lørdag den 17. oktober 2009

Ferie på Rhodos - mandag den 5. oktober

Mandag havde vi bestemt skulle være dagen hvor vi ville ind og kigge på Rhodos by, og specielt Den Gamle By.
Vi fik receptionen til at ringe efter to taxaer som hurtigt ankom - men forinden havde vi lige nået at være vidne til et mindre drama. En kvinde af ukendt udenlandsk herkomst (vi tror måske hun var israeler) stod og råbte til receptionisten, og efter hvad vi kunne forstå (og som Lækkermåsen senere fik fortalt af receptionisten) var hun kommet for sent op, og var derfor ikke kommet med sine rejsekammerater på udflugt med en båd.
Hun lavede et værre scenarie, som man måske ville kunne forstå hvis hun var kommet for sent til flyveren på vej hjem, men ifølge receptionisten havde flere af hendes venner allerede forsøgt at vække hende inden de tog afsted - uden held. Så mon ikke hun var lidt ude om det selv...

Nå men vi kom med de to taxaer ind til taxaholdepladsen i Rhodos, lige ved vandet, og derfra var der kun få meter ind gennem porten til den gamle bydel.
Der er selvfølgelig en masse små handelsgader og restaurationer, og alle vil gerne sælge noget - men der var heldigvis ikke nogen der var så påtrængende at vi ikke kunne slippe væk.
Vi brugte et par timer på at kigge og fik undervejs lidt at drikke på en restaurant, og derefter tog vi tilbage på hotellet igen og fik frokost.

Torvet tæt på indgangen til Den Gamle By


Pæn udsigt blandt de gamle bygninger, med kig til vandet


The Wall of Chewing Gum - hvor nogen også havde sat cigaretskodder fast - måske knap så charmerende...


Min niece får også sit tyggegummi sat fast


Igen har nogen været på fast arbejde med at lægge sten som belægning - det er utrolig flot, men ikke altid lige nemt at gå på - alt efter hvilke sko man har på...


De flotte belægsningssten var lagt inde i en hyggelig lille gård, med en bygning som ifølge skiltet var Library of Hafiz Ahmed Agha - der står lidt om det her, ca. midt på siden.


En af de små butiksgader


Min niece var noget fascineret af dansende Hello Kitty dukker - men lige nu er Hello Kitty også bare det eneste der duer....


Havneområdet - der lægger mange krydstogtskibe til ved Rhodos


Eftermiddagen gik med badning ved poolen og en lur for nogen.

Lækkermåsen og Bonussønnen er begge faldet omkuld i vores seng


Om aftenen havde vi bestilt bord på Bora Kai, den ene af de tre restauranter hvor vi kunne spise gratis og kun skulle betale for drikkevarerne. Det er en orientalsk restaurant, hvor menuen bl.a. byder på indisk, kinesisk og japansk, men der var dog et begrænset udvalg for os all-inclusive gæster.
Men vi blev stopmætte alligevel - til forret valgte jeg en indisk ret, med samosa og en slags løgpandekage, og dertil var det, så vidt jeg husker, tzatziki.
Min hovedret var nudler med lam i karrysauce, og det smagte simpelthen fantastisk - stærkt og med masser af smag.
Desserten var indbagt/friteret ananas med is og honning, og det var godt nok sødt med alt det honning. Men ellers absolut god mad, og der var mere end rigeligt af det - vi følte os helt flove over alt det vi måtte levne.

Bora Kai restauranten - vi var de eneste gæster under hele middagen!


Min forret - lyset var elendigt, så man kan ikke rigtig se tzatzikien da jeg var nød til at bruge blitz


Stor portion nudler til én person!


Lam i karry og nudler - jeg ville gerne have haft opskriften på den lammeret...


Og den meget søde dessert - alt det flydende er honning!

Ferie på Rhodos - søndag den 4. oktober

Søndag blev tilbragt først ved stranden, hvor der hørte gratis liggestole til hotellet, og derefter ved poolen. Vi havde snakket om at tage en tur ind til Rhodos by, men vi skulle bruge en klapvogn til min niece, og den kunne vi pga. lidt misforståelser først få hen på eftermiddagen, og så syntes vi næsten det blev for sent.
Så i stedet nøjedes vi med en gåtur ind mod Ialyssos centrum da klapvognen var afhentet. Her fik vi lidt overblik over shopping-mulighederne, og fandt ud af at mange af tingene blev billigere, jo længere ind mod centrum vi kom.

Der er mange katte, og også hunde, på Rhodos - her ligger et par misser og får en middagslur på en restaurant


Grækerne kører rimelig spændende, og parkerer endnu mere spændende - så der er mange biler der er tydeligt mærkede - her er et eksempel


Der er nogle der har været på fast arbejde mange steder, med at lægge små sten som belægning


Aftensmaden blev igen indtaget på hotellet, og aftenen tilbragt i baren udenfor, hvor vi gik lidt mere til drinksene. Vores yndlingsdrinks blev Sex on the beach, Pina Colada, og Blue Hawai.

Endnu en gang blandet aftensmad

Ferie på Rhodos - lørdag den 3. oktober

Vi overnattede alle sammen hos mine forældre fredag den 2. oktober, for vi skulle meget tidligt afsted fra lufthavnen i Billund lørdag morgen - kl. 4 kom der en taxa til os alle 9, og så var det ellers afsted.

Det regnede og var halvkoldt, så det var noget af en kontrast da vi landede i Rhodos lufthavn kl. ca. 11.30, til sol og varme, efter en problemfri flyvetur.

Vi fandt rimelig hurtigt vores bus til hotellet, og ankom efter en køretur på ca. 20 minutter. Heldigvis skulle hele bussen til vores hotel, så vi skulle ikke stoppe en masse steder inden, for at sætte andre af.

I bussen havde vi fået at vide at nogle af værelserne først kunne være klar ca. kl. 15, men indtil da kunne vi bare gå i restauranten og få frokost. Vi regnede egentlig med at skulle have armbånd på, men det brugte de ikke på hotellet - så i princippet kunne alle fra gaden gå ind og lade som om de boede der, og spise og drikke dagen lang. Det undrede vi os lidt over, men det kan godt være det kun er os der tænker i sådan nogle baner :-)

Vores værelse viste sig at være klar med det samme, så vi fik læsset bagagen af og inspiceret lejligheden. Vi havde en stor stue med lille køkkenniche - her var der to sofaer (2+3 personers) og to enkeltsenge, og her var det meningen at Bonussønnen skulle sove, så der var liggepladser nok at vælge imellem! Der var spisebord med 4 stole, og et kommodearrangement med tv, og air condition, så der manglede ikke noget.
Så var der vores soveværelse, som var ret stort, med indbyggede skabe, kommode, dobbeltseng, tv og air condition. Et tilstødende badeværelse med badekar/bruser, og fra stuen var der desuden indgang til et separat toilet - det var jo ren luksus, og næsten ligesom at være derhjemme.
Endelig var der det næsten bedste - en kæmpe balkon som vi tror var næsten lige så stor som de 2 værelses standard lejligheder! Da lejligheden lå på et hjørne var der udsigt over havet (som lå 50 meter væk) og til Tyrkiets bjerge, ca. 15 km længere ude, til den ene side, og til poolområdet til den anden side. Super lejlighed og beliggenhed!

Vores, og min søsters værelse lå for sig selv, for enden af en gang med udsigt ned til en af barerne. Eneste andet værelse i "firkanten" var Præsidentsuiten, som kun blev brugt privat af hotellets ejere, så der var ingen uvedkommende trafik på vores gang


Vores soveværelse - vinduerne vender ud mod pool-området


Badeværelset til højre for soveværelset


Toilettet med indgang fra stuen


Den anden ende af vores soveværelse


Vores balkon med udsigt over havet


Og den anden side mod pool-området


Da vi havde fået stillet alle pakkenelikkerne, gik vi til frokost og fandt et bord vi kunne være ved alle sammen. Der var rigeligt at vælge imellem af både kolde, lune og varme retter, og standard tilbehøret var selvfølgelig bla. oliven og tzatziki.

Noget af frokosten den første dag - ikke den mest spændende sammensætning jeg har fået med her, men det var ikke altid jeg lige huskede at få taget billeder...



Man kunne selv tappe vin, øl, juice og lokale sodavand (som smagte glimrende) og almindeligt vand, så vi fik stillet sulten, og gik derefter tilbage til værelserne hver især, for at pakke ud. Vi havde nemlig for en gangs skyld tænkt os at sørge for et nogenlunde rydeligt værelse, i stedet for bare at tage tøj ud af kufferterne efterhånden som det skulle bruges.

Da vi hver især var kommet nogenlunde på plads, gik turen ned til stranden for at inspicere kvaliteten. Vi vidste godt at der var rullesten i stedet for sandstrand, og det havde jeg nok været lidt skeptisk overfor - men vi endte faktisk alle sammen med at købe et par badesko i løbet af ugen, og så var det ikke noget problem.

Udsigt fra stranden op mod hotellet - den øverste balkon til venstre er vores


Nogle af drengene er kommet i vandet


Kl. 16 skulle der være info-møde på hotellet, så vi fik os plantet i pool-baren med en drink (som jo hørte med til all-inclusive aftalen, så længe det var deres egen lokale spiritus man drak) og fik nogle gode råd til opholdet.

Guiderne informerer på scenen ved poolbaren


Senere var der aftensmad-buffet, og efter at have spist gik vi en tur i hovedbaren, som også var med i all-inclusive delen, og så fik vi prøvet et par drinks mere. Vi gik dog alle forholdsvis tidligt i seng, for det havde været en lang dag siden vi stod op lidt over 3 om morgenen, og det var ikke meget det var lykkedes at sove i flyet - så var det bedre at være friske til dagen efter.

Et eksempel på aftensmaden



Dessert var der også hver aften - altid mindst 4 slags is, og forskellige kager - her bl.a. en sjov behåret en, som var meget sød i smagen!


Vi sidder i baren udenfor, med vores indkøbte myggelys - ikke at de virkede særlig godt...

Ferie på Rhodos - intro

I uge 41 var vi med mine forældre og min søster med familie på ferie på Rhodos. Mine forældre havde inviteret for snart længe siden. Det var vist egentlig i stedet for at holde fest næste gang de fylder rundt (som først er om et par år), men de var blevet enige om at der ikke var nogen grund til at vente - for man ved jo aldrig hvilke skavanker der kan komme i vejen.
Så vi havde altså bestemt det skulle være i uge 41 i år, og det viste sig at passe helt perfekt.

Hotellet vi havde bestilt hedder Forum Beach og ligger i Ialyssos, ca. 10 km syd-vest for Rhodos by. Det er et stort all-inclusive hotel, hvor der er masser af aktiviteter, og ikke mindst masser af muligheder for at blive mæt og få tørsten slukket. Vi vidste på forhånd at der var buffet til morgenmad, frokost og aftensmad, og desuden en snackbar der var åben hele eftermiddagen - så hvis nogen måtte gå sultne i seng, ville det i hvert fald være deres egen skyld.

Da vi skulle bestille rejsen (gennem Bravo Tours), var der 4 typer værelser vi kunne vælge - enten standard 2 værelses lejligheder, 1-værelses suiter der lå separat helt ned til stranden, standard 2-værelses lejligheder med ekstra faciliteter (kaldet Superior), eller større 2-værelses lejligheder kaldet Superior Deluxe (ved begge typer Superior lejligheder fik man bla. air condition, pengeboks, daglig rengøring, og daglig opfyldning af vand og sodavand i køleskabet med i prisen). Desuden var der for begge typer Superior værelser mulighed for at spise gratis på tre tilknyttede restauranter - man skulle kun betale for drikkevarerne, og sørge for at bestille bord på forhånd.

Vi ville gerne selv betale det ekstra det kostede at leje Superior Deluxe værelserne, så det lykkedes os, og min søster, at få disse værelser, som der kun var to af. Mine forældre fik en standard 2-værelses med Superior faciliteter, men det eneste der egentlig var til forskel var størrelsen, og udsigten - og da de jo ikke skulle have nogen børn boende, så passede det fint nok. Alle tre lejligheder skulle ligge tæt på hinanden i hovedbygningen, så det var så nemt som det kunne være.

torsdag den 15. oktober 2009

Fødselsdagsmiddag på Den Kinesiske Mur


I anledning af min fødselsdag havde vi bestilt bord på Den Kinesiske Mur i Viborg her til aften.
Vi havde bestilt til kl. 18, og havde fået at vide at vi skulle være færdige senest kl. 19 - men eftersom vi regnede med at skulle have buffet, burde det ikke være noget problem.

Da vi ankom stod der to hold i kø foran os, for at få anvist borde. Der gik omkring 3-5 minutter inden der kom nogen hen og hjalp de første, og da var det andet hold gået igen (de havde ikke bestilt). Vi fik ret hurtigt et bord efter det, fik bestilt buffet og en cola til mig (Lækkermåsen havde drukket sodavand hjemmefra, så han skulle ikke have noget at drikke, mente han - det fortrød han senere...) - og så var det ellers om at gå ombord i buffeten.

Der var en afdeling med ris, nudler, de obligatoriske friterede madvarer (kylling, krabbe, blæksprutte, kylling, forårsruller osv.) og 5-6 forskellige slags kød/sauce. En anden afdeling var med salatbar/grøntsager, frugt, forskellige slags råt/frossent kød i tynde skiver, og en form for sushi - her kunne man så vælge det man ville have stegt, sammen med forskellige dressinger/olier, og så stegte de det mens man ventede, ligesom vi kender det fra Djenghis Khan restauranten i Herning (det er vel det de kalder Mongolian Barbecue).

Jeg startede med ris, nudler og forskellige saucer med kød, og der var flere der var rigtig gode. Bl.a. almindelig karrysauce, rød karrysauce, oksekød i chilisauce, oksekød i sort pebersauce osv.
Derefter fik jeg en omgang af friture-tingene (eller det der var tilbage af dem - der var ikke ligefrem fyldt op under min runde) - det jeg fik smagt var ok, men det var ikke det hele der var lige sprødt, som det nu smager bedst.
Endnu en omgang af ris og saucer, og jeg fik også prøvet et par stykker af den såkaldte sushi. Jeg ved ikke hvor meget fisk der egentlig var i, eller hvor autentisk det i det hele taget var, for jeg har aldrig fået sushi før - men det var nu ikke det vilde sus. Den grønne wasabi-pasta (eller hvad det nu var) var meget stærk, men også meget tyk/fast i konsistensen, så den var ikke så nem at dyppe i - hvis det er det der er meningen.
Jeg er nok nød til at skulle have prøvet en gang ordentlig sushi engang, for at kunne vurdere om det er noget for mig.

Så skulle vi også prøve Mongolian Barbecue - der var hvidløgs-, chili-, karry-, barbecue- og soyadressing man selv kunne pøse på, og Lækkermåsen fik først med chili, derefter med karry, og jeg valgte hvidløg og soya blandet sammen. Det smagte fint - men jeg var ved at være mæt, så det var ikke det hele jeg kunne spise.
Lækkermåsen havde ikke spist ret meget af chili-blandingen før han måtte have et glas isvand - det var MEGET stærkt! Det var vi nu også blevet advaret om af nogen der havde prøvet den - men jeg tror alligevel han var lidt overrasket. Men han sagde den var god (jeg prøvede den ikke) - og bestilte derefter et glas vand mere.

Alt i alt var maden ok - bedre udvalg end i den traditionelle kina-snask. Men jeg ved ikke hvornår vi lige kommer der igen, for der var andre ting der absolut kunne være bedre.
Nu var det jo godt nok efterårsferie, så det har sikkert været medvirkende til at der var stort set fyldt op på en torsdag aften, og der stod mange i kø da vi gik - og der er altså plads til omkring 100 gæster. Så det er så som så med hyggen derinde, og personalet er ret fortravlede. Der kan være kø ved buffet-anretningerne, og der er ikke for godt plads til at både personale kan komme forbi, og komme og fylde op, og at gæsterne kan stå ugenerede og vælge maden i ro og mag.
De fleste af tjenerne/betjeningen var af asiatisk herkomst, men der var også et par danskere iblandt, og det var fint nok, for det var ikke dem alle der talte et 100% forståeligt dansk. Det var ikke alle blandt personalet der havde uniform på, så det var ikke alle man lige kunne spotte på påklædningen.
Personalet var dog vældig flinke, og faktisk også ganske hurtige til at komme med drikkevarer, og tage tomme tallerkener ud - men det hele virker meget fortravlet, og måske lidt som en pengemaskine, hvor det bare gælder om at få folk ind og ud igen hurtigst muligt, så der bliver plads til nogle nye. Selvfølgelig skal de tjene penge på det - men der må vel også godt være plads til en god oplevelse, og til at man kan nå at nyde sin mad i så meget ro og mag som der nu er?

Det med roen fører mig til det sidste kritikpunkt - der var indrettet legerum i den ene ende af restauranten, med bolde osv., og det var fint for dem der havde børn med. Men hold da op hvor er der bare nogen forældre der burde tage fat i deres børn og bede dem opføre sig ordentligt!! Der var meget larm nede fra rummet (som var med et vindue ud til resten af salen, og en dør, som i øvrigt stod åben konstant) - og vi sad endda næsten så langt væk som vi kunne komme.
Mange af boldene fra legerummet lå smidt rundt omkring i selve spiseområdet, så man faktisk risikerede at falde i dem, hvis man ikke lige så sig for - plus at det bare ikke så særlig charmerende ud.
Jeg synes personligt der var nogen der burde have bedt deres afkom om at få ryddet op efter sig og lade være med at smide med boldene udenfor legeområdet - og ja, igen kommer jeg til at lyde som en børne-hader, men jeg gider bare ikke når folk ikke har kontrol over, eller holder øje med deres yngel.

Alt i alt - vi blev mætte, og maden smagte som den skulle - men hvis vi skal ud og spise for at få en oplevelse, og hygge, og snakke med hinanden - så tror jeg ikke det bliver Muren vi vælger næste gang. Så er betingelsen i hvert fald at det er på et tidspunkt hvor der ingen børn er :-)

Billeder:

Nudler og ris, med forskellige saucer


To slags "sushi" med wasabi og syltede ingefær


Jeg tror ikke der var meget fisk i


Selvom det måske godt kunne ligne blæksprutter lidt i den her?


Flere gode saucer - denne gang lidt bedre adskilt


Mongolian Barbecue med oksekød, porrer, løg, champignon, gulerødder, og soya og hvidløgssauce

Opskrift: Squash-chokoladekage



I dag er det 37 år siden jeg kom til verden - og ifølge mine forældre er vejret lige så smukt i dag, som det var den dag for længe længe siden (da de kom hjem med mig en uge senere var alle bladene faldet af træerne - det ved jeg så ikke om vi oplever i år...)
Nå men fødselsdag er jo lig med kage til kollegerne, så jeg bagte en chokoladekage med squash i går, som jeg fandt opskriften på i et forum jeg er medlem af - og den var overraskende blød og svampet i dag også, så den kan godt anbefales.

Squash-chokoladekage:

300 g mel
60 g kakao
2½ tsk bagepulver
1½ tsk natron
1 tsk kanel
2 tsk vaniljesukker
et nip salt
150 g smør
400 g sukker
3 æg
½ liter revet squash (jeg brugte minihakker i stedet for at rive manuelt, og havde lidt svært ved at få den til at hakke det ordentligt, så jeg tilsatte det meste af mælken og blendede det bare helt fint)
1¼ dl mælk
150-200 g ret groft hakket mørk chokolade

Glasur:

flormelis
kakao
50 g smør
vand
hakkede mandler til pynt

Forvarm ovnen til 180 grader (varmluft).
Sigt mel, kakao, bagepulver, natron, kanel, vanilje og salt i en skål, og stil det til side.
Smør og sukker piskes godt. Tilsæt ét æg ad gangen og pisk godt imellem hvert. (Jeg brugte min røremaskine).
Med en ske røres squash´en i (brugte bare rørefunktionen igen på lav hastighed). Tilsæt herefter skiftevis mælken og de tørre ingredienser. Til sidst røres den grofthakkede chokolade i.

Dejen kommes i en smurt form på hvad der svarer til minimum 20x30 cm - den må ikke være mindre da den hæver en del. (Jeg lavede dobbelt portion og brugte en almindelig springform plus en silikone-randform, og det passede fint).
Bages i 45 min. ved 80 grader varmluft. (Efter de 45 minutter var begge mine kager stadig rå indeni, så de fik begge ca. 20 minutter mere - den i randformen kunne nok godt have klaret sig med lidt mindre, men det passede fint til springformen).

Når den er afkølet smøres glasur på og de hakkede mandler drysses over. Jeg puttede ikke glasur på den jeg havde med på arbejde i dag, og vil nok heller ikke gøre det hvis den skal serveres med feks. creme fraiche, eller is og frugt til - men uden tilbehør passer glasuren sikkert godt til.

Konklusion:
 
God chokoladekage, som bliver tilpas svampet - sikkert pga. squashen. Det er godt med ret store chokoladestykker i, så de stadig kan mærkes når man spiser den.
Det meste blev spist, så jeg tror også den var godkendt på arbejde.
 
Billeder:
 
Ja jeg slipper stadig ikke for de omvendt liggende billeder - så her er alle de tørre ingredienser


Smør og sukker røres sammen


Blendes squash med mælk - var det noget til morgenmad?


GROFT-hakket chokolade - jo grovere, jo bedre :-)


Den færdige springformskage


Og den færdige randformskage


Min portion i går - lidt kedelig uden tilbehør, men den skulle bare prøvesmages midt i hjemme-arbejdet

mandag den 12. oktober 2009

Opskrift: Intervalgrillet ungkvægsroast med gule basmatiris, champignonsauce og råkost


I lørdags kom vi hjem fra en uges ferie på Rhodos - og den ferie kommer der lidt om senere - men søndag trængte vi til en god gang hjemmelavet mad som måske var knap så usundt, som alt det vi har rå-spist den sidste uge.

Vi tog i Rema1000 søndag formiddag og fandt en marineret roast af ungkvæg, som var sat ned da det var sidste dag den kunne bruges - faktisk fik vi den endnu billigere end meningen var, da ekspedienten ikke lige havde helt styr på prisnedsættelsen. Så i stedet for at give 50 kr. for den (normalpris 70) kom vi kun af med 30. Hun opdagede selv fejlen og lod os få den til den pris.
Rema havde nogle bakker med blandede champignons og brune svampe stående lige indenfor døren, så det gav lyst til champignonsauce, og med en rest ris i skabet, og en god gang råkost var menuen hjemme.

Intervalgrillet ungkvægsroast:

Ifølge beskrivelsen skulle roasten have ca. 20 minutter på indirekte varme. Jeg valgte at lave den i intervaller af 6 minutter på hver side, og derefter 6 minutters hvilen under et viskestykke.
Igen 6 minutter på hver side, så under viskestykket med et termometer (viste her ca. 53 grader), og så fik den lov at hvile til kernetemperaturen viste knap 62 grader (det tog vist et kvarters tid). Så var den pænt lyserød i midten.

Champignonsauce:

500 blandede champignons og brune svampe, grofthakkede
2 store fed hvidløg, finthakkede
2½ dl fløde 18%
2½ dl Cremefine 7%
5 tsk Oscar hønsebouillonpulver
1 tsk røget paprika
friskkværnet peber

De hakkede champignons steges ved god varme til de har afgivet væde, og væden er kogt lidt ind igen.
Hvidløg steges med, men må endelig ikke blive mørke. Fløde og Cremefine tilsættes, sammen med bouillon og paprika. Saucen koges igennem og smages til med peber og evt. lidt ekstra salt.

Råkost med gulerødder, æbler og kerner:

7 gulerødder, finthakkede
2 store æbler i tern (med skræl)
1 lille håndfuld saltede græskarkerner (jeg plejer at bruge valnødder, men var løbet tør)
3 spsk olivenolie
2 spsk bær- eller frugt-balsamicoeddike (denne gang brugte jeg multebær)
et nip salt og friskkværnet peber

Alle ingredienserne blandes sammen. Det er en ret stor portion, som også rækker rigeligt til frokost og reste-middag dagen efter.

Gule basmatiris:

Jeg brugte en blanding af almindelige, og brune basmatiris (mener de brune kan købes i bla. Superbest) - de koges sammen med lidt gurkemeje og salt, så de får en flot gul farve (man kunne også stege dem i afbrændt karry som jeg nogle gange gør, sammen med friskhakket chili).

Konklusion:

Ungkvæget var egentlig perfekt stegt og tilpas rosa, men ikke helt så mør som det jeg tidligere har prøvet at intervalstege. Smagen ved jeg heller ikke om jeg var helt vild med - jeg synes oksekød er bedre, hvis jeg kan vælge. Men det var billigt kød.
Sovsen, risene og råkosten var god :-)


Billeder:

Svampene er skyllede


De næsten færdigstegte svampe og tilsat hvidløg


Færdig champignonsauce


Den rå roast


Råkosten


Den færdigstegte roast


Min tallerken


Og et par closeups - hey, alle billederne vender rigtigt i dag!!


Pænt rosa kød