mandag den 8. august 2011

Keramiske knive



Køkkenknive er vel nærmest en religionssag - nogle sværger til Global, andre til japanske knive, og nogle har en 50 år gammel ting af ukendt oprindelse liggende, som de har arvet af mor/mormor/farmor.

Vi har brugt Webers 1. generation af køkkenknive de sidste par år, sammen med deres knivsliber, og har egentlig været fint tilfredse. Men efter at sliberen gik i stykker for et stykke tid siden, er de i sagens natur blevet mere sløve, og jeg fik derfor en supermarkeds-slagter til at give dem en omgang til den formidable pris af 25 kr.
Ikke pr. kniv, men i alt for 3 knive. Det var jo rørende billigt.

Men det var der tilsyneladende en grund til.

Jeg havde nok forventet at jeg kunne bruge dem i hvert fald nogle uger inden jeg var nød til selv at gøre noget ved dem igen med et gammelt strygestål vi har liggende (indtil vi blev enige om hvorvidt vi skulle have en ny slibemaskine) - men selvom de den første uges tid virkede skarpere end da jeg afleverede dem, gik der ikke særlig længe før de faktisk ikke var i stand til at skære en tomat over, uden at splatte den ud først.
Så nu står vi med en kokkekniv, en stor grøntsagskniv og en forskærerkniv, som næsten ikke er det stål værd de er lavet af.

Jeg burde selvfølgelig brokke mig til slagteren - for det kan vel ikke være gjort særlig godt, når skarpheden forsvinder så hurtigt.
Helst ville jeg have sendt dem alle over til HWL, for det ligner at de har styr på hvordan det gøres. Men det er ikke helt billigt - og så håbede jeg jo at en butiksslagter trods alt ved hvad han har med at gøre.

Nå men i søndags var vi en tur i Aldi, og snusede lidt rundt i deres spot-varer. Lækkermåsen fandt en kasse med tre keramiske knive til 200 kr., og selvom jeg var noget skeptisk, så lykkedes det ham alligevel at få mig overtalt til at prøve. Til 200 kr. kunne det vel ikke gå helt galt.

Jeg blev positivt overrasket. Tilfældigvis stod jeg med 3 kg cherrytomater som skulle forvandles til halve, og det er altså en halv-ærgerlig opgave at skære dem over med en død kniv.
Det gik som en leg med de keramiske. Og i dag har jeg også brugt dem til bl.a. at hakke hvidløg og krydderurter, og skære diverse grøntsager i stykker.

Ifølge diverse sider jeg har læst på nettet, skulle de gode kvaliteter kunne holde op til 10 gange længere end en stålkniv, før de skal slibes. Det forventer jeg dog ikke med en Aldi-model, men mindre kan også gøre det til den pris.

Der er dog også nogle ulemper:

- Man må ikke tabe dem på gulvet, da de nemt går i stykker ved simpelthen at splintre (af hensyn til ens beholdning af tæer er det selvfølgelig aldrig en god ide at tabe en skarp kniv på gulvet, men det er dog sket for mig - heldigvis uden tå-tab indtil nu - og det er ret sandsynligt at det kommer til at ske igen)
- Jeg har indtil videre ikke rigtig set nogen udformet som en rigtig kokkekniv - dvs. i samme størrelse eller udformning. Som man kan se på billedet er knivbladet ikke bredere end skaftet - dvs. man kan ikke udnytte hele knivens længde på skærebrættet, da skaftet støder imod længst inde mod hånden. Det kan dog stadig godt lade sig gøre at hakke på samme måde som med en ordentlig kokkekniv, men det kunne godt ske at blive irriterende ved større opgaver.
- De må kun bruges på flader af plastic og træ, dvs. ikke direkte på et stål-bord. Det er dog ikke umiddelbart noget problem for mig, da vi kun bruger skærebrætter af træ.
- Man må ikke bruge den flade side af knivbladet til at presse med, som feks når man løsner skallen på et fed hvidløg ved at presse det med knivsiden.
- Man må ikke bruge den til at skære i ben eller frossent kød med, så vidt jeg forstår fordi den ikke er fleksibel overhovedet, lige som en stålkniv er.
- De er svære at slibe, så der skal en professionel til - men kan man mon finde nogen der har erfaring med at slibe keramiske knive?

Når det så er sagt - så får knivene nu i hvert fald en chance indtil jeg finder en grund til ikke at bruge dem. Og hvis jeg stadig er tilfreds med dem om nogle måneder, vil jeg ikke afvise at der kunne blive tilføjet noget til samlingen.

Er der nogen af jer derude der har erfaring med keramiske knive?

11 kommentarer:

  1. Hej Heidi

    Det er dejligt at høre at du er glad for dine knive.

    Vi er et lille firma fra Holmegaard, på sydsjælland, som importere keramiske knive.

    Vi har både kokkeknive hvor du kan bruge hele skæret og ligeså med brødknive.

    Vi har i sidste uge fået diamantslibemaskiner hjem,
    hvorpå du selv kan slibe dine knive op, det er ikke noget problem.

    Hvis du en dag har tid eller er i nærheden, så kontakt os, eller besøg os på Det Blå Marked i Haslev, hvor vi står hver weekend i Hal C.

    Du kan evt. se på vores hjemmeside som er: www.pilape.dk

    Med venlig hilsen

    Brian Lang Petersen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Brian

      Tak for din kommentar.
      Jeg er desværre sjældent på Sjælland, så jeg kommer nok ikke sådan lige forbi.
      Jeg er stadig glad for knivene - og siden jeg skrev dette indlæg, har vi faktisk fundet ud af at en af vores naboer har en rigtig vådslibemaskine, som vi med succes har brugt på stålknivene. Jeg ved ikke om vi tør selv prøve med de keramiske også, men det må næsten komme an på en prøve :-)
      Jeg har jeres side i mente hvis det skulle komme til indkøb af flere keramiske knive en dag!

      Slet
  2. Skriv til ivy@kingfresh.com.cn her kan du købe både slibemaskine og knive til ingen ting.

    Mvh.
    Remy Jessen Lorenzen
    www.remy.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Remy - tak for dit svar! Det ligner mest at Kingfresh kun sælger større portioner til videreforhandlere, men det kan måske lade sig gøre at købe en enkelt kniv for en privat også?

      Slet
  3. Hej Heidi

    Du skal huske når du sliber dine knive, at det skalvære en diamantsliber, da dine knive er lavet at det hårdeste materiale man kender, før diamanter.
    Dette er meget vigtigt da du ellers kan ødelægge dine knive.
    Som du sikkert har set, på pilape.dk, så har vi en sådan slibemaskine. Der er 2 spor i den, hvor de roterende slibesten kører nede. Det er meget nemt at slibe sine knive på sådan en maskine, kniven trækkes stille og roligt 1 til 3 gange gennem hvert spor og så er kniven lige så skarp som da du købte den. Husk alt på vores sider kan sendes med posten, vi har intet ekspeditionsgebyr, kun den nødvendige porto.
    Med venlig hilsen

    Brian Lang Petersen

    Pilape.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen Brian

      Tak for infoen - jeg vil have det i tankerne, hvis vi bestemmer os til at prøve med en slibemaskine til de keramiske knive. Indtil videre fungerer de stadig fint (omend jeg måske godt kan mærke de er en smule sløvere end da vi købte dem).

      Slet
  4. Hej Heidi,
    Jeg blander mig lige i snakken her 3 1/2år efter den sidste kommentar er skrevet. Det er nemlig sådan at jeg lige har være en tur på skadestuen med en ridse på hornhinden. Skaden skete da jeg af uvidenhed forsøgte at skærpe min "Lord Nelson" keramiske kniv, med et almindeligt strygestål. Skæret splintrede simpethen i alle retninger, og også op i mine øjne.
    Så lad det være en advarsel til alle om ikke at forsøge selv at skærpe dem, det det ikke alene ødelægger kniven, men også er ret farligt.
    Denne tråd var lige det eneste jeg kunne finde omkring slibning af keramiske knive, hvilket egentlig er underligt, taget risikoen i betragtning.

    Med venlig hilsen
    Manden der er færdig med keramiske knive....

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for din erfaring - jeg har fortsat ikke forsøgt mig med at slibe de keramiske knive, og jeg vil da i hvert fald heller ikke begynde på det nu. De fungerer fortsat ok, og jeg tænker at når de engang bliver for sløve, så har de ikke været dyrere end at de kan skiftes ud uden større betænkeligheder.
      Jeg håber dit øje bliver ok igen!

      Slet
    2. Hej Heidi.
      Tja! 4 år eller mere uden slipning, hvorfor så sætte førligheden på spil for at slippe en kniv til 60,-kr.
      Sage ham der lige har grebet efter en gammel keramisk til 60,-kr og jo! Den er stadig skarp. To mindre snit så, den kostede jo 60,-kr så to forsøg måtte der til. Men redet blev den, men det bliver den ikke næste gang...:o)

      Slet
  5. Hej, jeg har brugt keramiske knive til stort set alt de sidste 3 - 4 år, vil gerne slå et slag for skarpheden som er utrolig god og holdbarheden på skæret, - hvis man bruger et "blødt" skærebrædt dvs. træ eller de hvide plasticplader som er bløde og desværre tager imod lidt farve og ikke ser nye ud ret længe. Man kan virkelig kære en cherry tomat i tynde skiver og den kan gøre det i lang tid. Jeg har lige købt min 5 kniv i Aldi (sommerhuset og vinterhytten) til ca. kr. 30,-. for den mindste (der er forskl. størrelse) Men det er rigtigt at hvis man taber dem f.eks. på et hårdt stengulv eller brækker med dem kan de gå i stykker og splintre, de er også en smule bredere over æggen end end en håndsmeddet kniv fra f.eks. F. Dich samt man skal edder passe på ikke at skære sig.
    Hvis man vil prøve en type af disse typer så tag den lille (af Aldi´s modeller) det er en fantastisk allround
    kniv til grøntsager mv. Man må for guds skyld ikke slibe dem på traditionelt slibemaskiner eller strygestål men der findes faktisk et strygestål som man kan købe specielt til keramiske knive, Ikea har dem til en fornuftig pris mit har hængt ubrugt i skabet i 3 år har ikke haft brug for det, - knivene beholder skarpheden rigtig længe og så for 30 kr. hvad er der at betænke sig på. Det er ikke legetøj for børn......

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for erfaringen - jeg bruger fortsat knivene fra Aldi og selvom de er knap så skarpe som for 5 år siden så fungerer de stadig ok til det jeg har behov for.
      Jeg tror ikke jeg ville begive mig ud i at slibe dem, men i stedet købe nogle nye hvis det bliver nødvendigt.

      Slet