onsdag den 20. juni 2012

Opskrift: Kretensisk salat


Under ferien på Kreta i år fik jeg til frokost en dag en kretensisk salat, som på mange måder ligner en almindelig græsk salat, men som adskiller sig på et par enkelte punkter:

Græsk salat er typisk med fetaost - kretensisk salat er ofte med den lokale fåre/gedeost mizithra, som er en upasteuriseret friskost med en karakteristisk smag af fåre/gedemælk.
Græsk salat indeholder som udgangspunkt ikke brød - kretensisk salat indeholder ofte "rusk", som vel bedst kan oversættes til tvebak. Det er imidlertid en meget hård type brød lavet af byg, som typisk blødgøres med olivenolie eller vand i salaten. Den anvendes også til retten Dakos, som er "rusk" med olivenolie, tomater,  fetaost og evt. oliven og oregano.


Sidste år købte jeg et par poser rusk på ferien, som jeg ikke havde fået brugt endnu, så et par uger efter vi kom hjem stillede jeg en kretentisk salat på benene, hvor de kunne anvendes.
De nævnte ingredienser er det salaten typisk består af - jeg puttede ikke kapers i salaten, men ellers brugte jeg vist stort set alle ingredienser som nævnt (dog feta i stedet for mizithra, som ikke lige er til at finde herhjemme. Det gør nu heller ikke noget - må indrømme at jeg ikke er så vild med smagen).

Kretensisk salat:


- tomater i både
- agurk i halve eller kvarte skiver (må godt være lidt tykke så de ikke smatter ud så nemt)
- peberfrugt i tern (rød eller grøn)
- rødløg i tynde både
- smuldret fetaost (eller mizithra ost hvis man kan finde det - og kan lide det)
- kretensiske oliven (såvidt jeg husker fik vi at vide, at de oliven der dyrkes mest på Kreta, er små og sorte, men alle typer oliven kan selvfølgelig anvendes - Kalamata er feks. gode, eller hvis man kan finde nogle tørrede sorte er de også gode deri) 
- jeg brugte også lidt iceberg salat plukket i mindre stykker
- "rusk"
- evt. kapers
- olivenolie
- citronsaft
- salt og friskkværnet peber
- tørret oregano


Hvis du gerne vil passe lidt på dine tænder, så er det en fordel at blødgøre rusk'ene lidt. Jeg sprayede med lidt vand på begge sider og lod dem ligge en halv time, og lagde dem derefter i bunden af salatskålen. Så kan saften fra grøntsagerne, og olie og citronsaft være med til at blødgøre brødene.  Eller man kan selvfølgelig også blødgøre dem med vand eller olie, brække dem i stykker og blande i salaten til sidst
Grøntsagerne og osten blandes let i salatskålen og der dryppes rigeligt med olivenolie og citronsaft, og smages til med salt, peber og oregano. Hvis man har lagt brødene i bunden af skålen, bliver de bare liggende indtil serveringen, hvor de så kan kvases i lidt mindre stykker.

Konklusion:

Skøn salat, som er lidt en afveksling fra den typiske græske udgave. Når længslen efter Kreta bliver for stor, så kommer den på bordet igen.
Der er heldigvis stadig "rusk" i posen.

2 kommentarer:

  1. Hej Heidi

    Får det helt på samme måde :-) Kreta er bare et dejligt sted, og der er så mange specielle anderledes kretenske retter som skiller sig ud fra andre steder i Grækenland. Købte også en stor tyk kretensk kogebog på en af mine ture til Kreta, var lige gået i glemmebogen.. :-) Solnedgangen ud over havet glemmer man aldrig.

    Vh Lykke

    SvarSlet
    Svar
    1. Lykke: Jeg er for evigt forelsket i Kreta og dets befolkning - og selvom jeg ikke har været så god til at få prøvet de forskellige retter endnu, så bliver der dog tilføjet en ny hver gang.
      Jeg har også en kogebog fra Kreta, men må med skam indrømme at jeg aldrig har fået lavet noget fra den - kan godt være jeg snart skulle tage mig sammen :-) (kan da i hvert fald få lavet nogle dakos, med resten af de "rusks" jeg har)

      Slet