredienser i en skål til det lige netop er blandet - pas på ikke at røre for meget og for længe, da bagepulveret kan miste sin virkning.
Smør en ca. 24 cm springform med smeltet smør, og hæld dejen i. Pynt med kokosspåner og bag den i ca. 50 minutter. Hvis kokosspånerne begynder at blive for mørke, dækkes kagen løst med sølvpapir.
Tjek midten af kagen med en tandstik/strikkepind/kødnål efter 40-45 minutter - hvis dejen ikke hænger ved, er kagen færdig.
Lad kagen køle lidt af i formen, og løft den derefter over på en bagerist hvor den køler helt af.
Pynt med ekstra kokosspåner og server.

Konklusion:


Som Evelyn også skriver, så gør konsistensen af kokosspånerne meget for kagen, i forhold til hvis man havde brugt almindeligt revet kokos. Der er noget at bide i, og samtidig er den blød og næsten saftig.
Den har en fin kakaosmag, og man kunne sagtens tro der var "rigtig" chokolade i (i det mindste hvis man har brugt en ordentlig kvalitet kakao). 


Det har været sjovt at deltage, så jeg er helt sikkert med igen i næste måned.
---

Secret Recipe Club August: Uber Lemon Ice Cream and Chocolate Coconut Cake

Chocolate coconut cake
Dansk version følger i separat indlæg! / Danish version will follow in a separate post!

I learned about the Secret Recipe Club through a fellow Danish blogger, and just made it to join the August round - my first assignment was Cheap Ethnic Eatz, written by Evelyne in Canada.
This was a perfect beginning for me, since Evelyne writes about food from basically all over the world - she seems to have a very varied taste, just like me.
Besides from posting interesting recipes (among others for some quite untraditional ice cream - luckily, I love ice cream), Evelyne is also very good at explaining where certain ingredients or meals come from, and it has been fun reading stories about things you use, but didn't know the origin of.
Apart from that, she also participates in a lot of different challenges (like SRC), where she has to cook with certain ingredients, and that also results in some interesting projects.

I spent a few days looking for THE recipe to try out, and finally I ended up with 2 that I had a difficult time choosing from.
The first one was the Uber Lemon Ice Cream. We recently bought an ice cream machine, one of those with a compressor so we can make ice cream whenever we want, without having to wait for the bowl to freeze for a day and eternity first. Lemon ice cream has been on my to-do list since we got the machine, so this was a good excuse to finally get around to it. 
The second one was the Chocolate Coconut Cake. I don't really bake a lot of cakes, but I would like to do it more. And since all the ingredients were already available in the pantry, and I like coconut - and chocolate/cocoa - this seemed to be a good choice.

Choosing between the 2 recipes turned out to be so hard that I decided to make them both. and serve them together. Evelyn mentions in the ice cream recipe that the lemon flavour is very strong, so I thought it might be a good idea to serve something with it, in case it was too tangy for my guest (another food blogger - the perfect guest for a SRC project!) - and lemon and coconut/chocolate seemed to be a nice match.

So - here are the recipes, with the changes I made.

Uber lemon ice cream (using ice cream machine):
 - adapted from Cheapethniceatz
approx. 3/4 liter

Notes:
- I followed the recipe when it comes to ingredients, but used normal whipping cream instead of heavy cream, as we don't have anything with that name in Denmark. Whipping cream in Denmark has a fat content of 38% and no additives - I am not really sure about the heavy cream, as I have found different explanations. But anyway, I always use whipping cream when an ice cream recipe calls for heavy cream, with excellent results so far.
- Evelyn doesn't specify which kind of milk she uses, so I just used milk with 0,5% fat, which is what we normally have in the fridge.
- I wasn't exactly sure if everything should be wisked together before putting it in the ice cream maker, or just mixed lightly, or if the sugar should simmer with the milk to properly dissolve - but I was afraid the sugar wouldn't dissolve if not heated. So I warmed the sugar with the milk, cream and lemon peel (to extract as much flavour as possible) until sugar was dissolved, and then let it cool a bit, before I added the lemon juice. 
- I let the mixture rest in the fridge overnight to allow the flavours to develop.

Ice cream and cake served with some blueberry syrup
1 cup sugar
1 cup milk - 0,5% fat
1 cup whipping cream (or heavy cream if available) - 38% fat
1/4 tsp fine salt
finely grated peel from 1 organic lemon (like Evelyn, I used a Microplane grater for this - and I love it too!)
juice from 3 lemons, a little less than 2/3 cup (doesn't have to be organic, but that's what I always buy in order to be able to use as much as possible from the lemons, so organic juice is what I used)
4-5 drops of yellow food colouring (optional - I used it)

Bring sugar, milk, cream, salt and lemon peel to a simmer in a saucepan, and let it simmer at low heat until sugar is just dissolved. Let the mixture cool a bit, and then mix with the lemon juice.
Let cool completely in the fridge overnight to allow the flavours to develop. Mix in the yellow colour, if using it, until the colour is the way you like it. (I think I used approx. 1/4 teaspoon, but it didn't really get all that yellow).
Prepare the ice cream maker according to directions, and pour in the mixture. Let it freeze in the machine until it becomes thick and creamy, and either serve it immediately, or freeze it in a closed container until solid. 
It can easily be scooped directly from the freezer (actually it will start to melt quite quickly), so no need to take it out before you want to serve it.

Conclusion:

Perfect lemon ice cream! Just the right amount of tanginess - at least for me. You have to really like lemons to like this ice cream - but I guess if you don't, you wouldn't be making it in the first place. 
It also has the perfect creamy consistency when made in the ice cream maker, so there is no doubt that I will go back to this recipe if I am making lemon ice cream again.

Chocolate coconot cake:
 - from Cheapethniceatz

Notes:
- I followed the recipe, and again, used 0,5% milk.

Nice and moist
300 g melted butter
1/3 cup unsweetened cocoa powder (I used a low-fat version since that's what I had)
1 cup sugar
3 eggs
1½ cup sliced coconut + a little extra for top of cake, and for garnish
1½ cup flour
1½ tsp baking powder
3/4 cup milk - 0,5%

Preheat oven to 180 degrees C (350 degrees F).
Mix all the ingredients in a bowl until they are just combined - be careful not to overmix.
Grease a 24 cm spring form with cooking spray or melted butter and pour in the batter. Put some extra coconut slices on top of the cake and bake it for approx. 50 minutes. If the coconut starts to brown too much, cover loosely with tinfoil.
Check with a toothpick in the middle of the cake after 40-45 minutes - if the batter doesn't stick, it is done.
Let the cake cool a bit in the spring form and then remove it to cool completely on an oven rack. Garnish with coconut slices and serve.

Conclusion:


As Evelyn also concludes, the texture of the sliced coconut adds a lot to this cake, as opposed to using shredded coconut.
The cocoa taste is great, and you wouldn't really know that there isn't any "real" chocolate in this cake (that is, if you use a proper quality of cocoa powder). 


---

søndag den 28. august 2011

Opskrift: Salat med jordbær og vindruer, og jordbærvinaigrette


I går havde Bonussønnen fødselsdag (14 år blev han - utroligt det allerede er 10 år siden jeg kom ind i hans, og ikke mindst hans fars liv. I morgen er han nærmest voksen, og om en uge flytter han vel hjemmefra), og vi havde min familie på besøg, hvor vi fejrede vores alle tres fødselsdage, da de alle ligger i løbet af 1½ måned.
Det gav et par gode gaver - Bonussønnen og hans far fik penge (de er så priviligerede, at de ikke kunne finde på andet at ønske sig) - jeg fik (som ønsket) et gavekort til Imerco (som bl.a. skal omsættes til sylteglas, og et par bagemåtter), en ekstra løgkrukke så jeg nu har plads til både rødløg. almindelige løg og hvidløg i hver sin krukke, og så lidt kontanter også. Og endelig en flot buket blomster fra mine forældres have, og tre sylteglas.

Vi startede om eftermiddagen med boller og kage, som der kommer opskrifter på i andre indlæg. Derefter aftensmad med sous vide culottesteg, knuste kartofler, fetadip, Jamie Olivers tomatsalat, en salat med jordbær og vindruer og en jordbærvinaigrette.

Det er ikke mange steder de stadig har danske jordbær i butikkerne, men det lykkedes at finde nogen til 20 kr. pr. ½ kg - ikke så slemt (det var så heller ikke de mest smagfulde, men i en salat gik det ok) - og så var det, der nok ender med at blive årets sidste rigtige sommermenu, i hus. Jordbærvinaigretten blev til ud fra opskriften på hindbærvinaigrette.
Desserten var gjort klar flere dage i forvejen - to slags hjemmelavet is, færdigfrosset i portionsglas - det kommer der også mere om senere.

Nu skal det handle om salaten og dressingen - meget enkelt, men ikke desto mindre meget lækkert.

Salat med jordbær og vindruer:
ca. 6-8 personer afhængig af mængden af øvrigt tilbehør

1 almindeligt salathoved af god kvalitet, plukket i mindre stykker (jeg havde fået et af naboen, som skulle have tømt køleskabet inden hun tog på højskole - det havde stået i køleskabet i over en uge i en plasticboks, og var lige så friskt som var det plukket for 5 minutter siden)
ca. 300 g friske jordbær skåret i halve
ca. ½ kg blå stenfri vindruer skåret i halve
(man kan selvfølgelig også sagtens tilsætte flere ting, som feks. nødder/kerner, fetaost, brødterninger, flere grøntsager osv. - men jeg valgte med vilje at holde den enkel)

Salat, jordbær og vindruer blandes og serveres sammen med:

Jordbærvinaigrette:
ca. 2½ dl

3½ spsk jordbæreddike, købt eller hjemmelavet (eller hvidvinseddike, men så skal der nok bruges lidt flere friske jordbær)
4 spsk olivenolie
2 tsk flydende honning
200 g rensede jordbær
et drys salt og friskkværnet peber

Eddike, olie, honning og jordbær blendes grundigt og smages til med salt og peber. Serveres til salat.


Konklusion:

Som allerede sagt - meget meget simpel salat, men den behøvede ikke mere - frugt i salat er simpelthen det nye sort i mit køkken. Det er kommet for at blive.
Dressingen er superlækker og passer selvfølgelig rigtig godt til en salat med jordbær i - men den vil også fint kunne gå til en salat med andre typer frugt eller bær.

Eneste problem er at jeg fik lavet alt for meget - man kan stort set ikke se på flasken at der er taget af den.

Skal jeg mon have jordbærvinaigrette på havregrynene i morgen?

torsdag den 25. august 2011

Opskrift: Majs- og mangosalat


Denne opskrift fandt jeg hos How Sweet It is, og klemte den ind i programmet i dag, hvor der ellers kun var rester af en forloren hare fra fryseren (heldigvis med SOVS) og kartofler på menuen. Godt det samme, for Bonussønnen og en kammerat var dukket op og blev til spisning, så der blev brug for det ekstra tilbehør.

Jessica fra How Sweet It is kalder godt nok retten en salsa, men i mit hoved er salsa noget (der i hvert fald er halvvejs) flydende, som man skovler op på en tortilla-chip. Det synes jeg ikke helt man gør med den her, så jeg kalder den i stedet en salat.

Det er bare farven der har en anden lyd.

Jeg havde ikke nogen ferskner (eller nektariner) som blev brugt i den oprindelige opskrift, så jeg brugte i stedet et par godt-på-vej-til-overmodne mangoer. Jeg havde heller ingen friske majskolber, så jeg brugte dem fra dåse (frosne kan sikkert også fint bruges). Tomater udelod jeg helt, og så hældte jeg lidt chipotlepulver på majsene mens de stegte - det gav lidt spark til det søde.

