torsdag den 26. januar 2012

Opskrift: Hjemmelavet Marshmallow Fluff


Jeg fandt i dag en opskrift jeg er helt syg efter at prøve, hvor der skal bruges Marshmallow Fluff.
Kender i ikke det når man finder en opskrift man bare MÅ have afprøvet nu og her?

Problemet er bare at Fluff ikke er sådan lige at opdrive i nærmeste omegn. Bedste bud var Superbest i deres amerikanske afdeling, men ak, ingen Fluff. I hvert fald ikke i den Superbest jeg var tættest på.
What to do, what to do, når man nu bare gerne vil have fingre i det. Så er der jo ikke andet for end at lave det selv.

Det er der heldigvis nogen der har prøvet før, så jeg forlod mig på at denne opskrift var lige så god som anmeldelserne antyder.
Det skal siges at jeg har aldrig smagt færdigkøbt Fluff, så jeg ved ikke hvordan den korrekte smag er - men amerikanerne bør vel vide det, om nogen, så jeg stoler på dem.

Jeg halverede opskriften da det lige passede med et bæger past. æggehvide - ellers lavede jeg ikke om på noget.

Fluff'en kan farves og gives anden smag med feks. frugtsaft og madfarve - den kan opbevares i køleskab en uges tid, men endnu bedre, fryses ned i passende portioner og tages op efter behov. Jeg har ikke regnet på hvad det koster at lave sådan en omgang, og ved heller ikke hvad det koster i butikkerne, men jeg er ret sikker på det er billigere end at købe den færdiglavede. Og så tager det kun ca. 10 minutter.

Det er så ekskl. den tid det tager at gøre alt det klistrede køkkengrej rent bagefter.

Hjemmelavet Marshmallow Fluff:
ca. 6½ dl

1½ æggehvide/1 bæger past. æggehvide (hvis du vil være på den sikre side, og Fluff'en ikke skal opvarmes når den skal bruges)
2½ dl glucosesirup
1/4 tsk fint salt
2½ dl flormelis
½ spsk vaniljeekstrakt

Hæld æggehvide, sirup og salt i skålen til en køkkenmaskine, eller brug en god håndmixer. Pisk blandingen ved høj hastighed i ca. 10 minutter, eller til "marengsen" er meget tyk (jeg brugte køkkenmaskinens piskeris - det tog kun ca. 5-6 minutter før den kunne stå selv).
Tilsæt flormelis og kør ved lav hastighed til flormelisen er godt blandet med resten (her skiftede jeg til dejkrogen, og skrabede Fluff'en ned fra siderne flere gange - det er MEGET bøvlet at få færdig Fluff ud af piskeriset til køkkenmaskinen). 
Tilsæt vaniljeekstrakt og mix igen til vaniljen er godt blandet i Fluff'en. Rør evt. en ekstra omgang med en dejskraber, så det hele bliver godt blandet.
Brug Fluff'en med det samme, eller opbevar den i lukket beholder i køleskabet i op til en uge - eller frys den ned i mindre portioner.
Hvis den får lov at stå i køleskabet, eller bliver frosset, skal den lige røres godt igennem med en ske, når den skal bruges.
Hvis den skal røres op med en smags- eller farvetilsætning, kan den blødgøres 20-30 sekunder i mikrobølgeovnen i en egnet beholder - så bliver den nem at røre igennem.

Konklusion:

Som sagt har jeg ikke smagt den ægte vare - men den her udgave smager fint, og ligesom jeg forestiller mig Fluff skal smage. Og med nogle få ingredienser i køkken/køleskabet kan man lave det næsten når som helst man har brug for Fluff.
Jeg kan næsten ikke vente med at få det brugt første gang i løbet af weekenden.

23 kommentarer:

  1. Uh... Har tidligere ledt efter en opskrift på dette. Er endt med at købe noget færdigt, så måske man skulle lave den her og så teste smagen ;)
    Takker for opskriften! Den er gemt.

    SvarSlet
  2. Bianca: Selv tak - sjovt nok stødte jeg på et af dine indlæg da jeg ledte efter en opskrift på dansk - det var der hvor du ikke kunne finde købeversionen, og endte med at bruge noget is-guf i stedet :-)
    Meld meget gerne tilbage hvis du får den lavet og sammenlignet med den rigtige - kunne være sjovt at vide hvor tæt på den ligger, både med smag og konsistens.

    SvarSlet
  3. Næh: Marshmallow-fluff! vi står på hver side af åen, for jeg HAR Marshmallow-fluff....men ingen god opskrift at anvende den på :) Så jeg venter med spænding, og glæder mig til at se, hvad du finder på at bruge den til!!
    God weekend :)
    Nina
    - og så kan det godt være, at jeg får brug for opskriften på fluffet, for det glas jeg har, købte vi i Sverige sidste sommer - og det ligger lidt af vejen, syntes jeg...

    SvarSlet
  4. Nina: Jeg er i gang, og regner med at kunne vise resultatet i morgen (der er 4 afkølingsprocesser undervejs). Pt. tyder det på at blive temmelig godt.
    Sverige lyder som langt væk at tage for at købe Fluff, så jeg håber du kan bruge opskriften.
    Rigtig god weekend til dig også :-)

    SvarSlet
  5. Glæder mig vildt til at se, hvad du skal bruge fluffen til ..., hvor ser den total fluffy og lækker ud!

    SvarSlet
  6. Hanne: Den ER helt vildt fluffy! Ikke for ingenting den har fået det navn, åbenbart. Og nu hvor den har stået i køleskabet en dag, er den stadig lige så lækker.
    Jeg glæder mig også til at vise hvad jeg har lavet - men mest til at smage :-)

    SvarSlet
  7. Marshmallow Fluff kan købes på strøget i københavn

    Candy MegaStore Copenhagen
    Amagertorv 31
    1160 København K
    Hilsen
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne: Tak for info - det kan være nogen i KBH området kan bruge det hvis de læser dette, og ikke vil lave det selv (jeg kommer ikke lige så tit til KBH, og laver det selv fremover :-))

      Fandt det i øvrigt i Superbest i dag, så det har nok bare været midlertidigt udsolgt!

      Slet
  8. glemte at skrive at den koster 29,5 kr. for 213 gram

    SvarSlet
  9. Tak for opskriften - den må jeg prøve! Fluff kan også købes online hos Bagetid.dk: http://www.bagetid.dk/344-marshmallow-fluff-jordbaersmag.html

    Mvh
    Pernille

    SvarSlet
    Svar
    1. Pernille: Selv tak - det kan kun anbefales at lave den selv, så jeg håber du får held med det, hvis du prøver! Tak for linkene også, hvis andre kan bruge dem :-)

      Slet
  10. Jeg glemte lige linket til varianten med vaniljesmag: http://www.bagetid.dk/1110-marshmallow-fluff-vaniljesmag.html

    SvarSlet
  11. Det skal i hvert fald prøves.. Når du har færdige resultat, knaser det så pga der er tilsat flormelis eller er det helt opløst?

    SvarSlet
    Svar
    1. Bagkage: Nej man kan slet ikke mærke noget knas, netop fordi der bruges flormelis - så du kan roligt gå i gang :-)

      Slet
  12. Hvad kan man bruge noget andet istedet for glocose sirup? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke prøvet, så det kan jeg desværre ikke udtale mig om - du kan jo forsøge med feks. en rørsukkersirup, men jeg kan på ingen måde garantere det vil lykkes lige så godt.
      Hvis det er fordi du ikke har glucosesirup, så kan man efterhånden købe det i næsten alle større supermarkeder.

      Slet
  13. Hej hvad er det 1 1/2 æggehvide i et rigtigt æg?

    SvarSlet
    Svar
    1. 1 1/2 æggehvide er en hel frisk hvide, og så det halve af en mere :-)
      Hvis det er bøvlet at måle en 1/2 frisk æggehvide op, så brug bægeret med 1 1/2 pasteuriseret i stedet - eller divider opskriften ned så du kun skal bruge 1 frisk æggehvide.

      Slet
  14. Det er lidt mere end der kan være i et rigtigt æg.

    SvarSlet
  15. Øv, prøvede denne opskrift og må have været rigtig uheldig..
    Piskede i over 15 min og den blev ikke rigtig stiv.. Men sådan nogenlunde, til at jeg vurderede at jeg ville forsætte..
    Men synes kun den smager af sur flormelis desværre... og nej, flormelis'en var ikke for gammel... Var ellers rigtig glad over at have fundet en opskrift på fluff, men så er jeg nok stadig mest til købe fluff'en

    SvarSlet
    Svar
    1. Amanda: Det lyder træls - jeg har desværre ikke noget bud på hvad der gik galt. Jeg har kun prøvet at lave det den ene gang, så har ikke været ude for det samme.
      Mit eneste umiddelbare bud er om æggehviden har været frisk (ved ikke om du brugte rå eller past. æg?)

      Slet
  16. Tak for deling :) så lige denne opskrift http://www.howsweeteats.com/2012/01/homemade-snickers-bars/ som jeg må prøve, er helt sikker på at hjemmelavet fluff er perfekt her. Kan forestille mig den købte er fyldt med E-numre ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. LAG: Selvtak - håber det lykkes.
      Ha ha - det var lige nøjagtig den opskrift jeg havde set, som jeg MÅTTE prøve og som jeg nævner i starten af indlægget - hvordan det gik kan du læse her http://hejdis.blogspot.dk/2012/01/opskrift-hjemmelavede-snickers.html :-)

      Slet