søndag den 7. februar 2010

Opskrift: Landsholdslaks og Heidis ærtepastasalat

 

Flere billeder længere nede
 
Sidste års danske grill landshold fik en flot 7. plads med deres lakseversion til verdensmesterskaberne i BBQ i Memphis, og da vi havde nogle laksestykker liggende i fryseren fra fiskemanden, som en gang imellem kommer her forbi, så blev det til Landsholdslaks i dag.
Tilbehør blev Verdens (næsten) Bedste Brød, og så en ny-opfindelse (i hvert fald for mig) - jeg havde lyst til at lave ærtemos igen, og syntes desuden der skulle noget pasta til laksen, så hvorfor ikke kombinere pasta og ærtemos, og blande det til en pastasalat.
Dermed var Heidis ærtepastasalat født.

Landsholdslaks:

3-6 personer (vi var tre og spiste kun 1 stykke hver)

1 hel fersk lakseside eller mindre stykker alt efter hvad man har - jeg brugte 6 mindre stykker

Lage:

50 g sukker
50 g fint salt
Salt og sukker blandes og fordeles oven på laksen. Laksen marineres køligt i fire timer.
(Jeg sprang over dette trin, da den ikke nåede at tø op i tide).

Topping:

3 røde peberfrugter (jeg brugte 1 gul og 1 rød til 6 stykker laks, og det passede fint)
½ tsk cayennepeber
2 tsk sukker (jeg brugte 1½ tsk)
4 skiver bacon (jeg brugte 2 pakker á 8 skiver! Efter min mening er 4 skiver aaaalt for lidt)

Peberfrugterne brændes af på grillen, i ovn eller med en gasbrænder, så de bliver helt sorte. Derefter køler de lidt af i en lukket plasticpose, og så kan skindet trækkes af. Herefter blendes peberfrugterne med cayennepeber og sukker.
Bacon steges helt sprød og hakkes fint med en kniv, til den er knust og ensartet.

Når laksen er færdigmarineret skylles og aftørres den. Stykkerne lægges på staniol (jeg brugte desuden en metalplade med huller i bunden) som smøres med lidt fedstof så laksen ikke hænger fast. Peberfrugtblandingen hældes på og fordeles jævnt, og bacondrysset fordeles ligeledes.
Laksen steger i grillen ved ca. 138 grader i 23 minutter ved indirekte varme, og serveres med det samme når den er færdig.
Jeg kunne ikke lige ramme de magiske 138 grader i gasgrillen, men det gik nu fint alligevel.

Heidis ærtepastasalat:
ca. 4 personer

300 g tørret pasta - feks. penne
175 g fine ærter fra frost
1 spsk olivenolie
1-2 tsk citronsaft
1 fed hvidløg
1 lille rød chili fra sylteglasset
1 lille dusk persille
salt og friskkværnet peber

Pastaen koges al dente med salt, og gerne en grøntsagsbouillonterning.
Imens koges ærterne i 2-3 minutter i saltet vand, og blendes derefter med de øvrige ingredienser.
Når pastaen er kogt og afdryppet, blandes den med ærtemosen, og den kan nu serveres mens den stadig er varm, eller den kan køles lidt af og serveres lun, eller køles helt af i køleskab og serveres kold.

Konklusion:

Vi har lavet laksen før, så vi vidste hvad vi gik ind til, og den var udmærket lige som første gang. Jeg synes dog ikke man kunne smage baconen særlig godt - måske var den hakket for fint. Det havde ikke gjort noget at der var lidt mere "knas" i - men ellers en god måde for os at spise laks på, da vi ellers ikke er så gode til fisk.
Pastasalaten var en succes - det tror jeg bliver en favorit fremover hvis der skal laves pastasalat. Jeg tror egentlig den er bedst når den er varm, men i morgen kommer den med i madpakken kold, så ser vi lige hvad konklusionen bliver.

Billeder:

Peberfrugterne er brændt af under ovn-grillen

 

Peberfrugt-kødet blendes med sukker og cayennepeber

  

Og kommer dermed til at se sådan ud

  

Laksen på sølvpapir

  

Peberfrugtblandingen er kommet på

  

Og øverst bacon

  

Den færdiggrillede laks

  

Grønt i grønt - ærtemos i Margretheskål

  

Ærtemosen er blandet med pastaen

  

Og min tallerken

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar