mandag den 24. maj 2010

Opskrift: Indiske hakkebøffer med ris, broccoli og gul sauce


Jeg læser med på et forum, hvor flere har nævnt Arlas opskrift på indiske hakkebøffer som en af deres favoritter, så jeg har længe haft planer om at prøve dem. Det blev endelig til noget i onsdags.
Opskriften er med en mælkesauce fra Arla, og derudover lavede jeg kogte ris og broccoli.
Jeg havde ikke noget almindelig rasp, så i stedet brugte jeg nogle af de brødterninger jeg har eksperimenteret lidt med - der var en masse krydderurter i, som også gav god smag, så hvis jeg laver dem med almindelig rasp en anden gang, vil jeg også prøve at putte krydderurter i bøfferne.
Jeg ændrede også lidt på mængder af krydderier, så her kommer min version:

Indiske hakkebøffer med gul sauce:

Bøffer:

8 spsk rasp
3½ dl mælk
1100 g oksekød
4 fed hvidløg
3 tsk garam masala
2½ tsk groft salt
Becel til stegning

Raspen sættes i blød med mælken i 5-10 minutter, og røres med oksekød, hvidløg og krydderier til en jævn fars.
Farsen formes til aflange bøffer og steges på pande i 6-7 minutter på hver side til de er gennemstegte.
Bøfferne tages op af panden, som tørres let af med køkkenrulle (der må gerne sidde lidt stegesmag tilbage).

Sauce:

1 dl vand
½ liter Karoline hvid mælkesauce
ca. 1 tsk garam masala
1 tsk gurkemeje
salt og friskkværnet peber
en stor håndfuld bredbladet persille, finthakket

Panden koges af med vand, og mælkesaucen hældes i panden, sammen med krydderier og persille (persillen skal koge med, hvis rester skal gemmes til dagen efter). Koges godt igennem og smages til.
Bøfferne lægges i panden og varmes igennem hvis de har nået at køle af (jeg havde dem liggende på en tallerken pakket ind i staniol), og der serveres med kogte løse ris og små buketter broccoli, som damper med i gryden de sidste par minutter.

Konklusion:

Det er en meget simpel opskrift på bøffer, men de smagte virkelig godt. Krydderurterne fra brødterningerne gav rigtig god smag, og hvidløg og garam masala må have gjort det sidste.
Saucen var en lille smule anonym, men kunne måske gøres lidt mere spændende med gul karry som brændes af først, og evt. lidt chili - men absolut spis-værdig, og den havde en flot gul farve og så med det grønne fra persillen.
Henrik var også begejstret, så jeg tror godt jeg kunne finde på at servere det som en nem gæstemiddag, og så med lidt flere grøntsager som tilbehør.

Billeder:

Rasp af hjemmelavede brødterninger


Bøfferne steger


Bøfferne sopper i sauce


Min tallerken



Ingen kommentarer:

Send en kommentar