søndag den 21. februar 2010

Opskrift: Støbejernsbagte rosmarinboller med cheddarost



Jeg så nogle rosmarinboller hos The Pioneer Woman, bagt i støbejernspande, som jeg godt kunne tænke mig at prøve, så i dag skulle der bages igen.
Eftersom hun ikke rigtig poster en opskrift på bolledejen, men bruger nogle færdige fra frost, så fandt jeg i stedet en opskrift jeg havde gemt fra Hendes Verden på nogle italienske småbrød, som jeg konverterede lidt til en brugbar version, plus jeg puttede friskrevet cheddarost i.

Fremgangsmåden blev derfor som følger.

Støbejernsbagte rosmarinboller med cheddarost:

3 dl vand
6 g tørgær (eller 25 g almindelig)
2½ tsk salt
1 tsk sukker
3 spsk olivenolie
25 g revet stærk cheddar (når jeg skriver stærk, så mener jeg at det ikke skal være den orange man køber færdigrevet i poser, men feks. den fra Princip, som virkelig smager af noget. Lækkermåsen bryder sig godt nok ikke om den i rå tilstand, men jeg satsede på han ikke ville kunne smage det var den, i de færdige boller).
ca. 425 g hvedemel


Opløs gær og salt i vand og olie og tilsæt sukker. Drys melet i væsken, mens man rører med en stegegaffel. Dejen skal ikke være helt æltefast, men den skal røres godt igennem.
Dæk den til og stil den lunt i 1-2 timer eller længere - den fik i hvert fald 3 timer her.
Drys durummel på bordet og hæld dejen ud på bordet. Drys dejen med mere durummel.
Del dejen i 9 eller 16 stykker med en kniv eller lign. (eller hvor mange stykker der nu passer i den ønskede pande - jeg lavede 9, men vil nok prøve med 16 næste gang, da det ikke gør noget de bliver lidt mindre). Vend hver af klumperne i melet.
Drys durummel i en støbejernspande, rund eller firkantet, og læg bollerne i panden med lidt afstand imellem. Lad dem hæve tildækket igen, gerne i 1-2 timer.
Pensl bollerne forsigtigt med smeltet smør, og drys friskhakket rosmarin samt flagesalt på.
Bag bollerne i ovnen, eller på en bagesten i grillen - ifølge opskriften skulle de have ca. 10-15 minutter ved 200 grader, men de fik tæt på en halv time i grillen før jeg syntes de så færdige ud, og derefter fik de lige 5 minutter direkte på bagestenen - men det var også temmelig koldt.

Pensl evt. igen med lidt smeltet smør når bollerne er taget ud af ovnen, og lad dem afkøle lidt.

Konklusion:

Bollerne blev rigtig gode - meget lette og luftige. Lækkermåsen syntes de var lidt for saltede, men jeg tror det var pga. saltet oven på bollerne - jeg syntes det var lige tilpas (der er næppe ret meget der er så kedeligt som boller/brød der mangler salt). Durummelet giver en "rustik" overflade som passer godt til bollerne.
Osten kunne man desværre ikke smage, så næste gang kan der sagtens komme dobbelt så meget i, eller endnu mere.
Men alt i alt nogle rigtig gode madbrød, som jeg gerne laver igen.

Billeder:

Dejen klar til hævning

 

Færdighævet

  

De formede boller klar til hævning

  

De er vokset godt i panden

  

Drysset med rosmarin

  

Og der er også salt på

  

Næsten færdigbagt i grillen

  

Færdige og penslede med smør en ekstra gang

  
 
 

5 kommentarer:

  1. UHM!
    De ser bar rigtig lækre ud..
    Jeg elsker brød og boller med ost...

    SvarSlet
  2. De var også rigtig gode, men som sagt kunne man ikke rigtig smage osten, så der skal MEGET mere i næste gang :-)

    SvarSlet
  3. ost i brød er bare godt :) de lyder bare så lækre de boller

    SvarSlet
  4. Uhm, de brød ser skønne ud.
    Jeg ejer bare ikke en støbejernsform ... hmmmm, måske en undskyldning for at gå lidt amok i en køkkentøjsbutik;o)

    SvarSlet
  5. Jeg er nu også ret sikker på at du sagtens kan bage dem i en anden form - eller for den sags skyld bare på en bradepande. Jeg gjorde det mest for at de skulle blive lidt firkantede når de hæver ind i hinanden - og det kan en porcelænsform sikkert også klare :-)

    SvarSlet