mandag den 28. december 2009

Tip: Frysning af frisk basilikum



Det er temmelig svært at købe en potte frisk basilikum på denne årstid, og få den til at holde længe hjemme i køkkenet. Der skal næsten ingen kulde til under transporten før den går til, og da jeg havde købt en ved middagstid i dag, og den allerede efter hjemturen så temmelig slatten ud, bestemte jeg mig til at prøve at fryse den ned, for at se om smagen kan bevares fra frost. Det kan selvfølgelig ikke bruges på helt samme måde, men som smagstilsætning skulle det nok kunne anvendes til et eller andet.
Jeg fandt et tip til at blende den med lidt olie, salt og citronsaft, så det gjorde jeg efter følgende fremgangsmåde:

1 potte frisk basilikum
2 spsk olivenolie
knap ½ tsk salt
1 tsk konserveret limesaft

Alle blade nippes af planten, og de blendes sammen med de øvrige ingredienser. Blandingen fyldes i en isterningebakke og fryses ned. Man kan ikke uden videre brække terningerne op og derefter løsfryse dem som med almindelige isterninger, men de kan "graves" op med en kniv eller lille ske.

Konklusion:

Jeg brugte en terning til aftenens krydderflutes, og smagen var da i hvert fald bevaret de timer senere - det må så komme an på en prøve senere, om den går til ved længere tids frysning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar