lørdag den 28. august 2010

Opskrift: Chocolate chip cookies / chokoladesmåkager



Vi skal holde fødselsdag næste lørdag, og til eftermiddags"kaffen" har jeg tænkt mig der skulle være både lidt sødt (småkager og snoller) og lidt salt (chips, oliven, måske kiks med lidt ost og tomatmarmelade).
Småkagerne skulle laves i dag - og valget faldt på chocolate chip cookies, eftersom jeg nu i flere år har haft en pose chocolate chips liggende i fryseren (begge mine forældre har arbejdet på småkagefabrik, og en gang imellem kunne de købe diverse overskudsprodukter billigt - det kom også mig til gode ind i mellem).
Jeg har aldrig prøvet at lave disse kager før, og derfor havde jeg heller ingen preferencer mht. en opskrift, så jeg lod tilfældet råde.
I min google reader søgte jeg på chocolate chip cookies, og fandt en version hos EatLiveRun som så god ud, så den blev det.
Jeg lavede dobbelt portion, og eneste ændring i opskriften var egentlig at jeg kun havde 5 dl chocolate chips, så jeg brugte desuden 1 dl tørrede blåbær, som blev hakket.
Jeg lavede også kagerne noget mindre end i opskriften - hun skriver ca. 3 spsk dej til en kage - jeg brugte kun godt 1 spsk, og endte ud med knap 70 kager af den dobbelte portion.

Chocolate chip cookies:
ca. 70 stk. på 3-4 bradepander

8 dl + 2 spsk hvedemel
1 tsk bagepulver
400 g usaltet smør
2,4 dl almindeligt sukker
3½ dl brun farin eller mørk muscovado (jeg brugte ca. halvt af hver)
2 tsk fint salt
4 tsk vaniljesukker eller korn af 2 stænger vanilje (ups - det glemte jeg at putte i! Og jeg har endda lige købt vaniljestænger! Skandale...)
2 store æg
2 store æggeblommer
6 dl chocolate chips eller grofthakket chokolade (jeg havde kun 5 dl, så jeg brugte desuden 1 dl tørrede blåbær hakket i mindre stykker)

Varm 350 g smør i en pande ved medium høj varme (jeg brugte trin 6-7 af 9). Lad smørret smelte og rør i det  konstant, mens det bruser op og begynder at brune. Så snart smørret er gyldenbrunt og dufter lidt nøddeagtigt, tages panden af varmen, og det smeltede smør hældes over resten af det kolde smør i en stor skål eller dejfad. Det kolde smør røres ud i det smeltede. (Se evt. den originale opskrift for bedre forklaring, på engelsk).
Tilsæt almindeligt sukker, brun farin og/eller muscovadosukker, vanilje og salt til smørret, og pisk det sammen med elmixer. Tilsæt hele æg og æggeblommer, og pisk igen til blandingen er jævn. Lad dejen hvile i 3 minutter, pisk i 30 sekunder mere - gentag dette to gange mere, til dejen er tyk og skinnende.
Bland mel med bagepulver i en separat skål, og hæld melet i smørblandingen, hvor det blandes forsigtigt, til dejen er jævn og uden klumper. Vend chocolate chips og tørrede blåbær i.
Form dejen til små klumper á ca. 1 spsk størrelse, og placer klumperne med ca. 4-5 cm afstand på bagepladen - dejen flyder meget ud under bagningen. Bag hver plade i ca. 10-14 minutter midt i ovnen ved 190 grader almindelig varme (12 minutter var passende i min ovn), og vend evt. pladen eller bagepapiret halvvejs hvis ikke din ovn bager jævnt over det hele (det gør min feks. ikke - den varmer mest foran).
Kagerne skal være gyldentbrune og faste i kanten, men stadig lidt bløde i midten.
Tag pladen ud af ovnen og lad kagerne køle af et par minutter på pladen, før de flyttes til en bagerist hvor de køler helt af, inden de puttes i kagedåser.

Konklusion:

Super gode - jeg ærgrer mig dog noget over at jeg glemte vaniljen, men jeg ved reelt ikke hvor stor forskel det ville have gjort med smagen.
Lækkermåsen ville gerne have haft dem mere bløde i midten efter de var kølet af, men det er den her type altså ikke - men hvis man kan lide sprøde småkager og hvis man kan lide chokolade, så tror jeg man kan lide dem her.

Billeder:

Smørret smeltes og hældes over det andet smør


Dejen piskes



Og chokoladechips kommes i sammen med blåbær - og nej, det er ikke hvid chokolade jeg har puttet i, de er bare blevet lidt grå efter at have ligget i fryseren i nogle år



Den færdige dej - blød, fedtet og lækker



Kagerne klar til ovnen



De færdige kager



Så fik jeg endelig brug for kagedåserne jeg købte i Rema for et stykke tid siden

5 kommentarer:

  1. Jeg har en mad blog i Brasilien. Min datter gør udveksling her i Danmark, så jeg var nysgerrig omkring den mad blogs der. Jeg mødte hende og fandt det meget godt.
    Kisses

    SvarSlet
  2. Hej..
    Har lånt din opskrift og sys den er MEGA god .. Jeg piftede den dog op med nogle groft hakkede hasselnødder og så ikk helt så meget chokolade..
    Jeg bagte halvdelen og så skulle vi tjuhej ud af døren omkring kl 16, så nåede kun lige at dække den anden halvdel til med et viskestykke i skålen (den stod stadig ude på bordet)
    Jeg bagte så den anden halvdel da jeg kom hjem ved 23-00 tiden om aftenen.. og faktisk så blev de bedst, dem der havde stået en halv dag.. De blev mere bløde og behagelige inden i og flød ikk nær så meget ud, så de fik en lidt mere spændende form end de andre .. Sjovt .. Men super god opskrift ..
    Tak fra Lisa (:

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisa

      Mange tak for tilbagemeldingen - jeg bliver rigtig glad når folk afprøver tingene og gider melde tilbage hvordan det er gået (især når det går godt) :-)
      Jeg har ingen forklaring på hvorfor dejen blev mere fast efter at have stået, men det er jo også lige meget - bare det virker! Får selv lyst til at bage en ny omgang, men det duer vist ikke med den nye low-carb levevis - så skal det da i hvert fald gemmes til weekenden :-)

      Slet
  3. Hvor lang tid tager processen cirka?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg går ikke op i at notere tidsforbrug på opskrifter, så det har jeg desværre ikke rigtig noget bud på (især ikke så lang tid efter).

      Slet