søndag den 26. juni 2011

Madklub tema og anvendelse af give-away forslag



Da jeg lavede en give-away for noget tid siden, forpligtede jeg mig til at lave vinderforslagene af retter til en sommermenu, til en gæstemiddag i løbet af juni måned. Piskeriset blev den ene vinder, og havde foreslået en drink med rabarbersaft, samt brød lavet på grillen - Brygwald blev den anden, og han foreslog en Jamie Oliver opskrift på tomatsalat.

Vi skulle have madklub sidste lørdag, og jeg havde derfor bestemt at vinderforslagene skulle indarbejdes i menuen den dag. Men jeg synes egentlig at de andre forslag også var så gode, at jeg gerne ville have flest mulige af dem med i menuen. Det gav samtidig idéen til det tema som vi også skulle have fundet, da vores eneste regel for madklubben er, at der skal være et tema for menuen - det kan så være alt fra farver, ingredienser, lande, tilberedningsmetoder osv., så der er frit slag og mange muligheder for fortolkninger.

Men temaet endte altså med at blive noget a la "Blog-forslag - alle retter indeholder ting der er blevet foreslået på Heidis blog".
I løbet af aftenen skal de andre så forsøge at gætte temaet - vi har efterhånden indført den regel at man får et gæt hver, inden hver ret, og har man stadig ikke gættet det efter desserten kan der tages hjælpemidler i brug (som feks. sidste gang, hvor værterne havde lavet et regneark a la Lykkehjulet, hvor vi på skift kunne vælge et bogstav, og så blev bogstaverne afsløret som del af ord, lige som i det hedengange TV program).

Nå men efter lidt spekuleren frem og tilbage, endte det med at menuen blev som følger:

Velkomst:
Rabarber-mojitos og saltede mandler med chipotlepulver - rabarberdrink var forslag fra Piskeriset - de saltede mandler var fra Sigurd.

Forret:
3 slags bruschetta - 1 med olivenolie, hvidløg, tomat, salt og basilikum som jeg så i en Annemad podcast fornylig - 1 med olivenolie, færdigkøbt græskarpesto og basilikum - 1 med olivenolie, mørk chokolade og flagesalt, som jeg fandt hos Foodwishes (selvom han kalder dem crostini, og ikke bruschetta) - bruschetta var forslag fra Hanne K.

Hovedret:
Sous vide tiberedt og grillet oksecuvette, Jamie Olivers tomatsalat, fetadip med purløg og rødløg, foccacia bagt af no-knead dej, og nye forkogte kartofler, stegt færdige i ovnen med olie og krydderurter - tomatsalaten var forslag fra Brygwald, og brød var på sin vis forslag fra Piskeriset. Godt nok blev det ikke bagt direkte på grillen, men derimod i en bradepande på en bagesten på grillen. Lad os bare sige at jeg valgte at fortolke det lidt frit.

Dessert:
En halv banan med flødeskum og revet chokolade, og hjemmelavet jordbærgelato (eneste forskel fra den linkede opskrift er at jeg denne gang blendede alle bærene - det giver en lidt bedre konsistens), chokoladegelato og pina colada gelato (kokosgelato med ananas og rom) - bananer bagt på grillen var Rebelsigs forslag, men da vi har fået den så tit, valgte jeg i stedet at bruge bananen som en del af en slags banana split.

Lad os bare sige at temaet ikke var det hurtigst gættede i historien - faktisk blev jeg i tvivl om det var for kringlet trods alt, men til sidst lykkedes det, med lidt ekstra hjælp.

Opskrifterne på det jeg ikke har blogget om før, kommer i de følgende indlæg, og når de er lagt ud, bliver der også linket til dem heri.

Igen tak for forslagene til give-awayen - det var sjovt at komponere en menu ud fra det tema, og jeg synes egentlig det lykkedes helt godt at få det til at hænge sammen...

2 kommentarer:

  1. Spændende!!!
    Glæder mig helt tosset til at se din Pinacola gelato :) Eeeelsker Pinacola - så den is må være lige til mine smagsløg :)

    SvarSlet
  2. Ja hvis du både kan lide kokosis og pina colada, så er der en chance for den er efter din smag. Men jeg skal lige igennem både forret og hovedret først, så du må have lidt tålmodighed :-)

    SvarSlet