onsdag den 26. oktober 2011

Opskrift: Henkogte pærer og pæresaft


For nogle uger siden blev vi spurgt om vi havde lyst til at plyndre naboens pæretræ, da de ikke selv fik brugt alle de frugter, der hang og var ved at være perfekte til plukning.
Taget i betragtning at syltesæsonen er på sit højeste, at der går totalt husmoder i mig når snakken falder på syltning og henkogning, og at det ville være totalt madspild at lade alle de gode pærer gå.. ja netop til spilde, så ville det jo være fjollet ikke at sige ja.

Så henover to aftener i starten af oktober var der pærer over hele huset. Sådan føltes det i hvert fald.
Eller de fyldte da i hvert fald godt på bordet i baggangen. Og det var ikke engang dem alle sammen.

På de to aftener blev der produceret:

- pæremarmelade - både naturel og med henholdsvis anis og kanel (vi spiser ikke så meget marmelade herhjemme, men det gør vi til gengæld på mit arbejde, så hovedparten er allerede konsumeret derude)
- pæremos naturel til fryseren
- henkogte pærer - både naturel og med vanilje
- pæresaft - jeg lavede den af rå saft, vredet ud af blendede pærer, men man kan uden tvivl også koge pærerne til saften er frigivet, og så si den fra, eller man kan bruge en saftpresser

Henkogte pærer:

ca. 1100 g pærer, skrællede og rensede, og skåret i kvarte
lage af ca. 7 dl sukker og 2 liter vand
evt. 1-2 vaniljestænger

Lagen koges op, evt. med vaniljestænger, til sukkeret er opløst. Pærebådene simrer i lagen i ca. 5 minutter, hvorefter pærerne lægges i skoldede og spiritusskyllede glas, og dækkes med lagen. Vaniljestængerne lægges også i glassene.
Lågene skrues på/sættes fast - hvis man bruger almindelige genbrugs marmeladeglas med skruelåg, skal låget ikke helt strammes til - bruger man rigtige henkogningsglas med skruelåg, lukkes de næste helt. Patentglas lukkes som normalt, da gummiringen sikrer at der kan slippe damp ud.
Glassene sættes i en bradepande i en kold ovn, der tændes på 120 grader og der hældes et par cm vand i bradepanden. Når ovnen er varmet op til 120, skal glassene henkoge i ca. 1-1½ time - det afhænger lidt af hvor store glassene er, men jeg mener mine fik ca. 1½ time. Glassene må ikke røre hinanden undervejs, læg evt. en avis i bunden hvis bradepanden er glat.
Når tiden er gået, skrues evt. skruelåg helt fast på glassene, og de skal nu blive stående i den lukkede ovn til de er helt afkølede - dette er for at sikre at afkølingen sker langsomt.
Når de er helt afkølede tages de ud, og har de skruelåg, skulle de nu gerne kunne bestå klik-prøven - det midterste af låget skal vende nedaf, og må ikke klikke når man trykker på det. Hvis det klikker er henkogningen ikke sket korrekt, og enten skal indholdet spises hurtigt, eller der skal laves en ny henkogning.
Hvis henkogningen er sket korrekt, skulle glassene kunne holde sig i lang tid, uden at være på køl - som regel i flere år, hvis man har været grundig med hygiejnen.
Mht. lagen, så kan der bruges flere grader af sukker-indhold - jeg skelede lidt til denne side, der indeholder rigtig mange gode ting mht. henkogning og syltning. Jeg valgte en lage med forholdsvis lavt sukkerindhold, og jeg ved ikke rigtig om det har noget at sige mht. om frugten flyder opad i glasset - det gjorde de altså i nogle af mine, men sålænge henkogningen er sket korrekt, burde det ikke betyde noget.

Pæresaft:

Her brugte jeg bla. overskydende lage fra de henkogte frugter (det der ikke kunne være i glassene), da lagen også havde fået god pæresmag af de 5 minutters simren med pærerne - men har man ikke henkogt pærer, bruger man bare en neutral lage af sukker, vanilje og vand.

