fredag den 16. april 2010

Opskrift: Pasta med kylling i cremet svampesauce



Flere billeder længere nede

Til onsdagens menu benyttede jeg mig for en gangs skyld af mit opskriftsprogram CookWare Deluxe, og søgte efter opskrifter med kyllingebryst, da vi havde noget i fryseren der snart skulle bruges. På den måde fandt jeg en opskrift jeg har gemt fra en madtråd på et forum jeg læser lidt på - en opskrift jeg endnu ikke havde fået afprøvet. Det har jeg så nu, ing.

Pasta med kylling i cremet svampesauce:

3 stk. kyllingebryst i strimler
10 g tørrede kantareller, opblødte i lunkent vand i min. 30 minutter, og hakkede
250 g markchampignons, grofthakkede
150 g frossen svampemix, grofthakkede (i stedet for disse typer svampe kan enhver anden slags bruges i de blandinger man har lyst til)
2 løg i smalle både
4 fed hvidløg, finthakket
ca. 1 dl hvidvin
1 knivspids dijonsennep (jeg brugte en grov stærk sennep, da vi ikke havde dijon)
½ liter Oscar hønsebouillon
1 pakke Philadelphiaost (jeg brugte ½ almindelig og ½ light)
en slat mælk til at fortynde saucen

Kyllingestrimlerne brunes på en pande ved god varme, med friskkværnet peber og lidt salt, og tages af panden.
Herefter brunes svampene sammen med løg og hvidløg. Når al væden er fordampet fra svampene, tages de af panden, som koges af med hvidvin og diijonsennep.
Når det er kog helt ind, tilsættes hønsebouillon, og svampene kommes tilbage i panden. Her afveg jeg så lidt fra opskriften - Lækkermåsen bryder sig ikke om større stykker af svampe-lignende genstande (og det gør jeg, hvis jeg skal være totally honest, heller ikke altid), så jeg valgte at blende saucen med svampe og løg, og så komme kødet tilbage til sidst.
Blandingen koger nu ca. 5 min, og herefter jævnes den med Philadelphia ost og konsistensen tilpasses med mælk.
Smag til med rigeligt friskkværnet peber og evt. lidt mere bouillonpulver eller salt.
Jeg serverede med spinattortellini med fyld af ost, og lidt revet parmesan og en dusk basilikum.

Konklusion:

Vi syntes alle tre saucen var god, så den kan sagtens laves igen. Lækkermåsen var ikke begejstret for pastaen, da han syntes den var for klæbrig eller noget - så lidt spild af god økologisk frisk pasta, altså. Men jeg syntes den var ok, så det må han selv om.

Billeder:

Danske markchampignons


Svampemix af ukendt oprindelse


Kinesiske kantareller


Kyllingen brunes


Svampe og (hvid)løg


Jeg fryser rester af vin når vi ikke drikker det hele, så der var et par sjatter i fryseren...


...gemt i fine Rice skåle - deraf faconen


Den ikke så populære pasta


Og min tallerken



Ingen kommentarer:

Send en kommentar