mandag den 5. juli 2010

Opskrift: Gæstemiddag del III - mandeltærte med mascarponecreme og jordbær


Desserten til lørdagens gæstemiddag skulle jo næsten være et eller andet med jordbær, sæsonen taget i betragtning - og efter jeg var stødt på en opskrift med en mascarpone/jordbær creme på en anden blog fornylig, var jeg hooked på at det skulle være den.
Fanme så om jeg kunne finde den igen, efter at jeg ved et uheld havde fået lukket Firefoxen ned uden at bede den huske de åbne links.... Derfor var det jævnt heldigt at Line havde noget lignende på programmet til sin søsters studenterfest, så det link blev gemt bag øret.
Fredag fandt jeg så helt tilfældigt det første link hos Himmelske Kager igen (det viste sig at grunden til jeg ikke kunne finde den ved søgning var at vi ikke staver mascarpone på helt samme måde...), så jeg blev i stand til at kombinere lidt fra flere steder - mascarpone cremen kom på en mandelbund (også fundet hos Himmelske Kager), og med jordbær øverst.

Mandeltærte med mascarponecreme og jordbær:

Tærte:

200 g rørsukker
3 store æg
200 g fintblendede mandler

Pisk sukker og æg til en tyk og luftig creme, til sukkeret er opløst. Vend de blendede mandler i.
Læg bagepapir i bunden af en randform, og smør bund og sider grundigt med fedtstof.
Bag kagen i ovnen ved 175 grader i 30-35 minutter. Lad kagen køle af i formen på en bagerist.

Mascarponecreme:

250 g mascarpone
5 dl fløde
korn af 1 stang vanille
2 spsk flormelis
skal af 1 økologisk lime

1 kg jordbær i tern

Pisk vanillekorn ud i mascarponen til de er fordelt, tilsæt flormelis og limeskal, og tilsæt derefter fløden lidt af gangen mens der piskes til en rimelig fast skum (lidt tykkere end man normalt pisker flødeskum, men selvfølgelig ikke smør-konsistens).
Vend det halve af jordbærternene i blandingen, og fordel den ovenpå den kolde mandelkage. Pynt med resten af jordbærene, og sigt evt. lidt flormelis over som pynt, eller måske revet mørk chokolade og lidt citronmelisse (det gjorde jeg så ikke, men det havde sikkert pyntet med en grøn dusk).
Mascarponecremen kan laves i god tid, men lægges først på kagen lige inden servering.

Konklusion:

Man skal i hvert fald ikke være fedtforskrækket med mængden af både mascarpone og fløde i den creme! Jeg synes måske nok at det var lidt spild at bruge mascarpone i den, for helt ærligt kunne jeg ikke smage den. Måske hvis der havde været lidt mindre fløde i. Men alt i alt var det en udmærket dessert (som egentlig også smager ok i dag, to dage efter).

Billeder:

Den færdigsamlede kage, som er helt skjult af cremen


Vi fik chokolade/chili-likør til


En frø kom forbi og skulle lige tjekke menuen ud - den forsvandt dog ret hurtigt igen i retning af skraldespanden


Ingen kommentarer:

Send en kommentar