lørdag den 10. december 2011

Opskrift: Taco krydderi


Som sidst beskrevet her, er jeg stor tilhænger af selv at lave krydderiblandinger - det er nemt, meget billigere end at købe de færdige blandinger (på længere sigt i hvert fald), og så ved man nøjagtigt hvad der er i, og undgår diverse mærkelige tilsætningsstoffer, og mest af alt - en overdreven mængde salt.

De blandinger jeg pt. har i skuffen er cajun/creoler, fajita og taco - og især de to sidste bliver jævnligt brugt.
Fajitamix har jeg skrevet om her - nu må det vist være på tide at afsløre taco krydderiet.

Det bruges feks. til hakket kød i tacoskaller og mexicanske pandekager, men i dag har det fået lov at krydre nogle strimler af okseinderlår, som skal steges sammen med løg og broccoli, og serveres sammen med en pastasalat.

***Opdatering 21.02.2012  - Den udgave af taco krydderiet jeg plejede at lave, fandt jeg hos Closet Cooking - men for ikke så længe siden prøvede jeg i stedet en udgave fra The Yummy Life, og den er jeg efterfølgende gået over til. Udover ingredienserne fra Closet Cooking, indeholder den også stødt koriander og kakaopulver, samt majsstivelse, som er godt hvis man bruger det til hakket kød til feks. tacoskaller, og det gerne må hænge lidt sammen. Opskriften nedenunder er derfor nu fra The Yummy Life***.

Taco krydderi:
(jeg ganger op eller dividerer ned, afhængig af størrelsen på det glas jeg opbevarer det i)

1-4 spsk stødt chili (der kan være stor forskel på styrken i sådan noget chili, så start evt. med meget mindre og smag dig frem - jeg bruger som regel en sød chili, som er et blandingskrydderi, og som ikke er så stærkt - der skal også cayenne i, og det er stærkt nok i sig selv, så man kan uden problemer helt undlade den almindelige stødte chili)
1½ spsk paprika
1½ tsk røget paprika
1/8 tsk cayennepeber
1 spsk stødt spidskommen (evt. hele frø der ristes og kværnes)
1 tsk stødt koriander
1 spsk hvidløgspulver
1½ tsk løgpulver
1½ tsk usødet kakaopulver
1 spsk tørret oregano (kværn evt. oreganoen i en kaffekværn eller god blender, da den ellers kan have tendens til at samle sig i "klumper" i blandingen)
1-2 spsk fint havsalt (afhænger af om man hellere vil smage til med salt i den færdige ret)
3/4 spsk friskkværnet peber
evt. 2 spsk Maizena

Bland alle krydderier og opbevar blandingen i et lukket krydderiglas.

Til tacokød:
Steg ½ kg hakket okse-, kyllinge- eller kalkunkød til det er gennemstegt (hvis kylling eller kalkun, steges det i 2 spsk rapsolie), og hæld evt. fedt fra.
Tilsæt ca. 4 spsk tacokrydderi og bland grundigt med kødet.
Tilsæt 1,75 dl vand og bring i kog. Lad simre uden låg til blandingen tykner, ca. 5-10 minutter. Smag til med salt og chilipulver efter smag.
Passer til ca. 12 tacoskaller.

Konklusion:

Jeg har ikke købt de færdige taco krydderiblandinger efter at jeg begyndte at bruge disse opskrifter - de smager lige så godt, hvis ikke bedre, og anvendelsesmulighederne er mange, så jeg kan kun anbefale at prøve!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar