onsdag den 30. december 2009

Opskrift: Fyldt svinemørbrad med pasta, gorgonzolasauce og frugtsalsa


Flere billeder længere nede

Sidste dag inden nytårsaften, og jeg synes vi skulle have en rigtig god aftensmad, nu hvor jeg også holder fri og har ordentlig tid til at forberede alting.
Valget faldt på en fyldt svinemørbrad, eftersom der ligger nogle stykker i fryseren, men i stedet for at lave "den sædvanlige" med pepperoni og cheddarost, blev det denne gang efter inspiration fra nyhedsgruppen om mad, hvor der kom et forslag til en nytårsmenu med svinemørbrad.
Tilbehøret blev hvad man vel egentlig kan kalde en frugtsalat, men da der er en olie/eddikedressing i, hører det nærmere under kategorien salsa - uanset hvad, så smager det super!

Fyldt svinemørbrad:

1 stor svinemørbrad, afpudset, skåret op og banket helt flad med kødhammer
ca. 3/4 glas basilikumpesto
salt og friskkværnet peber
ca. 75 g grofthakkede semi-dried tomater
4 fed grofthakket hvidløg
1-2 finthakkede skalotteløg
friske basilikumblade (det havde jeg ikke så jeg brugte en terning af min frosne basilikum-mix)
1 tsk løgpulver
1 tsk hvidløgspulver
100 g gorgonzola
ca. 2 pakker baconskiver

Smør den flade mørbrad med pesto og krydr med salt og friskkværnet peber. Bland tomater, hvidløg, skalotteløg, basilikum-mix, løg- og hvidløgspulver og læg/smør det på mørbraden. Læg gorgonzolaost på i skiver eller klatter. Rul mørbraden stramt sammen, vikl baconskiver om så de dækker mørbraden fuldstændig og snør med madsnor.
Brun mørbraden på en meget varm grill, og steg den færdig ved lavere varme i ca. 3 kvarter (vendes så alle 4 sider bliver sprøde) - mål kernetemperaturen, når den når omkring 60-62 grader kan den tages af og hvile lidt.

Gorgonzolasauce:

4-5 kryddertomater, finthakkede
1-2 skalotteløg, finthakkede
olivenolie
½ l tør hvidvin
ca. 4-5 dl piskefløde eller evt. blanding af piskefløde og madlavningsfløde (jeg brugte 1½ dl madlavningsfløde 18% og 2½ dl piskefløde)
100 g gorgonzola i små klumper
friskkværnet peber
ca. 2 tsk grøntsagsbouillonpulver

Sauter tomater og løg i lidt olie i en dyb pande, til løgene er bløde. Hæld hvidvin på og kog ned til ca. 1/3. Tilsæt fløde og osten og lad saucen simre - gerne i 15-20 minutter så den koger ind til lidt tykkere konsistens. Smages evt. til med salt og peber, og bouillonpulver.

Frugtsalsa:

1 mango, skrællet og skåret i tern (den må gerne være en anelse umoden, så den er fast i konsistensen)
1 æble, skrællet og skåret i tern
kerner af ½ stort granatæble
en håndfuld optøede blåbær fra frost
et lille finthakket rødløg
en kiwi til pynt, eller feks. frisk basilikum

Dressing:

saft af 1/4 appelsin
2 spsk olivenolie
1 spsk hvidvinseddike
1 tsk blomsterhonning
salt og peber

Mango, æble og løg blandes sammen, og dressingen røres sammen og blandes med frugten. Blåbær og granatæblekerner vendes forsigtigt i til sidst, eller lægges på toppen, da de ellers vil farve mangoen og æblet en del.
Må gerne trække lidt i køleskab, men kan også sagtens spises med det samme.

Konklusion:

Lækker menu! Mørbraden var godt nok blevet en anelse tør (den var 65 grader da jeg tog den af, fordi jeg ikke lige fik målt til tiden) men fyldet var rigtig godt, og da Lækkermåsen havde fået banket den meget flad denne gang, blev den også pæn når man skar den ud - der var fyld helt ind i midten.
Saucen blev god - bedre end jeg havde håbet, da jeg smagte den til undervejs. Den havde nogle lidt uappetitlige klumper af "skimlen" fra osten, men en omgang med stavblenderen afhjalp det problem - og lidt bouillonpulver gav det sidste pift i smagen. Både Bonussøn og gemal kunne også lide den, så det var en succes.
Frugtsalsaen er bare god til næsten alt, og det bedste er næsten at den kan varieres på mange måder - nektariner/ferskner, vindruer, kiwi, melon og pære kan feks. også bruges, så bare man har 2-3 slags frugt, lidt bær og evt. granatæble, og så lidt dressing, så er den hjemme. Og så giver den en god, lidt syrlig kontrast til den fede sauce.

Billeder:

Semi-dried tomater hakkes - det er altså noget jeg selv skal prøve at lave fra bunden en dag...


Min basilikum-terning - næste gang skal der nok bruges lidt mere, eller også skal det bare være friske blade


Det færdige fyld til mørbraden


Tomater hakkes til saucen


Her er 3 skalotteløg - nej jeg lyver ikke!


Her er 3 hakkede skalotteløg - halvdelen kom i fyldet til mørbraden, den anden halvdel i saucen


Løg og tomater simrer til saucen


En gennemtæsket mørbrad


Den har fået et pestotæppe på


Og fyld og gorgonzolaost


Sammenrullet mørbrad - det gør ikke så meget at der er lidt huller hist og her, hvis ellers baconskiverne er rullet godt nok på - de skal lægges taglagt så de overlapper hinanden lidt. Desværre var den ene pakke bacon lidt underlige, så de skiver var ikke så nemme at få pænt lagt på - det er dem der ligger til venstre, man kan godt se de ikke er helt så reelle som dem til højre...


Det ligner mest af alt en insekt-puppe af en slags... Men jeg garanterer for at det smager bedre!


Der er kommet ost i saucen


Jeg har sagt det før, men siger det gerne igen - et granatæble er en smuk frugt!


Og frugtsalsa smager godt!


Mørbraden er ved at være grillet færdig


Og er klar til at blive parteret


Endeskiven hvor der er godt med fyld


Mmm...


Her kan man bedre se hvordan fyldet fordeler sig


Nu er det ellers længe siden mine billeder har drillet med at vende på hovedet - men det forekommer åbenbart stadigvæk...


2 kommentarer:

  1. Jeg fik den anden dag prøvet din mørbrad, og hold op hvor er den bare god!! Det var en stor succes, og den blev utrolig vellykket.
    Mange tak for en super spændende blog!!

    SvarSlet
  2. Hej Sabine

    Mange tak for din kommentar - jeg er rigtig glad for at du kunne bruge opskriften, og ikke mindst at du gider kommentere den :-)
    Faktisk er det her ikke engang vores yndlingsopskrift på mørbrad - det er mere den med pepperoni og ost vi vender tilbage til, som jeg også har lavet flere indlæg om, men jeg syntes nu også den her var god :-)
    Mange hilsner
    Heidi

    SvarSlet