mandag den 23. januar 2012

Opskrift: Salat med æble, krydrede nødder og blå ost



Da jeg så denne salat med æble og blå ost hos The Pioneer Woman, var det kun et spørgsmål om hvornår den kunne passes ind i menuen - og det kunne den i dag til frokost, takket være den ekstra fridag.
Jeg havde tilfældigvis købt en princip! Danablu ost fornylig, æblerne lå i frugtkurven, og i stedet for pecannødder brugte jeg resten af de sweet & spicy chili nuts jeg lavede sidste sommer. De passede perfekt til.
Udover de tørrede kirsebær (som har ligget i køleskabet i flere måneder uden at finde anvendelse før nu), puttede jeg også lidt ristede hvidløgs croutons/brødterninger i.
Og så var der lækker frokost.


Salat med æble, krydrede nødder og blå ost:
1 person


et par store håndfulde blandet salat (jeg brugte babyspinat og ruccola)
½ Granny Smith æble (eller et andet sprødt og saftigt, gerne syrligt æble), udkernet og skåret i tynde skiver
½ dl grofthakkede krydrede nødder (eller bare mandler, cashewnødder eller pecannødder)
2 spsk grofthakkede tørrede kirsebær
ca. 25 g blå ost i små stykker 
en håndfuld hvidløgs croutons/brødterninger


Dressing:


½ spsk Dijon sennep
½ spsk ahornsirup
½ tsk æblecidereddike
3 spsk olivenolie
salt og peber


Bland ingredienserne til salaten i en skål - pisk dressingen sammen eller ryst den sammen i et lille glas, og hæld den over salaten og bland.
Server som en let frokost, eller sammen med feks. et stykke kylling eller and.


Konklusion:


Skøn skøn salat! Kombinationen af det sprøde æble, krydrede nødder og den kraftige ost, sammen med dressingen var perfekt - jeg kunne sagtens have spist mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar