lørdag den 8. maj 2010

Hakkebøffer a la DM burger 2009, og rester af pastasalat


Flere billeder længere nede

Fredag skulle vi have konsumeret resterne af pastasalaten fra torsdag (jeg blandede i øvrigt ½ portion ekstra af fetadressingen og puttede i, da den var blevet rigeligt tør af at stå et døgn i køleskabet), så der skulle findes på noget nyt kødtilbehør. Jeg havde i et par dage haft tanken om en god saftig hakkebøf hængende, så afsted til slagter det gik fredag eftermiddag, efter 5 kg hakket okse (der røg også et par flanksteaks i kurven, så mon ikke den ene får lov at få lidt grillstriber i aften).
Da det er en forholdsvis mager type slagteren på Koldingvej i Viborg sælger, var jeg dog bange for at de ville blive for tørre. Så derfor endte det med at jeg lavede Kims DM burgerbøf.
Jeg skriver opskriften igen, da der var en lille ændring i forhold til sidst.

DM burger anno 2009:

500 g oksekød 3-7%

1 æg
½ dl ketchup
1 spsk æblecidereddike
1 tsk løgpulver
1 tsk hvidløgspulver
2 tsk groft salt (oprindeligt lød opskriften på 1 spsk, og det var også det vi puttede i sidst, men det synes vi begge er for meget)
1 tsk kværnet peber
50 g revet gouda eller cheddarost (sidst brugte jeg cheddar - denne gang en ny type tex-mex ost med chili)
1 spsk hakket frisk timian

Alle ingredienserne røres sammen (jeg brugte røremaskinen) og hviler mindst 1 time i køleskab. Formes til bøffer og steges på grillen i 3-5 minutter på hver side, alt efter tykkelsen.
Jeg formede igen bøfferne med min Tupperware bøfformer, og trykkede dem lidt ud så de blev lidt fladere.
Jeg lavede i øvrigt dobbelt portion, og det blev der 9 bøffer ud af.

Konklusion:

Pastasalaten vandt meget ved den ekstra dressing, så enten skal der ekstra i fra starten næste gang, hvis der bliver så meget at noget skal gemmes - eller også skal man nøjes med at blande den portion man ved bliver spist, og så gemme pasta og dressing adskilt. Men uanset hvad, så er den god.
Bøfferne blev stadig ret saltede, så jeg tror uden problemer vi kan sætte saltforbruget lidt mere ned næste gang. Måske 1½ tsk pr. 500 g kød. Men de smagte godt, og var ikke tørre eller kedelige, selvom de fik lidt mere end den anbefalede stegetid.
Vi fik også gjort kål på den sidste rest af foccaciabrød fra fryseren, så mon ikke der snart skal bages en bradepande igen.

Billeder:

Ingredienser til bøf i røremaskinen


Min tallerken



2 kommentarer:

  1. Det er uden tvivl de bedste hakkebøffer jeg nogensinde har smagt, de er FANTASTISKE! Af den grund beregner jeg 250 g kød pr voksen :-) Skal det være fest så lad der være fest!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du kan lide dem, og tak for din kommentar - det er vist også alt for længe siden jeg har lavet dem sidst, det må der laves om på snart.

      Slet