søndag den 8. august 2010

Opskrift: Henkogt tomatmarmelade med abrikos og chili


I fredags fik jeg lavet endnu en ordentlig portion semi-tørrede tomater (denne gang to plader ved varmluft - det kan så IKKE anbefales, for det tog næsten 9 timer, før de sidste var klar - godt jeg gik i gang i god tid), men der var stadig masser tilbage, så jeg bestemte mig for at lave noget tomatmarmelade, som jeg havde set en opskrift på fornylig i Familie Journalen.
Vi skal holde fødselsdag i starten af september, og regner med at starte med lidt ost, oliven, kiks og brød, og marmeladen skulle passe godt til ost, så der kan den passende blive brugt.

Jeg fandt flere forskellige opskrifter på nettet også, så min version er en blanding af 3-4 opskrifter.

Henkogt tomatmarmelade med abrikos og chili:
ca. 1 liter

100 g tørrede abrikoser i små tern (sættes evt. i blød først, hvis det er de helt tørrede der anvendes - dem jeg brugte var lidt bløde, så det var ikke nødvendigt her)
1 kg cherrytomater, blendede, men ikke helt til "smat"
½ rød peber i små tern
2 små røde chilifrugter (blendes sammen med lidt af tomaterne, eller hakkes meget fint)
1 dl rødvinseddike
revet/finthakket skal af 1 appelsin
saft af ½ appelsin
saft af ½ citron 
2 tsk vanillesukker
750 g sukker
1 tsk salt
friskkværnet peber
2 tsk rød Melatin uden konserveringsmiddel
2 spsk sukker
spiritus til skylning af glas

Abrikoser, tomater, peberfrugt, chili, eddike, skal og saft, vanille og sukker blandes i en gryde, og bringes i kog. Simrer ved svag varme i ca. 20 minutter. Smag til med salt og peber.
Melatin blandes med sukker, hældes i marmeladen under omrøring og koges med i 2-3 minutter. Lav evt. en test af konsistensen, ved at hælde lidt marmelade på en tallerken og stille den i fryseren et par minutter. Hvis konsistensen virker rigtig og marmeladeagtig, er den færdig.
Hæld marmeladen på skoldede og spiritusskyllede glas (hvis der skal henkoges, skal der være 2-3 cm luft op til glassets kant), og luk dem til med det samme.
Opbevares i køleskab, eller henkoges for længere opbevaringstid.

Henkogning (metode fundet her):

Glassene sættes i en bradepande, og der hældes et par cm vand i bradepanden, som sættes i en kold ovn. Glassene må ikke røre ved hinanden.
Ovnen tændes på 120 grader, og når den er varm, skal glassene stå i mindst en time - jeg lod dem stå i ca. 75 minutter.
Efter mindst en time slukkes ovnen, og glassene bliver stående i ovnen til de er afkølede. Opbevares derefter mørkt og køligt.
OBS: Jeg brugte glas med patentlåg, som skal være lukkede hele vejen igennem - hvis man bruger glas med skruelåg, skal man huske at låget ikke må være skruet helt på under henkogningen, da man risikerer at glasset eksploderer. Først når ovnen slukkes, skal lågene skrues helt på, hvorefter glassene afkøler i ovnen.

Konklusion:

Jeg har testet marmeladen på en enkelt ostemad, og den virker ok. Der er jo meget sukker i, så den er temmelig sød, og smager måske ikke så meget af tomater som man kunne tænke sig - men jeg tror den vil være udmærket til et ostebord, og måske også til kød eller i en sandwich.

Billeder:

Abrikoser snittes


Tomater blendes let


Marmeladen koger


Så har jeg også prøvet at købe Melatin for første gang i mit liv


Marmelade på en hvidløgssmøreost


Klar til henkogning


2 kommentarer:

  1. Årh, det ser spændende ud! Meget interessant smagskombination :-)

    SvarSlet
  2. Tak - den er også lidt anderledes end almindelig marmelade - nok ikke lige en man spiser alene på franskbrød med smør :-)

    SvarSlet