Majs- og mangosalat:
ca. 4 personer

2 spsk olivenolie
2 dåser majskerner
ca. 1/2 tsk chipotlepulver
et drys flagesalt
2 mangofrugter i tern
1 lille finthakket rødløg
en håndfuld finthakket frisk basilikum
friskkværnet peber
saft af ½ lime

Majskerner ristes i olivenolie på en pande, sammen med lidt salt og chipotle, til kernerne begynder at tage farve og bliver en anelse sprøde. Afkøles og blandes med de øvrige ingredienser, og trækker i køleskab, gerne et par timer.
Serveres til feks. stegt kød.

Konklusion:

Jeg syntes (vist nok som den eneste i husstanden) at den var ret god, med det søde fra mango, det lidt sprøde fra majsene, det syrlige fra lime, og det stærke fra chilipulveret. Den vil gå fint til diverse former for stegt og grillet kød, eller som tilbehør til en mexicansk ret - måske også med lidt bønner i.


onsdag den 24. august 2011

Opskrift: Nachos med kylling


Den sidste dag Bonussønnen var på ferie her, fik han lov at bestemme menuen - og det blev til nachos. Nok primært fordi han elsker ost (noget han ikke har efter sin far) - og masser af det.
Nachos er selvfølgelig ikke den sundeste form for aftensmad, så det er heller ikke noget jeg har lavet som aftensmad før - men en enkelt gang overlever vi nok.

Det kræver vel som sådan heller ikke en opskrift, men i får nu alligevel fremgangsmåden, og et enkelt billede eller to .
Jeg serverede det hele med creme fraiche, den hjemmelavede salsa verde og en købt tomatsalsa.

Nachos med kylling:

tortillachips (vi brugte nogen med ostesmag)
stegt kyllingebryst i tern, gerne marineret (jeg brugte en færdigkøbt marinade jeg havde liggende)
finthakket syltet jalapeño
revet cheddarost (andre typer ost kan også bruges, men cheddar giver en god smag - og en god farve hvis man bruger den røde slags)
oliven og tomat til pynt
serveres med creme fraiche, salsa og evt. guacamole

Hæld et lag chips i et ovnfast fad, derpå de stegte kyllingetern, jalapeño og ost. Endnu et lag chips osv. Afslut med revet ost.
Varm fadet i ovnen ved 200 grader til osten er smeltet. Pynt med oliven og frisk tomat, og server med creme fraiche, salsa og evt. guacamole.

And enjoy.

Konklusion:

Der er vel ikke andet at sige end at det smager godt - men at det ikke er noget man skal spise hver dag.

mandag den 22. august 2011

Opskrift: Balsamico- og chipotle-glaserede løg


Efter de syltede rødløg, bliver vi i løg-verdenen lidt endnu - denne opskrift på chipotle- og balsamico-glaserede løg fandt jeg på Closet Cooking, og de så spændende ud, ligesom stort set alle hans opskrifter.
Jeg lavede dem for en uges tid siden, hvor vi fik sandwich til aften, og jeg puttede nogle i min sandwich - det var en succes, selvom det måske er mest almindeligt at bruge rå løg.
Nogle gange skal man jo udfordre sig selv lidt.

Jeg snusede lidt til den opskrift Kevin henviser til fra Foodnetwork, og så kom min udgave til at se sådan ud:

Balsamico- og chipotle-glaserede løg:

2 spsk olivenolie
ca. ½ kg løg (jeg brugte både almindelig og rødløg) i halve skiver på ca. 5 mm)
1 finthakket chipotle chili in adobo inkl. lidt af saucen
2-3 spsk brun farin
2 spsk balsamico eddike
ca. 1½ dl vand

Varm olien i en bred pande ved medium varme. Tilsæt løgene, chili, brun farin, eddike og vand, og lad det simre under låg til løgene er møre og glaserede - det tager ca. en times tid. Rør i panden nogle gange undervejs, så løgene bliver jævnt brune.
Tilsæt evt. lidt mere vand undervejs hvis løgene "koger tørre" - vandet er med til at fordele varmen jævnt.

