mandag den 23. maj 2011

Opskrift: Tunsalat på toastbrød med avocado, ramsløg, asparges og andre gode sager

   

Selvom varmen så småt er ved at vige pladsen for gråvejr og regn, så kan man jo alligevel godt få lyst til noget let til aften - og da jeg så denne opskrift på tunsalat i forgårs, var noget lignende obligatorisk til aftensmaden i går.

Vi havde en budgetdåse med tun på lager, men jeg gik på jagt efter en ekstra i Superbest, og forsøgte at finde en der var MSC mærket. Nemmere sagt end gjort, skulle jeg hilse og sige.
Der var både makrel i forskellige varianter, og torskerogn - men ingen tun med det blå mærke.
Så blev det i stedet en karton med Amanda tun i firkanter - det går vel også an. Den var i hvert fald dyr nok.

Jeg puttede en del mere i end i den oprindelige opskrift - diverse ting der trængte til at blive brugt.

Tunsalat med avocado, ramsløg, asparges mv.:
ca. 4 personer

2 ds tun i vand
1½ moden avocado
1 lille håndfuld finthakket persille
1 spsk rapsolie
2 spsk god mayo (hvis man er så smart at hælde olien i først, og klemmer mayo ud i samme ske bagefter, så glider mayoen af lige så let - samme tip kan ikke helt bruges, hvis man stikker skeen ned i et glas)
3 spsk fraiche 9% fra Thise
15 blade finthakket ramsløg
6 grønne asparges i små stykker
15 gode cherrytomater i kvarte
1 stor grillet rød peber i små tern
1/4 tsk chipotle pulver
1 tsk røde chiliflager
1-2 tsk citronsaft
ramsløgsalt og friskkværnet peber
lidt smuldret feta, tomater og citronbåd til pynt

Tunen røres ud med en gaffel, og de øvrige ingredienser tilsættes og blandes godt, og der smages til med salt og peber. Må gerne lige trække smag en times tid i køleskab.
Anrettes på ristet toastbrød, og pyntes med fetaost, tomat og citronbåd, og evt. en dusk dild - det havde jeg ikke. Til gengæld er citronbåden halv-nøgen, da jeg altid skræller/river skallen af en øko-citron, og fryser skallen, inden jeg skærer den ud for at bruge saften. Total stop af mad-spild dér.

Konklusion:

Meget simpelt egentlig (man kan sagtens undlade nogle af grøntsagerne, hvis man vil have den mere enkel, og nøjes med at bruge enten mayo eller fraiche som bindemiddel) - men meget velsmagende, og dejligt med lidt fisk (som vi ikke er gode til at spise), der ikke smager af fisk. Lækkermåsen spiste 4 stykker, og ville gerne have haft mere, men det fik han forbud mod.

Der skal nemlig være lidt til i dag også, hvor det skal med i byen.

Så ond er jeg.

2 kommentarer:

  1. Superlækker opskrift og hurra for stop spild af mad!


    KH
    Selina Juul
    fra
    Stop Spild Af Mad

    SvarSlet
  2. Hej Selina

    Velkommen herinde, og tak for din kommentar!
    Jeg er ikke blevet helt god til at undgå madspild endnu, men jeg forsøger hver dag at blive lidt bedre - bl.a. med inspiration fra andre bloggere. Og det er rart at der er nogen der sætter fokus på det!

    SvarSlet