torsdag den 30. juni 2011

Opskrift: Kompot/chutney af overskuds-eddike-jordbær og solbær


Efter at eddikeproduktionen var tilendebragt, stod jeg med en skålfuld eddike-lugtende, smattede jordbær og solbær. Ikke lige noget man bruger som fyld i koldskålen, men det var mig også imod at smide det ud, i disse stop-spild-af-mad tider.

Hvad gør man så - ja så smider man det hele i en gryde, blander lidt ting og sager i, og så har man pludselig en chutney/kompot/"marmelade", som man med lidt held kan bruge til f.eks. ost, kylling eller måske en kotelet (hvis ellers man spiste koteletter, men det lader man bare lige som om at man gør).

Jeg fandt et par opskrifter der havde samme idé som jeg, så det endte med følgende:

Jordbær/solbær chutney/kompot:
ca. 700 g

600 g jordbær og solbær fra eddikeproduktionen (hvis man bruger friske bær, eller bær fra frost, skal man nok tilsætte noget ekstra eddike, feks. 2-3 spsk æble- eller rødvinseddike)
3/4 dl lys rørsukker
1 tsk sambal oelek (eller anden stærk chilisauce)
1 finthakket rødløg
1 tsk balsamicoeddike
1 spsk finthakket frisk rosmarin
1 tsk fint havsalt

Det hele koges igennem i ca. 20 minutter, til bærene er splattede ud og det meste af vædden er kogt væk. Hældes direkte på skoldede, spiritusskyllede glas, og låg sættes på med det samme. Efter åbning opbevares glassene i køleskab.

Konklusion:

Syrlig og lidt stærk chutney, der som sagt vil være udmærket til et stykke lyst kød, eller en god ost. Jeg har stadig tomatmarmelade fra sidste års produktion, så det er ikke fordi det er den slags vi får spist mest af - men jeg vil gerne blive bedre til det, så på et eller andet tidspunkt når alle glassene fylder hele køleskabet, så får jeg det vel lært.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar