mandag den 23. maj 2011

Opskrift: Mangosorbet med chili



Efter pizzaen lørdag aften havde jeg bestemt at der også skulle en lille dessert til. Der var stadig rabarbersorbet i fryseren, men jeg synes den ville have godt af lidt følgeskab, så det blev til to slags is mere.
En mangosorbet med chili, og en hasselnødde/chokolade gelato (lavet på mælk), som der kommer et andet indlæg om.
Mangosorbeten fandt jeg her, og tilføjede så selv chilien.

Mangosorbet med chili:
ca. 300 g

250 g moden mango, skrællet og skåret i tern (lidt mere end 1 frugt af den størrelse jeg brugte)
ca. 80 ml sukkersirup (lige dele sukker og vand kogt op til sukkeret er opløst, og derefter afkølet)
2 spsk limesaft
2 små røde djævelske chilifrugter, finthakkede men uden frø og frøvægge

Det hele blendes grundigt sammen og stilles evt. i køleskab et par timer hvis ikke ingredienserne er kolde i forvejen. Massen køres på ismaskinen til det begynder at tykne, og fryses færdig i lukket beholder.
Inden servering tages isen ud af fryseren, og sættes i mikroovnen på fuld effekt i 15 sekunder. Det gør den blød nok hele vejen igennem, til at man kan kugle den op, uden at den skal stå og tø op på bordet og begynde at smelte i kanterne, inden kernen bliver blød (kan ikke huske hvor jeg har læst dette tip, men det er yderst effektivt, også til almindelig is).


Konklusion:

*Host* der kom måske lige en anelse for meget chili i - i hvert fald tror jeg at dele af familien ville være faldet døde om hvis de skulle have spist den. Smagen af mango var faktisk rigtig god, men selv jeg, en chili-elsker, må nok indrømme at chili er mere berettiget i andre retter end lige denne.

Næste gang bliver det uden det stærke.

Tror jeg.

2 kommentarer:

  1. Fedt med det trix med microbølgeovnen - jeg har tit det problem når jeg skal serverer is - det bliver afprøvet næste gang

    SvarSlet
  2. Jeg var faktisk ved at tro det var hos dig jeg havde set det, men kunne ikke finde det igen.
    Det var det så ikke :-)

    SvarSlet