onsdag den 11. august 2010

Opskrift: Kyllinge enchiladas


Noget af fersken-mango salsaen jeg lavede fornylig skulle bruges i enchiladas, som vi fik i søndags.
Inspirationen kom egentlig fordi jeg faldt over en opskrift på hjemmelavet enchiladasauce her, og så var det meget passende, når nu jeg også havde salsaen.

Enchiladas:
4 stk./2 personer

2 stegte kyllingebryster skåret i tern eller trukket med to gafler
½ rød peber i små tern
revet cheddarost
fersken-mangosalsa
4 tortillapandekager
1 portion hjemmelavet enchiladasauce (se længere nede)

Pandekagerne fyldes med kylling, rød peber, ost og salsa, foldes sammen og lægges i et smurt ildfast fad.
Enchiladasauce hældes over, og der drysses med revet ost.
Varmes i ovnen ved 200 grader i knap en halv time.
Serveres med guacamole, mere salsa og creme fraiche.

Guacamole:

3 modne avocadoer
2 medium finthakkede rødløg
6 finthakkede modne cherrytomater (jeg brugte dem jeg syltede/henkogte fornylig)
2 fed finthakket hvidløg
2 spsk flødeost
saft af ½ lime
salt og peber

Avocadoerne moses og blandes med de øvrige ingredienser - smages til med salt og peber, og evt. mere limesaft.

Enchiladasauce:

½ liter tomatjuice
½ spsk æblecidereddike
3/4 spsk chilipulver (afhængig af styrke)
½ spsk salt
2 spsk sukker
½ tsk tørret oregano
½ tsk kanel
1-2 spsk ketchup
ca. 2 spsk majsstivelse + vand

Alt undtaget majsstivelse kommes i en gryde og koges op. Majsstivelsen røres ud i vand og tilsættes til ønsket tykkelse. Koges igennem et par minutter og smages til.

Konklusion:

Det er første gang jeg prøver at lave enchiladasauce selv, og jeg har ikke den store erfaring med hvordan sådan en skal smage - jeg har dog en fornemmelse af at der findes mange måder at gøre det på, men den her var i hvert fald nem. Smagen var også udmærket, omend den måske smagte lidt for meget af tomat(juice) - måske noget bouillon, og lidt mere chili ville have hjulpet på det, men udmærket løsning.
Samlet set et super-duper måltid, som også fik ros fra Lækkermåsen.

Billeder:
Pandekager fyldes


Klar til ovnen


Guacamolen


De færdige enchiladas


Min portion

Ingen kommentarer:

Send en kommentar