onsdag den 14. juli 2010

Mangodeler


Da vi var i USA, forelskede jeg mig i en mangodeler fra Oxo - men dum som jeg var, var jeg for nærrig til at give de ca. 12 USD den kostede - for så at ærgre mig over da vi kom hjem, at den koster over 100 kr. herhjemme.
I går fandt jeg et værdigt alternativ i Superbest til en 50'er. Godt nok er det ikke hver uge (eller for den sags skyld måned) vi spiser mango, men når det endelig er, så synes jeg det er mega-irriterende ikke at kunne lave nogle ordentligt pæne tern, fordi den er så bøvlet at skære ud.
I dag skulle den så testes, på en rimelig fast mangofrugt - og det lykkedes egentlig fint. Man ender ud med to buede store stykker, som man så kan ridse og skære fra skrællen, og så sidder der stadig lidt på stenen, som man passende kan skære af og spise med det samme.

Nu ligger der en mango i tern i køleskabet, som skal blendes sammen med lidt rester af citronkoldskål, yoghurt naturel, A38 og frosne blåbær, og blive til morgenmad i morgen, sammen med lidt müsli. Jeg glæder mig allerede!

Opskrift: Kold kartoffelsalat, og gourmetsaltede, marinerede og intervalgrillede skinkesteaks



Nu hvor jeg omsider har lært at koge kartofler, og eftersom der blev en del tilovers fra mandagens kyllingemenu, så var jeg ikke i tvivl om hvad der skulle laves af resterne: Kold kartoffelsalat!
Jeg har kun mødt én udgave af kartoffelsalat, som var bedre end min mors, og det var til en barnedåb for et par uger siden. Jeg fik spurgt kokken hvad der var i, men det eneste jeg kan huske hun sagde, var ymer og miracle whip, og så lage fra syltede agurker.
Så jeg måtte eksperimentere med, og tilføje lidt til den opskrift jeg for mange år siden sjussede mig frem til, ud fra hvad min mor (kan huske hun) plejer at komme i.

Der skulle jo lidt kød til - og jeg havde sat mig for at jeg ville prøve at give noget svinekød en chance. Det eneste svinekød vi egentlig spiser er normalt mørbrad (og stort set kun i fyldt udgave), pølser og flæskesteg - koteletter har vi det normalt ikke så godt med, da jeg tit synes det bliver uspiseligt tørt, eller simpelthen smager for meget af - gris.
Men i dag gik jeg på jagt i Superbest, og var egentlig klar til at hive en bakke koteletter med hjem, hvis der var nogen til en ordentlig pris. I stedet fik jeg så øje på nogle skinkesteaks, og så blev det lidt et kompromis med dem, da jeg satsede på de måske var lidt nemmere at have med at gøre.
Min idé var at gourmetsalte dem, og derefter marinere, og intervalstege. Hvis ikke de blev gode af det, så var det GOODBYE PORK!

Kold kartoffelsalat:
4-5 personer

1 kg kogte kolde kartofler, skåret i tern
3½ dl ymer
1 dl mayonnaise (jeg brugte en lidt fedtreduceret udgave, fordi det var den jeg havde)
2 finthakkede skalotteløg
2 tsk lage fra syltede agurker
1 spsk Miracle Whip (light)
1 tsk citronsaft
1½ tsk salt
1 tsk sukker
friskkværnet peber
evt. purløg

Ymer piskes sammen med de øvrige ingredienser til dressingen, og kartoflerne vendes i. Trækker i køleskab i minimum en time.
Da gemalen ikke er vild med purløg (undtaget når det befinder sig i fetadip), nøjedes jeg med at drysse det over min egen portion, men ellers ville jeg have puttet det i.

Gourmetsaltede, marinerede og intervalgrillede skinkesteaks:

4 skinkesteaks på ca. 1½ cm tykkelse, i alt 425 gram
0,8% salt i forhold til kødets vægt - dvs. i dette tilfælde ca. 3-4 gram helt fint salt (jeg har kværnet noget groft salt til formålet, så det bliver helt pulveragtigt - så er det nemmere at fordele jævnt)
marinade efter ønske (jeg fandt et brev i skabet med en Santa Maria Cajun marinade, som trængte til at blive brugt) - eller evt. bare friskkværnet peber

Kødet gnides med saltet jævnt over det hele, og trækker i køleskab i ½-1 time.
Marinaden pensles på, eller lægges i en pose sammen med kødet, og trækker i køleskab i yderligere ½ time.
Steaks'ne intervalgrilles på direkte varme  - først 2 minutter på hver side, så hviler de på en tallerken med staniol over i 3 minutter, og så steger de igen 1-2 minutter på hver side. Test evt. på en af dem som IKKE skal bruges til madbilleder (!), om den er nok på det tykkeste sted.
Serveres med det samme efter sidste stegning.

Konklusion:

Kartoffelsalaten blev ikke helt lige så godt som den til barnedåben - men jeg er næsten lige ved at sige at den kan måle sig med mo'ars. Jeg blev godt nok lidt bekymret efter at have puttet Miracle Whip i til 2½ dl ymer og ½ dl mayo, da jeg syntes smagen var alt for gennemtrængende. Men lidt mere ymer og mayo hjalp på det, sammen med de andre ingredienser også.
Tomaterne ovenpå er i øvrigt ikke orange fordi de var totalt umodne - det er orange tomater, og de var faktisk rigtig gode.
Og mht. svinet.... så vil jeg i al beskedenhed erklære det for en ubetinget succes! Nu ved jeg ikke hvordan en skinkesteak vil blive ved bare at smide den på grillen og give den 3-4 minutter på hver side med salt og peber - men mine erfaringer med intervalstegning indtil nu, siger mig at det altså er med at til gøre kødet mere mørt og saftigt. Og så regner jeg også med at gourmetsaltningen har gjort sit.
Der var masser af smag (primært fra den ret gennemtrængende cajun-marinade), og kødet var mørt og saftigt.  Så selvom jeg ikke heeeeelt er med på tanken om koteletter endnu, mon så ikke de får lov at få samme tur en gang, hvis jeg lige falder over nogen der er billige...

Maskin-kartoffelskræller - hjælp!

Jeg HADER at skrælle kartofler!! Jeg elsker at spise de nye, og helst de helt små - men det tager ligesom endnu længere tid at få skrællet en grydefuld af de helt små, end dem af normal størrelse.

I går hvor jeg endnu engang fik ondt i ryggen af at stå bøjet over vasken, kom jeg jo så på den ide at man jo bare kan købe sådan en kartoffel-skrællemaskine. Og den findes faktisk til min Kenwood Major, så jeg behøver ikke engang stå og dreje på et håndsving, eller købe flere elektriske dimser til skabet.

Men nu spørger jeg så - er der nogen derude der har erfaring med den her type?


Eller evt. den her, som lader til at være den ældre model?



Det skulle gerne fungere sådan at kun den yderste skræl forsvinder, og den "hinde" der ligesom er indenunder bevares...

mandag den 12. juli 2010

Opskrift: Grydestegt kylling med nye kartofler, sød/stærk sauce, mormorsalat og syltede chiliagurker



Det var meningen vi skulle have roteret en kylling på grillen i går, og så skulle der hele svineriet til - mormorsalat, syltede agurker og nye kartofler. Men for det første endte vi med at tilbringe det meste af eftermiddagen hos mine forældre (vi var nede og aflevere deres fælles fødselsdagsgave på forskud - en Weber Q300 grill, og den skulle selvfølgelig lige testes af med et par pølser), og for det andet er problemet med sådan en rundtosset kylling, at den ikke afgiver ret meget der kan bruges til en sauce - og det ville jeg altså prøve at lave fra bunden af.
Så i stedet kom den forholdsvis nye Le Creuset igen i brug, og så blev det til grydestegt kylling i stedet for, med inspiration fra NYBH.
Tilbehøret blev stadig nye kartofler, kogt efter Hanne K.'s tip (tak Hanne - jeg er dig evigt taknemlig!), mormorsalat med radiser (fra samme opskrift hos NYBH), de koldsyltede agurker med chili jeg lavede for et par uger siden, og som nu har trukket færdig, og så saucen - som efter mængden at dømme nok nærmere kan kaldes sovs. Men sovs skal der være nok af, hvis jeg skal bestemme. Og det skal jeg når det er mig der laver mad. Dvs. jeg bestemmer altid. Næsten.

Grydestegt kylling:

1 fersk kylling på 1200 g
salt og peber
5 timianstilke
1 stor rosmarinstilk
1 stor håndfuld bredbladet persille
1 spsk sukker
ca. 1 spsk smør og 2 spsk rapsolie

3 stilke bladselleri i mindre stykker
3 medium gulerødder, skrællede og i mindre stykker
2 store løg i store både
5 medium fed hvidløg, grofthakkede
4-5 hele timianstilke
6-7 dl vand

Grøntsager klargøres. Kyllingen skylles i koldt vand, og evt. fjerrester og indmad fjernes, hvorefter den tørres med køkkenrulle.
Salt, peber og sukker drysses i indvendigt, og kyllingen fyldes med timian, rosmarin og persille. Enden lukkes til med kødnåle, så fyldet bliver hvor det skal.
Smør og olie brunes i en stegegryde (jeg brugte den ovale Le Creuset), og når det er smeltet-skummet-brunet (som vi lærte af vores nu afdøde husgerningslærerinde i folkeskolen), brunes kyllingen godt på alle sider. Når den er brunet, tages den op, grøntsagerne hældes i og svitses kort, hvorefter kyllingen krydres godt med salt og peber, og lægges i gryden oven på grøntsagerne. Vand hældes ved, og nu bobler kyllingen ved medium varme i ca. 45 minutter-1 time, alt efter hvor stor den er. Vendes en gang når den er midtvejs.
Kødet måles med termometer ved lårene, og når den er ca. 82 grader, tages kyllingen op og holdes varm under staniol med et viskestykke.
Nu laves saucen:

Sauce:

al den siede vædde fra kyllingegryden
ca. 1 dl kogevand fra kartoflerne
1½ dl piskefløde
2 spsk Cheasy Fraiche 9%
2 spsk gelé (den er rød, og det er en nabo der har lavet den - men jeg kan ikke huske om det var ribs eller rønnebær)
2 spsk Chipotle pepper sauce
1 tsk Oscar hønsebouillon pulver
salt og friskkværnet peber
maizena

Suppen sies og hældes tilbage i gryden, og koges lidt ind. Tilsæt kartoffelvand, fløde, Cheasy Fraiche, gele, chilisauce og bouillonpulver, og lad suppen koge yderligere lidt ind.
Smag til med salt og peber, og evt. mere chilisauce og/eller gelé. Den må ikke være for sød, men skal være lidt stærk.
Jævnes med lidt maizena rørt ud i koldt vand.

Kartofler:

1½ kg kartofler
2 stilke løvstikke
25 g salt

Kartoflerne skrabes rene, store kartofler skæres i halve så størrelsen er nogenlunde ens, og de dækkes med vand i en gryde med løvstikke og salt, og koges i 8-9 minutter. Tages af varmen og trækker færdige i vandet i ca. 11-12 minutter.

Mormorsalat med radiser:

1 dl piskefløde
1 spsk + 2 tsk citronsaft
1 spsk + 1 tsk sukker
et par dråber hvid eddike
salt og peber
½ hovedsalat
5-6 store radiser i skiver

Fløden røres sammen med citronsaft og sukker, til sukkeret er opløst (jeg brugte et mini-piskeris). Smages til med en lille smule eddike, salt og peber.
Fløden blandes med salaten og radiser lige inden servering (fløden kan dog sagtens laves på forhånd).


Konklusion:


Kylling: Den blev en anelse tør i kødet - og jeg synes måske ikke helt man kunne smage krydderurterne indvendigt - men alt i alt rimelig vellykket.

Sauce: Måske ikke en traditionel kyllingesauce med gelé og chilisauce i, men det gav et godt pift til smagen - og jeg slap med at putte kun en tsk bouillonpulver i til en ret stor portion sauce. Det er store sager i min verden. Altså at få sådan en sauce til at smage af noget uden (ret meget) bouillon.

Kartofler: Så godt som perfekte denne gang - de var af noget uens størrelse, men da jeg godt kan lide de helt små nye, skulle de også med, og det lykkedes at få de store møre uden at de små blev smattede.

Mormorsalat: Jeg synes det var lidt svært at ramme den smag som jeg synes jeg kan huske hjemmefra. Det hjalp lidt med et par dråber eddike i stedet for kun citronsaft, men den er ikke helt hjemme endnu, så jeg kigger videre efter andre forslag til en evt. næste gang. Men et ok første forsøg.

Agurker: Jeg havde lige prøvesmagt et par stykker i torsdags, da de havde stået de 14 dage de skulle, så jeg
vidste nogenlunde hvad jeg kunne forvente. Der er stadig bid i, og smagen er god. Lidt stærke uden at det er for meget. Til gengæld er de varmsyltede jeg også lavede med chili, næsten blevet FOR stærke, nu hvor de har trukket et stykke tid, men det er nok fordi der var en anden slags chili i. Lækkermåsen har også lige spist de sidste i dag, så der skal laves en ny portion snart.

Alt i alt en dejlig aftensmad, på trods af den trykkende varme, som dog afløstes af bulder, lyn og brag, og ikke mindst forfriskende regnvejr, lige inden jeg blev færdig med at spise...


Billeder:

Kylling brunes


Grøntsager svitses inden kyllingen lægges i seng igen


Min tallerken




lørdag den 10. juli 2010

Opskrift: Baked beans/bagte bønner og frugtsalsa




I går havde Lækkermåsen bestemt at han ville lege lidt med ben på smokeren - altså ikke sine egne, men spareribs.
Vi havde købt nogen færdigtilberedte nogen, som jo egentlig bare skulle varmes, men det ville han så stille WSM'en op til, i stedet for "bare" at bruge gasgrillen.

Jeg havde bestemt mig til at lave bagte kartofler, frugtsalsa og baked beans som tilbehør.
The Pioneer Woman havde en opskrift på baked beans for nylig, og de så så lækre ud, at de skulle prøves.
Min opskrift blev lidt en blanding af hendes, og så BBQ landsholdets udgave til VM i grill i Memphis.
Frugtsalsaen tog udgangspunkt i en frisk ananas, som ikke længere så helt så frisk ud, så den skulle bruges. Og ellers blev det lidt efter hvad vi havde i frugtkurven, og hvad Løvbjerg lige havde at byde på...

Benene kan jeg ikke give nogen decideret opskrift på - kun nævne at første omgang ikke var så gode som dem der fik lov at ligge lidt længere i smokeren. Så der kommer kun opskrifter på bønnerne og frugtsalsaen.

Baked beans/bagte bønner:

1 pakke bacon i skiver (8 skiver) skåret/klippet i halve - gerne lidt tykkere bacon, men det brugte jeg dog ikke
1½ stort løg eller 1 stort og 1 lille, skåret i små tern
1 grøn peberfrugt i tern
2 dåser Heinz bønner i tomatsauce (den ene var med en slags cocktail-lignende pølser, også fra Heinz, da TPW anbefaler disse i sin opskrift, og da jeg tilfældigt fandt dem i Superbest. De kloge siger at Heinz bønner er de bedste til dette formål, da de beholder form og konsistens bedre)
½ cup barbecuesauce (ca. 1,1 dl) (jeg brugte lidt af Webers Hot 'n' Spicy og resten var en Honey Hickory vi havde liggende)
knap ½ cup brun farin (ca. 1 dl) (jeg løb tør, så det meste blev til mørk muscovadosukker i stedet)
knap 1/4 cup æbleeddike (ca. 0,4 dl)
1 spsk dijonsennep
1 tsk sauce fra Chipotle in adobo (men almindelig chilisauce eller pulver kan også bruges)
1 tsk salt
1/4 tsk spidskommen
½ cup cola (ca. 1,1 dl)

Ovnen varmes op til 160 grader almindelig varme.
De halve baconskiver steges i en tykbundet og ovnfast gryde, gerne med bred bund (jeg brugte en oval Le Creuset). De skal ikke være brune eller sprøde, men det meste af fedtet skal bare lige smeltes fra ved middel varme.
Baconskiverne lægges til side, og løg og peberfrugt svitses nu bløde i baconfedtet i ca. 5 minutter. Bønnerne tilsættes sammen med saucen fra dåserne.
Barbecuesauce blandes med farin/sukker, eddike, sennep, chilisauce, salt og spidskommen, og hældes i gryden. Blandingen varmes op og smages til med cola.
Når smagen er som man synes (både lidt stærk og lidt sød), lægges baconskiverne ovenpå blandingen - pas på de ikke synker for meget ned i saucen.
Gryden sættes nu i ovnen, og bager færdig i ca. 2 timer. Blandingen synker noget undervejs, da en del af vædden fordamper.

Frugtsalsa:

Marinade:

2 spsk olivenolie
1 spsk jordbærbalsamico (eller hvidvinseddike, eller anden balsamico)
1 tsk flydende honning
saft af 1/4 appelsin

½ bakke grønne stenfrie vindruer, skåret i halve
det meste af en frisk ananas, skåret i tern
2 Pink Lady æbler skåret i tern
2 dl frosne blåbær, optøede
1 bakke jordbær, skåret i halve
1 rødløg, finthakket
friskkværnet peber

Marinaden piskes godt sammen.
Druer, ananas, æbler og rødløg blandes godt sammen med marinaden og lidt peber. Jordbær og blåbær vendes forsigtigt i, uden at de bliver for smattede.
Serveres ved stuetemperatur, men kan sagtens laves i forvejen og trække i køleskab, og tages ud en times tid før servering.

Konklusion:

Frugtsalsaen har jeg lavet flere gange før (bare med forskellige frugter og bær), og den er lige god hver gang.
Bønnerne blev intet mindre end supergode! Søde og stærke på samme tid, og med masser af smag.
Egentlig skulle de nok have været røget på en grill, for at blive helt autentiske, men det var nemmest at lave dem i ovnen, og så var det også nemmere at styre temperaturen.
Lækkermåsen er ikke vild med bønners konsistens, men blev dog set tage to gange - omend det sikkert kun var fordi der var bacon i. De skal uden tvivl laves igen.

Billeder:

De stegte baconskiver


Løg og peberfrugt 


Heinz x 2


Bønne-blandingen klar til ovnen


Men der manglede lige baconskiverne


De færdige bønner


Frugtsalsaen


Min tallerken




Lækkermåsens tallerken - efter han havde spist jævnt mange ben

mandag den 5. juli 2010

Opskrift: Gæstemiddag del III - mandeltærte med mascarponecreme og jordbær


Desserten til lørdagens gæstemiddag skulle jo næsten være et eller andet med jordbær, sæsonen taget i betragtning - og efter jeg var stødt på en opskrift med en mascarpone/jordbær creme på en anden blog fornylig, var jeg hooked på at det skulle være den.
Fanme så om jeg kunne finde den igen, efter at jeg ved et uheld havde fået lukket Firefoxen ned uden at bede den huske de åbne links.... Derfor var det jævnt heldigt at Line havde noget lignende på programmet til sin søsters studenterfest, så det link blev gemt bag øret.
Fredag fandt jeg så helt tilfældigt det første link hos Himmelske Kager igen (det viste sig at grunden til jeg ikke kunne finde den ved søgning var at vi ikke staver mascarpone på helt samme måde...), så jeg blev i stand til at kombinere lidt fra flere steder - mascarpone cremen kom på en mandelbund (også fundet hos Himmelske Kager), og med jordbær øverst.

Mandeltærte med mascarponecreme og jordbær:

Tærte:

200 g rørsukker
3 store æg
200 g fintblendede mandler

Pisk sukker og æg til en tyk og luftig creme, til sukkeret er opløst. Vend de blendede mandler i.
Læg bagepapir i bunden af en randform, og smør bund og sider grundigt med fedtstof.
Bag kagen i ovnen ved 175 grader i 30-35 minutter. Lad kagen køle af i formen på en bagerist.

Mascarponecreme:

250 g mascarpone
5 dl fløde
korn af 1 stang vanille
2 spsk flormelis
skal af 1 økologisk lime

1 kg jordbær i tern

Pisk vanillekorn ud i mascarponen til de er fordelt, tilsæt flormelis og limeskal, og tilsæt derefter fløden lidt af gangen mens der piskes til en rimelig fast skum (lidt tykkere end man normalt pisker flødeskum, men selvfølgelig ikke smør-konsistens).
Vend det halve af jordbærternene i blandingen, og fordel den ovenpå den kolde mandelkage. Pynt med resten af jordbærene, og sigt evt. lidt flormelis over som pynt, eller måske revet mørk chokolade og lidt citronmelisse (det gjorde jeg så ikke, men det havde sikkert pyntet med en grøn dusk).
Mascarponecremen kan laves i god tid, men lægges først på kagen lige inden servering.

Konklusion:

Man skal i hvert fald ikke være fedtforskrækket med mængden af både mascarpone og fløde i den creme! Jeg synes måske nok at det var lidt spild at bruge mascarpone i den, for helt ærligt kunne jeg ikke smage den. Måske hvis der havde været lidt mindre fløde i. Men alt i alt var det en udmærket dessert (som egentlig også smager ok i dag, to dage efter).

