lørdag den 17. oktober 2009

Ferie på Rhodos - mandag den 5. oktober

Mandag havde vi bestemt skulle være dagen hvor vi ville ind og kigge på Rhodos by, og specielt Den Gamle By.
Vi fik receptionen til at ringe efter to taxaer som hurtigt ankom - men forinden havde vi lige nået at være vidne til et mindre drama. En kvinde af ukendt udenlandsk herkomst (vi tror måske hun var israeler) stod og råbte til receptionisten, og efter hvad vi kunne forstå (og som Lækkermåsen senere fik fortalt af receptionisten) var hun kommet for sent op, og var derfor ikke kommet med sine rejsekammerater på udflugt med en båd.
Hun lavede et værre scenarie, som man måske ville kunne forstå hvis hun var kommet for sent til flyveren på vej hjem, men ifølge receptionisten havde flere af hendes venner allerede forsøgt at vække hende inden de tog afsted - uden held. Så mon ikke hun var lidt ude om det selv...

Nå men vi kom med de to taxaer ind til taxaholdepladsen i Rhodos, lige ved vandet, og derfra var der kun få meter ind gennem porten til den gamle bydel.
Der er selvfølgelig en masse små handelsgader og restaurationer, og alle vil gerne sælge noget - men der var heldigvis ikke nogen der var så påtrængende at vi ikke kunne slippe væk.
Vi brugte et par timer på at kigge og fik undervejs lidt at drikke på en restaurant, og derefter tog vi tilbage på hotellet igen og fik frokost.

Torvet tæt på indgangen til Den Gamle By

Pæn udsigt blandt de gamle bygninger, med kig til vandet

The Wall of Chewing Gum - hvor nogen også havde sat cigaretskodder fast - måske knap så charmerende...

Min niece får også sit tyggegummi sat fast

Igen har nogen været på fast arbejde med at lægge sten som belægning - det er utrolig flot, men ikke altid lige nemt at gå på - alt efter hvilke sko man har på...

De flotte belægsningssten var lagt inde i en hyggelig lille gård, med en bygning som ifølge skiltet var Library of Hafiz Ahmed Agha - der står lidt om det her, ca. midt på siden.

En af de små butiksgader

Min niece var noget fascineret af dansende Hello Kitty dukker - men lige nu er Hello Kitty også bare det eneste der duer....

Havneområdet - der lægger mange krydstogtskibe til ved Rhodos

Eftermiddagen gik med badning ved poolen og en lur for nogen.

Lækkermåsen og Bonussønnen er begge faldet omkuld i vores seng

Om aftenen havde vi bestilt bord på Bora Kai, den ene af de tre restauranter hvor vi kunne spise gratis og kun skulle betale for drikkevarerne. Det er en orientalsk restaurant, hvor menuen bl.a. byder på indisk, kinesisk og japansk, men der var dog et begrænset udvalg for os all-inclusive gæster.
Men vi blev stopmætte alligevel - til forret valgte jeg en indisk ret, med samosa og en slags løgpandekage, og dertil var det, så vidt jeg husker, tzatziki.
Min hovedret var nudler med lam i karrysauce, og det smagte simpelthen fantastisk - stærkt og med masser af smag.
Desserten var indbagt/friteret ananas med is og honning, og det var godt nok sødt med alt det honning. Men ellers absolut god mad, og der var mere end rigeligt af det - vi følte os helt flove over alt det vi måtte levne.

Bora Kai restauranten - vi var de eneste gæster under hele middagen!

Min forret - lyset var elendigt, så man kan ikke rigtig se tzatzikien da jeg var nød til at bruge blitz

Stor portion nudler til én person!

Lam i karry og nudler - jeg ville gerne have haft opskriften på den lammeret...

Og den meget søde dessert - alt det flydende er honning!