Konklusion:

Spændende løg, som både kan bruges i en sandwich, som jeg gjorde (der var dog ikke enighed i husstanden om hvorvidt det var en god idé), eller til en hakkebøf i stedet for de traditionelle bløde løg.
Der er både syrligt, sødt og stærkt at spore, så der er flere smagsnuancer at komme efter.

søndag den 21. august 2011

Opskrift: Syltede rødløg


Hvis jeg kunne bruge al min tid på at sylte og henkoge p.t., så tror jeg at jeg ville gøre det - det føles bare så moder natur-agtigt at gå og tilberede ting der kan gemmes til de mørke vintermåneder. Men jeg er så småt løbet tør for sylteglas, og har egentlig heller ikke adgang til de store forsyninger af råvarer (altså bortset fra at købe dem), så lige i dag blev det i det små.

Hos Degn's Cuisine fandt jeg syltede rødløg den anden dag, og da jeg havde et enkelt lillebitte tomt sylteglas stående, og rødløg i løgkrukken, så var det nemt og hurtigt at gå til.
Jeg blandede risvinseddike og hvidvinseddike, men holdt mig ellers til Degns version, som i øvrigt er med inspiration fra Honest Cooking (en side man også nemt kan bruge nogle timer på).

Syltede rødløg:

2 medium rødløg i tynde halve skiver (ca. 1 mm)
1 lille stærk rød chili, uden kerner og finthakket
1 dl risvinseddike
1 dl hvidvinseddike
3 spsk lyst rørsukker
1/4 tsk salt
3 omdrejninger på peberkværnen

Chili, eddike, sukker, salt og peber koges op til sukkeret er smeltet, og til den værste eddikedamp er forsvundet - ca. 3-4 minutter.
Løgene tilsættes og koges med i ca. 30 sekunder - hældes på et skoldet, vodkaskyllet glas til ca. 1 cm fra kanten, og lukkes til det med samme. Dette bør være nok til at der opstår undertryk i glasset så låget "buler ned" når indholdet er kølet af, og det kan dermed holde sig i ret lang tid (det virkede i hvert fald på mit glas). Efter åbning opbevares det under alle omstændigheder i køleskab, og skulle (ifølge Degn) kunne holde sig min. 2 uger.

Konklusion:

Jeg har smagt et par ringe efter de var kølet af, og det er løg med krads i! Jeg havde faktisk ikke troet at den ene lille chili kunne give så meget spark, men omvendt er det en ret lille portion, så smagen bliver selvfølgelig mere koncentreret. Chilien kan man selvfølgelig sagtens udelade, hvis man ikke er til det stærke - løgene er supergode og har masser af smag, selv uden chili.
De vil blive brugt til f.eks. en sandwich, som tilbehør til kød, eller som løg-tilsætning i en gryderet. Lige nu er jeg ved at lave en ordentlig røvfuld millionbøf til aftensmad (i morgen er ferien slut og arbejdslivet truer igen, så det er rart at have nem mad der bare skal varmes de første par dage - for jeg tror jeg er træt når jeg kommer hjem) - og jeg tænker allerede noget i retning af at resterne en af dagene skal i en tortilla sammen med de syltede løg, og andre gode sager.

Løgene er klart noget der skal laves større portioner af, når sylteglas-beholdningen forhåbentlig snart bliver udvidet.

torsdag den 18. august 2011

Mere i bredden

Har i opdaget at man nu kan gøre bloggen endnu bredere, hvis man bruger Blogger? Jeg sad så sent som i tirsdags og brokkede mig over at man udnytter skærmen alt for lidt - og nu kan jeg se at man nærmest kan lave den i fuld bredde. Enten har det været tilgængeligt i et stykke tid, eller også er mine bønner blevet hørt.

Nu har jeg derfor justeret bredden en del, og har også flyttet rundt på noget så i hvert fald det øverste billede i hvert indlæg kan blive lidt større - gider i sige til hvis der er noget der ser helt åndssvagt ud på jeres skærme?

Er i øvrigt også i gang med at lave en oversigt over opskrifter, som (forhåbentlig) bliver mere overskuelig end stikords oversigten - den kommer i et separat faneblad øverst, og bliver udarbejdet og udvidet løbende.