Billeder:

Den færdigsamlede kage, som er helt skjult af cremen


Vi fik chokolade/chili-likør til


En frø kom forbi og skulle lige tjekke menuen ud - den forsvandt dog ret hurtigt igen i retning af skraldespanden


Opskrift: Gæstemiddag del II - grillede lammekoteletter, æblesalat med grønne linser fra Puy, nye forkogte og grillede kartofler, grov feta-tzatziki med peanuts, no-knead flutes og hvidløgskryddersmør


Hovedretten til lørdagens gæstemiddag var lidt et sats - sidste år fik vi lammekød fra Tobias' mor og bonusfar, og heriblandt var en pose med koteletter, som var så sammenfrosne at vi ikke kunne se hvor mange der var i posen, og heller ikke hvor store de var, eller om det var dobbelte eller enkelte.
Men torsdag lagde jeg posen i køleskab, og lørdag morgen (efter et par timer på køkkenbordet), lykkedes det at konstatere et antal på 7 dobbelte - hvilket så måtte komme til at passe til os 4 (så måtte en pølse gøre det ud for den 8. hvis nogen kunne spise 2 - men faktisk blev der to i overskud, så det passede fint).
Tilbehøret til lamsebasserne blev en salat med grønne linser fra Puy, æbler og diverse andre rare sager (opskrift fundet her og tilrettet lidt), forkogte og grillede nye kartofler med krydderurter (kogte efter metoden fundet hos Hanne K.), en feta-tzatziki-mix-ting (med inspiration fra et udklip en kollega gav mig, efter jeg havde efterlyst inspiration til tilbehør til lam, plus med tanke på den tzatziki med mandler jeg tidligere har lavet), de hjemmebagte no-knead flutes og hvidløgskryddersmør.
Vi sad ude i carporten hele aftenen, hvor der faktisk var blevet udholdeligt at være, og så kunne vi også nyde regnvejret og lynene på tæt hold, da de indfandt sig...


Grillede lammekoteletter med krydderurter:
4 personer

7-8 lammekoteletter

Marinade:

8 fed hvidløg
et par duske rosmarin - ca. 2 spsk i løs "vægt"
1 dl olivenolie
1 tsk citronsaft
salt og peber

Panering:

2 æg

3 spsk timian
3 spsk rosmarin
3/4 tsk salt
peber
2½ dl rasp

Koteletterne lægges i marinaden i en lukket pose i køleskabet, gerne i 5-6 timer.
En times tid før tilberedning tages de ud af køleskabet så de får stuetemperatur.
Æggene piskes sammen, og koteletterne dyppes deri, og vendes derefter i paneringen. Steges på en pande, eller på en grillplade på grillen (så havde Lækkermåsen også lige en undskyldning for at få købt sådan én) i rigeligt fedtstof (jeg brugte rapsolie) - 3½-4 minutter på hver side.

Æblesalat med linser fra Puy:
4 personer

150 g små grønne linser fra Puy (det er vigtigt det er disse linser der bruges, da de almindelige grønne bliver for melede i konsistensen og for nemt koger ud)
2 spsk grovkornet sennep
saft af ½ citron
2 tsk sukker
2 spsk olivenolie
1 dl fintsnittet persille
1 rødløg i tynde strimler
1 lille fintsnittet fennikel
½ broccoli i små buketter
2-3 syrlige æbler i tynde både
3/4 bøtte fetaost i tern
persille til pynt

Linserne koges iht. anvisningen (hvilket i dette tilfælde blev til ca. 30 minutter, sammen med to bouillonterninger og et løg i store både). De skal være lige netop møre, men må endelige ikke få for meget. Når de har fået nok, hældes de i en sigte, og skylles i koldt vand så kogningen stopper.
Sennep, citronsaft, sukker og olie piskes grundigt sammen - hold evt. lidt sukker tilbage og smag endeligt til med mere - dressingen skal ikke være for sur.
Hæld dressingen i linserne og bland persille, rødløg, broccoli og fennikel i. Lad evt. salaten trække i køleskabet et par timer.
Lige før serveringen hældes salaten op på et fad, og der pyntes med æblebåde, fetaost og bredbladet persille.

Grillede nye kartofler:

ca. 1 kg nye kartofler
ca. 20 g salt

Kartoflerne skrabes rene og dækkes lige netop med vand i en gryde. Bringes i kog og der tilsættes salt.
Kartoflerne koger i 7 minutter, tages af varmen og trækker færdige i gryden i ca. 13 minutter.
Hvis ikke kartoflerne skal bruges med det samme, bruses de over med koldt vand så kogningen stoppes, og stilles i køleskab når de er kølet lidt mere af.
De varmes op igen på grillen i et fad med nogle klatter smør og hakkede krydderurter, til de er gennemvarme og let brunede.

