søndag den 20. september 2009

Opskrift: Kogte og grillede kamben/spareribs i to versioner med hjemmelavet coleslaw



For at få brugt noget mere fra fryseren bestemte vi os til at lave kamben/spareribs lørdag, nu hvor vi ikke skulle i byen alligevel. Det endte så med en spontan grillfest sammen med naboerne, hvor vi tog ben og coleslaw og ostekage med, og en anden lagde hus til.
Lækkermåsen har ikke været tilfreds med de versioner vi har lavet tidligere fra bunden, så i går bestemte vi os til at prøve at forkoge dem - og så tage halvdelen og give lav varme i 3 timer i WSM'en, og resten en halv times tid på Q320 - så skulle det blive spændende hvad der blev bedst! Desværre kom vi (igen) for sent i gang, da vi kom til at arbejde lidt i haven, så benene på WSM'en nåede ikke at få de planlagte 3 timer - men det må vi prøve næste gang.
Opskriften på coleslaw har jeg fundet på grillguru.dk, og har rettet en lille smule til efter hvad jeg havde i køleskabet.

Coleslaw:

1/4-½ lille hvidkålshoved
2-3 gulerødder

Marinade:

1 spsk. honning dijonsennep (vi havde kun almindelig dijon, så jeg blandede lidt flydende akaciehonning i - det må vel være det samme?!)
½ dl æblecidereddike
1½ tsk sellerisalt
1 spsk. sukker
½ tsk. stødt spidskommen
friskkværnet peber

Dressing:

1 dl creme fraiche 18% (jeg havde kun en rest 38% og 9%, så jeg brugte en blanding - ca. halvt af hver)
1,25 dl mayonaise (opskriften sagde "Colemanns ægte mayonaise" - men jeg brugte altså bare den let-mayo jeg havde i forvejen - så må den "ægte" vente til næste gang)
salt og peber
sukker efter behag - jeg brugte ca. 2 tsk.

Snit hvidkål i ikke for store strimler. Riv gulerødder groft på rivejern. Bland kål og gulerødder sammen.
Rør marinaden sammen og hæld den over grøntsagerne senest ca. en time inden servering. Lad det trække 30 minutter i køleskabet - rør rundt flere gange.
Rør dressingen sammen - smagen skal ligge på den søde side. (Både marinade og dressing kan med fordel laves dagen før, men må IKKE blandes med kålen før til sidst!).
Tryk marinaden ud af kålen med hænderne så der ikke hænger for meget ved - ellers bliver den for sur. Vend kålblandingen i dressingen og pynt evt. med frisk persille.

Kogte og grillede kamben/spareribs:
 
6 sider kamben (vi har købt dem i Metro i kasser med 10 kg på frost, men de fås også hos vores nærmeste slagter - pris ca. 25 kr. pr. kilo, det er SÅ meget billigere end at købe dem for-marinerede - men selvfølgelig giver det også noget mere arbejde...)
vand
3/4 øl
salt
laurbærblade
hele sorte peberkorn
løg i både
frisk oregano
 
Hinden fjernes på bagsiden af de optøede sider, og de skæres evt. i passende stykker som kan være i en gryde (de kan også stå "på benene" i gryden hvis den er høj nok, så behøver man ikke skære siden i stykker) - dækkes med vand og øl og bringes i kog, hvorefter der tilsættes rigeligt salt, laurbær, peber, løg og oregano efter ønske. Koges til de er møre i ca. 30-45 minutter.
 
Grillet version 1:
 
De kogte og afkølede ben blev penslet med en god barbecuesauce (vi har masser stående i skabet, så jeg brugte den første den bedste jeg lige fik fat i) og kom på gasgrill i ca. 3 kvarter.  
 
Grillet version 2:
 
De kogte og afkølede ben blev penslet med den samme barbecuesauce og lagt i WSM (røgeovn) grill i knap 2 timer. Blev penslet flere gange undervejs, så saucen ligesom "brændte fast" og blev klistret. Næste gang tror jeg vi skal prøve med de 3 timer, hvor de den første time får masser af røg direkte på risten, 2. time pakkes de i folie med æblejuice og 3. time direkte på risten igen med barbecuesauce.

Konklusion:

Begge slags ben blev sådan set udmærkede, men det er stadig ikke Bones-kvalitet (som er det Lækkermåsen stræber imod). Der mangler noget mørhed, og så manglede der helt klart salt - sikkert fordi jeg ikke havde puttet nok i kogevandet. Men det var da heldigvis til at løse ved selv at putte salt på de færdige ben.
Coleslaw blev rigtig god - bedre end den sidste jeg har lavet, hvor man "bare" blander kål og gulerødder i en dressing, og altså ikke marinerer det først. Det kræver selvfølgelig lidt ekstra tid og arbejde, men er klart det værd.
Naboerne var også positive - en kommentar fra en af dem var at den ikke smagte af mayonaise, sådan som en hun havde prøvet tidligere, hvor det var alt for gennemtrængende. Så jeg tror egentlig jeg med god samvittighed kan holde mig til den fedtfattige mayo-version næste gang også :-)

Billeder:

Marinaden til coleslaw


Billederne driller igen - men her er benene i kog i gryden


Og de færdigkogte ben


Coleslaw


Og min tallerken


Ingen kommentarer:

Send en kommentar