onsdag den 27. juli 2011

Opskrift: Knuste kartofler med salt, eddike og rosmarin



I mandags var aftensmaden fra Noblepig - og det var den delvist også i går.
Med det samme jeg faldt over disse fladtrykte kartofler med salt, æblecider eddike og rosmarin blev de bogmærket, og så var det bare om at vente på en lejlighed til at lave dem.
Jeg elsker sour cream & onion chips, salt & vinegar chips - ja alt der er både salt og eddikesurt tror jeg, så disse kartofler måtte jo lige være noget for mig. Jeg blev ikke skuffet.

Menuen stod desuden på en ny variant af en tomatsalat (jeg føler lidt jeg begår helligbrøde ved ikke at lave Jamie Oliver modellen, når nu jeg endelig har fået den som favorit - men billederne på Pioneer Womans blog var så fine at den måtte prøves - og så minder den da også lidt om Oliver drengens udgave. Sådan i store træk) og en bøf stegt på grillen. Eller - dvs. Lækkermåsen fik bøf, jeg fråsede totalt i tomatsalat og kartofler.


Tomatsalaten kommer i et indlæg for sig selv - resten af denne side er helliget min nye yndlingskartoffel.

Knuste kartofler med salt, eddike og rosmarin:

så mange kartofler som man kan spise, rengjorte og MED skræl - feks. store aspargeskartofler eller en anden, ikke for lille type
RIGELIGT olivenolie
groft salt, gerne Maldon flagesalt
finthakket rosmarin (eller anden krydderurt, hvis man ikke bryder sig om rosmarin)
æblecider eddike

Kartoflerne koges i saltet vand til de er lige netop møre.
De lægges på bagepapir på en bageplade, og trykkes nu let flade feks. med en kartoffelmoser, en stor gaffel eller lignende. De skal stadig være nogenlunde sammenhængende, men det gør ikke noget at der går små stykker løs.
Der skal nu pensles RIGELIGT med olivenolie, drysses med salt og rosmarin, hvorefter kartoflerne sættes i en opvarmet ovn ved 220 grader almindelig varme i ca. 25 minutter. Hold øje med dem - hvis kanterne begynder at blive for mørke, skrues ned til 200 grader.
Når kartoflerne er gennemvarme og begynder at se gyldne og sprøde ud, tages de ud og pensles/dryppes med det samme med eddike og drysses evt. med mere salt. Smag på et stykke og dryp evt. mere eddike på - de kan godt tage en del.
Serveres med det samme.

Konklusion:

Mums. Eddiken gør lige det sidste til at disse kartofler er superlækre og smagfulde. De bliver klart lavet igen - måske endda med lidt mere eddike.

6 kommentarer:

  1. Ihh, den har jeg også kigget på, nu skal jeg da klart lave dem :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Jeg kan kun anbefale det :-)

    SvarSlet
  3. Uhm, de var godt nok gode. Jeg blandede æblecidereddiken med lidt fuldkornssennep, det var ikke tosset.

    Har ALDRIG i mit liv spist 7 store kartofler til aftensmad før :-D

    SvarSlet
  4. Malou: Ja det skal prøves med sennep. Kartofler er jo heldigvis sunde - og det er olivenolie også :-)

    SvarSlet
  5. Jeg var i forvejen glad for maste/knuste kartofler, men havde aldrig prøvet at smøre dem med eddike før. Det giver virkeligt en skøn smag, så nu er jeg helt eddikebesat for tiden :)

    SvarSlet
  6. Mette: Det kan jeg godt forstå - eddiken giver virkelig et ekstra pift ! Hvis jeg kunne lave disse kartofler hver gang jeg skulle have kartofler, så tror jeg at jeg ville gøre det :-)

    SvarSlet