søndag den 11. april 2010

Opskrift: Semi-dried/semi-tørrede tomater i ovnen


Flere billeder længere nede

Jeg har længe haft lyst til at prøve at lave semi-tørrede tomater - for mange år siden kunne man i Føtex i delikatesseafdelingen købe nogle semi-tørrede af slagsen, som var sådan lidt syrlige i det, og jeg har drømt om dem lige siden. Jeg ved ikke om man stadig kan få dem, men det er de bedste semi-tørrede tomater, og tørrede i det hele taget, jeg nogensinde har fået, så selvom jeg tvivler på jeg finder den rigtige opskrift på lige netop dem, så ville jeg alligevel gerne prøve at lave dem selv.
Hvis det bliver en succes, så har jeg fået lovning på drivhusplads til et par planter hos to af vores dejlige naboer, og så skal der semi-tørres til den store guldmedalje når tomatsæsonen kommer!

Der findes mange metoder på nettet, men jeg fik en afprøvet fremgangsmåde af Miss Muffin den anden dag (se under kommentarer), efter at hun havde postet nogle billeder. Det var det der gav mig skubbet, så tak MM :-)
Samtidig har jeg også kigget lidt på Camilla Plums udgave, så det endte med at blive lidt en mellemting - plus at jeg så forsøger mig med at bruge lidt balsamicoeddike også, for måske at opnå den lidt syrlige smag fra Føtex-tomaterne.

Semi-dried/tørrede tomater:

500 g cocktailtomater, skyllede, tørrede og skåret i kvarte (eller halve)
olivenolie
salt og peber
sukker
tørret timian
balsamisk tomateddike (eller anden balsamico - jeg syntes det var meget passende at bruge tomat, når jeg nu havde det)

Tomaterne lægges i en bradepande med bagepapir. Der hældes olie og eddike over (så meget så tomaterne kan dækkes af blandingen - jeg fik nok brugt lidt for meget olie), og drysses med salt, peber, sukker og timian. Tomaterne vendes rundt så de bliver dækkede bedst muligt af olie og krydderier. Jeg ved ikke om det var nødvendigt, men jeg lagde dem alle med skindsiden nedad inden bagningen, så jeg var sikker på at kernerne blev inde i tomaten.
De bages i ovnen ved 80 grader varmluft i ca. 5 timer til de begynder at blive en smule seje i det, og lidt sprøde omkring kernerne.
Tomaterne tages ud af ovnen og lægges i glas med olivenolie - jeg varmede et henkogningsglas op ved 130 grader i ovnen i ca. 5 minutter, før jeg hældte tomater og olie i, for at sikre et nogenlunde sterilt miljø. Jeg tror ikke denne portion holder ret længe, men hvis jeg får gjort alvor af en stor portion engang, så vil jeg nok lige have undersøgt den helt korrekte metode at gemme dem på.

Konklusion:

Det blev ikke Føtex-materiale - men de blev gode! Jeg valgte at tage dem ud efter 5 timer i stedet for 6, så de stadig var lidt bløde og saftige, selvom kerne"huset" var begyndt at blive en smule sprødt. Jeg tror måske der lå for meget olie på bagepapiret til at skind-siden kunne tørre ordentligt, så næste gang vil jeg bruge mindre mængde olie, og så måske lidt mere tomateddike.
Men de har en rigtig god og intensiv tomatsmag, og jeg tror jeg ramte nogenlunde plet med krydderier og balsamicoen. Så nu mangler jeg sådan set bare en ordentlig røvfuld tomater så jeg kan få lavet et par bradepander eller 3 på en gang...

Billeder:

Tomaterne klar til ovnen


Efter 1 time



Efter 3 timer



Efter 5 timer - de fylder ikke meget på bradepanden 



3 kommentarer:

  1. De ser lækre ud:)
    Jeg bruger ikke ret meget olie, nok kun en spsk til en hel plade..
    I en af Camilla Plums programmer ved jeg hun nævnte noget om holdbarheden, måske du kan finde det et eller andet sted på hendes side..

    SvarSlet
  2. For at få den specielle syrlige smag som du efterlyser, skal du putte de tørrede tomater,i fx et sylteglas, for derefter at hælde en olie/eddikedressing over til de er dækket.
    så får du den syrlige smag som dem fra Føtex - jeg elsker dem også ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet - det vil jeg huske næste gang!

      Slet