søndag den 26. juni 2011

Opskrift: 3 slags bruschetta





Forretten til madklubben sidste lørdag skulle være bruschetta, og jeg havde bestemt mig for 3 slags. 


1. Ciabattabrød (en udgave jeg ikke har blogget, da jeg ikke var voldsomt imponeret over det friske brød - men som ristet i skiver var det ganske udmærket) penslet med olivenolie, derefter grillet så det er sprødt udenpå, men stadig en anelse blødt indeni - det må ikke blive helt knastørt.
Så river man et råt fed hvidløg direkte på brødet, derefter gør man det samme med en halv tomat, drysser med lidt flagesalt og pynter med lidt basilikum. Inspirationen til denne kom fra en podcast vi så fra Annemad en dag, hvor hun laver mad i Spanien.


2. Ciabattabrød penslet med olivenolie, toppet op med en færdigkøbt græskarpesto og pyntet med basilikum. 


3. Ciabattabrød penslet med olivenolie, toppet med 70% mørk chokolade der smeltes ned i brødet, og et drys flagesalt. Den havde jeg set hos Foodwishes, og syntes den lød spændende - og så kunne den fungere som "desserten i forretten" - nr. 3 ud af 3.


Konklusion:


Nr. 1 smagte overraskende stærkt, og nogle af gæsterne var overbevist om at der var chili på brødet. Men det var altså hvidløgssmagen der var ret gennemtrængende - og har man et problem med det, er det nok ikke lige den type man skal vælge. Men jeg synes den var god - og så enkel at lave at alle burde kunne være med.


Nr. 2 var lidt speciel - græskarpestoen havde en lidt mærkværdig krydret smag, men jeg tror de fleste syntes rimeligt godt om den.


Nr. 3 var nok den der overraskede mest - jeg syntes personligt at den var god, selvom den godt kunne have tålt lidt ekstra salt. Og sjovt at prøve at blande det søde og salte. Gæsterne syntes derimod dette var den mindst gode af de tre - sådan er smag så forskellig, men jeg tror også de syntes det var sjovt nok at prøve.
Måske ville den fungere bedre alene, eller som en slags dessert.


Alt i alt en fin måde at lave forret på - jeg grillede brødene et hold af gangen så de ikke blev kolde, men man skal huske at holde øje med dem (*håber ikke der var nogen der hørte at jeg stod ude i baggangen og skrabede brændte kanter af det første hold*)

2 kommentarer:

  1. Den ser altså rigtig spændende ud den der med chokolade - det tror jeg godt at jeg tøt prøve, men jeg får nok ikke kæresten til at spise den. Han tror han skal dø hvis jeg blander salt og sødt og han nægter stadigvæk at tro på, at det rent faktisk er en skefuld ribsgele der er med til at gøre forskel, når vi får forloren hare med herrens yndlings brune sauce:-)

    SvarSlet
  2. Ribsgele ville da være en dødssynd at udelade i den forlorne sovs!!
    Jeg var overrasket over at min bedre halvdel ikke brød sig om chokolademaden, da chokolade normalt er hans favorit, men det kan godt være det var salte islæt der gjorde det.
    Jeg vil se frem til at høre hvad din kæreste mener, hvis du tør servere det for ham :-)

    SvarSlet