mandag den 5. juli 2010

Opskrift: Gæstemiddag del I - kiksebidder med laksecreme og artiskokcreme

 

Secret Recipe Club

Efter at have levet mere eller mindre af koldskål og kolde sandwich hele sidste uge (med en afstikker til købe-pizza torsdag), blev der skruet op for køkken-aktiviteten lørdag, hvor vi havde gæster.
Forretten blev med stærk inspiration fra Hanne K., med Fakta kiks, artiskokcreme og laksecreme. De blev serveret sammen med Verdi Spumante.
Hovedret og dessert kommer i separate indlæg...

Artiskokcreme:

1 glas artiskokker i olie med hvidløg og krydderurter - drænet men med hvidløg og andet fyld
20 g peanuts (Hanne brugte cashew nødder, men det havde jeg ikke lige tænkt på at købe - og der skulle alligevel bruges peanuts til hovedretten, så jeg tog chancen og brugte dem her også)
1 lille fed hvidløg
1 spsk flødeost nauturel
1 stor håndfuld bredbladet persille
salt og friskkværnet peber

Pynt:

granatæblekerner

Ingredienserne blendes grundigt og smages til. Fyldes på små kiks med en sprøjtepose og pyntes med granatæblekerner. Cremen kan laves dagen før og sprøjtes på kiksene lige før servering.

Laksecreme:

110 g koldrøget laks
1 stor tsk mild grovkornet sennep
2 spsk yoghurt naturel
2 tsk citronsaft
friskkværnet peber

Ingredienserne blendes grundigt og smages til. Fyldes på små (gerne fiskeformede) kiks med en sprøjtepose. Pyntes evt. med dild eller anden frisk krydderurt (dild er en indtil videre mangelvare i krydderurtebeddet, så derfor ingen pynt denne gang). Cremen kan laves dagen før og sprøjtes på kiksene lige før servering.

Konklusion:

Laksecremen var nok den der smagte af mest, men begge typer var gode. Hvis jeg skal lave artiskokversionen igen, må den dog godt smage af en anelse mere - måske lidt mere hvidløg, og evt. et stænk citronsaft kunne gøre tricket.

Billeder:

Jeg brugte artiskokker i glas - jeg har smagt fra dåse et par gange, og synes de har tendens til at være lidt metalliske i smagen, så hvis jeg finder denne type igen (købt for lang tid siden i Rema), vil jeg uden tøven bruge dem. Jeg snuppede en fra glasset for at test-smage, og de var gode i smagen som de var.


Artikskokker mv. klar til "wrum-wrum"


Den færdige artiskokcreme


De færdige kiks


Den færdige laksecreme - farven snyder lidt


Lakse-fisk


Ingen kommentarer:

Send en kommentar