Grov feta-tzatziki med peanuts:
4-5 personer

250 g god feta i blok
5-6 spsk yoghurt naturel
1 fed hvidløg
½ stor rød chili, inkl. lidt af kernerne
½ agurk, udkernet (hvis man gerne vil have lidt tykkere konsistens, drænes agurken for vand først)
50 g peanuts
1 tsk sukker

Feta blendes cremet med yoghurt, og de øvrige ingredienser blendes med. Evt. kan peanuts hakkes groft i hånden og tilsættes til sidst, hvis man gerne vil have den lidt mere grov.

Hvidløgskryddersmør:

ca. 175 g blødt smør
5 små semi-tørrede tomater
2 pænt store fed hvidløg
1 håndfuld basilikumblade
ca. 1 tsk limesaft
1/4 rød chili uden kerner

Det hele blandes og rulles i madpapir, eller fyldes i små skåle, og stilles på køl til serveringen.

Konklusion:

Lam: Der er jo ikke meget kød på sådan en lammekotelet, men jeg synes at de blev udmærkede med både marinering og panering. Paneringen blev i hvert fald sprød, så den nye stegeplade gjorde en god debut.
Salat: God og fyldig salat, som samtidig er temmelig sund, i hvert fald hvis man udelader fetaen - som heller ikke var med i den oprindelige opskrift. De forskellige ingredienser giver hver især god smag, og jeg var positivt overrasket over den rå fennikel. Det er første gang jeg bruger den rå, så jeg var lidt bange for at lakrids-smagen ville blive for meget, men det synes jeg ikke var tilfældet.
Kartofler: Takket være Hanne K. (igen :-)) lykkedes det mig endelig at lave nogle ordentlige kartofler - jeg har altid haft store problemer med at koge både nye og gamle kartofler ordentligt, men dette tip virker i hvert fald på de nye. De blev gennemkogte uden at smatte helt ud (undtaget dem jeg havde skåret over fordi de var større end de andre. Men det var nok fordi de faktisk fik ca. 5 minutter for meget da jeg var gået udenfor under kogningen, og havde glemt alt om dem - så egentlig rimelig meget et held at de hele kartofler blev nogenlunde som de skulle! Næste gang må de da blive perfekte... Og så skal der laves kold kartoffelsalat!!!)
Feta-tzatziki: Den blev måske lige en anelse for saltet pga. de saltede peanuts og fordi fetaen selvfølgelig er rimeligt saltet i forvejen. Men smagen var god, og chilien gav bid!

Billeder:

Hvad gør man når man opdager man ikke har noget rasp? Så tager man selvfølgelig og får udryddet diverse rester af hvidt brød, som man skærer i tern og rister i ovnen, og blender på fuld knald. Her et stykke Pågen brød og en halv burgerbolle. Der var dog ikke helt nok, så der røg et kvart no-knead flutes med oliven i også...


Den færdige panering


Lamse-bamser klar til grillen


Marinaden til salaten


Den færdige linsesalat


Kartofler klar til grillen


Feta-tzatziki


Hvidløgskryddersmør


Lam og kartofler på grillen


Min tallerken


Opskrift: Gæstemiddag del I - kiksebidder med laksecreme og artiskokcreme

 

Secret Recipe Club

Efter at have levet mere eller mindre af koldskål og kolde sandwich hele sidste uge (med en afstikker til købe-pizza torsdag), blev der skruet op for køkken-aktiviteten lørdag, hvor vi havde gæster.
Forretten blev med stærk inspiration fra Hanne K., med Fakta kiks, artiskokcreme og laksecreme. De blev serveret sammen med Verdi Spumante.
Hovedret og dessert kommer i separate indlæg...

Artiskokcreme:

1 glas artiskokker i olie med hvidløg og krydderurter - drænet men med hvidløg og andet fyld
20 g peanuts (Hanne brugte cashew nødder, men det havde jeg ikke lige tænkt på at købe - og der skulle alligevel bruges peanuts til hovedretten, så jeg tog chancen og brugte dem her også)
1 lille fed hvidløg
1 spsk flødeost nauturel
1 stor håndfuld bredbladet persille
salt og friskkværnet peber

Pynt:

granatæblekerner

Ingredienserne blendes grundigt og smages til. Fyldes på små kiks med en sprøjtepose og pyntes med granatæblekerner. Cremen kan laves dagen før og sprøjtes på kiksene lige før servering.

Laksecreme:

110 g koldrøget laks
1 stor tsk mild grovkornet sennep
2 spsk yoghurt naturel
2 tsk citronsaft
friskkværnet peber

Ingredienserne blendes grundigt og smages til. Fyldes på små (gerne fiskeformede) kiks med en sprøjtepose. Pyntes evt. med dild eller anden frisk krydderurt (dild er en indtil videre mangelvare i krydderurtebeddet, så derfor ingen pynt denne gang). Cremen kan laves dagen før og sprøjtes på kiksene lige før servering.

Konklusion:

Laksecremen var nok den der smagte af mest, men begge typer var gode. Hvis jeg skal lave artiskokversionen igen, må den dog godt smage af en anelse mere - måske lidt mere hvidløg, og evt. et stænk citronsaft kunne gøre tricket.

Billeder:

Jeg brugte artiskokker i glas - jeg har smagt fra dåse et par gange, og synes de har tendens til at være lidt metalliske i smagen, så hvis jeg finder denne type igen (købt for lang tid siden i Rema), vil jeg uden tøven bruge dem. Jeg snuppede en fra glasset for at test-smage, og de var gode i smagen som de var.


Artikskokker mv. klar til "wrum-wrum"


Den færdige artiskokcreme


De færdige kiks


Den færdige laksecreme - farven snyder lidt


Lakse-fisk


torsdag den 1. juli 2010

Strandby, Frederikshavn og Skagen

Så røg der også lige et par dages ferie til Strandby i kurven - Henrik mente vi skulle på gourmetophold i ugen hvor vi er barnløse, så jeg var ved at tjekke hvad der fandtes. Jeg har gerne villet en tur til Skagen om sommeren i mange år, så det var der søgningen var koncentreret.
Det stod dog hurtigt klart at hvis det skulle ligge i mit prisleje (som er noget mere moderat end Henriks), så blev det ikke selve Skagen vi skulle være i - så jeg fandt i stedet et lille hotel i Strandby, Hotel Divan, som ligger 5 km nord for Frederikshavn, og i nogenlunde tilpas afstand fra Skagen.
3 overnatninger blev booket - så nu er spørgsmålet, hvad skal vi se i Frederikshavn og Skagen, og hvor skal vi spise, når vi nu ikke er så voldsomt gode til det med fisk? (Vi er bedre til skaldyr). Det korte af det lange er, at der skal være noget at vælge udover fisk.

Kom glad med tips!

onsdag den 30. juni 2010

Kagedåser og modermærker

Jeg har i et stykke tid været på udkig efter nogle kagedåser i firkantet form, som samtidig ikke måtte være for høje, da de skal kunne stå i en køkkenskuffe. I dag var jeg i Rema og se nu bare her hvad jeg fandt:


De passer faktisk så godt ind i køkkenet, at jeg kunne finde på at have dem stående fremme - men det vil nok afføde en vis protest fra husets øvrige beboer - så derfor er det godt de også kan være i skuffen.
De var der også i en højere udgave, men dem her var perfekte, og til 19 kr. pr. stk. var det lige til at overkomme. Og så signalerer den ene endda BBQ!!

On a more serious note...

I nat mistede vi en af vores naboer - han døde af kræft, som udviklede sig meget aggressivt de sidste 3 uger, og ingen havde vist forventet det ville gå så stærkt. Faktisk skulle han have været hjemme i dag, men i stedet sov han ind i nat.
Han og hans kone er/var som en slags reserve-forældre/bedsteforældre (aldersmæssigt midt i mellem) for os, og jeg vil savne hans selskab, alle hans historier og gode humør.
Og så lige et opråb - kræften han led af var modermærkekræft, men hans egen læge havde i lang tid sagt at de pletter på hans arm, de betød ingenting.
Først da han fik en knude under armen kom han til undersøgelse og fik det konstateret, og så bredte det sig hurtigt til lungerne, hvilket gjorde at han havde svært ved at trække vejret de sidste 2-3 uger, og som nok også gjorde at det gik så hurtigt til sidst.

Så derfor - hvis et modermærke begynder at se mistænkeligt ud, SÅ FORLANG FOR GUDS SKYLD AT DET BLIVER UNDERSØGT!!!
R.I.P. - håber du kan trække vejret der hvor du er nu...