onsdag den 6. juni 2012

Datovarer fra slut april til start juni

Det har været lidt sløjt med datovarejagten på det sidste pga. konfirmation og ferie, men nu er jagten gået ind igen, og derfor kommer her de seneste ting jeg har fundet fra slut april og frem til nu, og som jeg endnu ikke har blogget om.

I april fandt jeg i Løvbjerg en øko peberpaté til 10 kr., en lille økologisk letmælksyoghurt til 2 kr., samt en øko lammesalami med rosmarin til 20 kr.:


Patéen spiste vi på rugbrød og knækbrød - yoghurten blev til morgenmad sammen med frisk frugt og hjemmelavet ymerdrys:



Og lammesalamien blev skåret i mindre stykker og kom i fryseren til engang hvor der mangler lidt ristet pølse i en biksemad, eller måske en salat.

Ugen efter fandt jeg, også i Løvbjerg, en spidskål til 5 kr., og to grapefrugter til i alt 5 kr.:


Spidskålen blev brugt til en slags coleslaw a la Kentucky Fried Chicken, som dog ikke blev nogen overvældende succes (men den blev trods alt spist) - grapefrugterne lå en uges tid inden jeg fik dem spist til morgenmad.


I starten af maj fandt jeg i Løvbjerg en stor pose limefrugter til 5 kr., og en bakke danske champignons til 5 kr.:


Jeg kan helt ærligt ikke længere huske hvad jeg fik brugt svampene til - men de fleste af limefrugterne ligger stadig i køleskabet. De er plettede og små, men den sidste jeg brugte var stadig fin og saftig indeni.

I dag fandt jeg en bakke jordbær til 10 kr. i Rema - der stod ikke hvor de var fra, så jeg aner ikke om de er danske. De så en smule bløde og lidt plettede ud, men ikke mere end at de fint kunne bruges i dag:


Jeg smed 3-4 stykker ud og skar de blødeste pletter af resten, og halvdelen kom i aftenens salat, sammen med babyspinat, stegt kylling, rødløg, en rest stegt blomkålsris (som der kommer mere om i et andet indlæg), broccolibuketter, cashewnødder, croutoner og granatæblevinaigrette:


Skøn salat med sødme og knas.

Resten af jordbærene brugte jeg til, sammen med nogle frosne bananskiver, at lave en sund is, efter inspiration fra HomeMadeHeaven - letfrosne jordbær og frosne bananskiver blendes med lidt skummetmælk og vaniljesukker (Bamix'en kom på en hård opgave, men klarede den over et par omgange), og spises enten med det samme, eller fryses lidt mere fast i portioner.
En sund og let lille dessert-snack, som føles noget mere kalorierig end den er.



Så er jeg vist up to date med dato-kuppene - god jagt derude!

3 kommentarer:

  1. Elsker, at du jager datomærkede varer. Jeg gør det samme (samme sted) og må sige hurra for Løvbjergs slagter!
    Der er virkeligt penge at spare, især når vi får brugt det vi køber og ikke bare kasserer.

    Super, at slå et slaw for det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt når der bliver gjort noget ud af at få tingene solgt!
      I går var jeg i Superbest på Fabrikvej, og der var også rigtig mange ting der var mærket ned, så det lader til de er gået med på idéen også :-)

      Slet
  2. Og Nett er med og Føtex nedsætter i hvert fald ost og kød også. Men det må da også være bedre for dem at få lidt for varen, end at smide det ud.
    Godt med nogle fif ;-)

    SvarSlet