1 kg pærer
½ l lage fra de henkogte pærer - eller ny lage af 1,25 dl sukker og 3,75 dl vand plus evt. vaniljestang

Pærerne befries for blomst og kernehus, og blendes grundigt. Den blendede frugt hældes i et skoldet bomuldsklæde, og klædet vrides så godt som muligt over en skål. Der blev ca. ½ l saft af 1 kg pærer.
Saft og lage koges ind til ca. halvdelen og hældes på skoldede flasker med det samme. Kan holde ca. en uges tid i køleskab, eller fryses ned i mindre portioner (husk der skal være godt med luft i toppen af flasken).
Blandes ca. i forhold 1:3 - eller man drikker den ren, hvis man er rå.

Konklusion:

De henkogte pærer er indtil videre blevet brugt i en pæretærte med godt resultat. De er ikke så store som dem man køber på dåse, men de smager rigtig godt og konsistensen er fin - der er lidt mere bid end i dåsevarianten. Jeg ville i øvrigt ønske jeg havde sådan en rigtig henkogningsgryde med plads til en masse glas - hvor mon man finder sådan en?
Saften er bare mmmmmmmmmm.... Den første flaske var væk på to dage, så resten blev gemt i fryseren, til en særlig lejlighed. Det kan absolut anbefales, og har man bare et stykke solidt lærred og nogle gode armkræfter, så kræver det ikke meget at lave sådan en portion. 
Udover pærer, selvfølgelig.

Sådan så pærekøkkenet i øvrigt ud undervejs i processen:


Der var gang i mange skåle og remedier. Og der var også gang i Lækkermåsen, som skrællede faktisk samtlige pærer - det er en eller anden syg ting han har med fra efterskolen. 
At han elsker at skrælle.

10 kommentarer:

  1. Åh, pæresaft, det tror jeg at jeg må prøve. Elsker pæresaft :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. NYBH: Man kan kun elske det - det er bedre end friskpresset æblemost!

    SvarSlet
  3. "For nogle uger siden blev vi spurgt om vi havde lyst til at plyndre naboens pæretræ, da de ikke selv fik brugt alle de frugter, der hang og var ved at være perfekte til plukning."

    ÅH HVAD.........! Det virker!

    Vi har siden august larmet i medierne om at folk skal plukke deres frugttræer - eller dele med andre.

    http://politiken.dk/tjek/tjekmad/produktion/ECE1359068/stop-madspild---gaa-paa-hoefligt-aeblerov/

    http://go.tv2.dk/articlemad/id-44498346:sådan-undgår-du-frugtspild--del-på-facebook.html?rss

    OMG det er begyndt at virke! OMG!

    Det er da fanTAStisk!


    KH
    Selina
    som er glad

    SvarSlet
  4. Selina: Ja jeg tænkte også på Stop spild af mad da jeg skrev indlægget :-)
    Det er skønt når man kan få udnyttet noget andre ikke har mulighed for at få brugt.

    SvarSlet
  5. Tak for mange gode tips. I dag har jeg henkogt pærer for første gang og har læst dit indlæg rigtigt mange gange undervejs :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mai-Britt: Skønt at du kunne bruge mit indlæg, så mange tak for tilbagemeldingn - og dejligt at høre at der er andre der også henkoger pærer :-)

      Slet
  6. Jeg har fulgt ovenstående men mine glas lukkede ikke tæt. Kan det være fordi jeg brugte for store glas og kun fyldte dem halvt. Kan ikke nå en ny henkogning i dag. Kan jeg gøre det i morgen eller er det hele spildt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Karina: beklager det sene svar, men jeg har været på ferie, og kunne af en eller anden grund ikke svare dig via iPad.
      Jeg håber du har fundet en løsning - jeg ved ikke hvorfor dine glas ikke lukkede tæt men jeg tror altid det er en god ide at fylde glassene helt op, så der kommer mindst mulig ilt til. Jeg vil tro du godt kunne lave en ny henkogning hvis du puttede mere væske i - men det kan jo være det er for sent nu.

      Slet
  7. Vi har VILDT mange pærer i år! Mit største problem er at nå at få dem brugt! Ens arbejde tager alt for meget tid af ens fritid......!
    Jeg har tidligere syltet pærer, men får det mentalt helt dårligt af alt det sukker der skal i.. Så i år skal jeg prøve at henkoge - det ser lidt "sundere" ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Enig mht. arbejde og fritid :-)
      Jeg ved ikke om det er sundere at henkoge end at sylte - uanset hvad så smager det godt, og det er dejligt selv at producere noget. Held og lykke med projektet (og beklager det sene svar!)

      Slet