søndag den 13. oktober 2013

Low carb/LCHF opskrift: Bønnefritter (et alternativ til pommes frites af grønne bønner/haricots verts)


Hvis man bevæger sig i low carb verdenen, og ikke er stødt på de grønne bønnefritter endnu, så er man enten blind, eller også har man ikke læst blogs eller facebook grupper for low carb folk (det første udelukker jo så også til en vis grad det sidste).
Jeg så dem, som sikkert så mange andre, første gang hos Madbanditten, som også har dem med i sin bog, Spis dig mæt og glad, og selvom Jane selv siger at hun ikke kan tage æren for dem, så er det nok alligevel hendes fortjeneste at de er blevet så udbredte.

Det går i al sin enkelthed ud på, at grønne bønner steges i ovnen med olie eller smør, og salt og hvad man ellers har lyst til af krydderier, til de har smidt så meget af vandet, at de bliver sprøde, og dermed giver fornemmelsen af at spise pommes frites som man kan dyppe i noget snask - men med et noget lavere kulhydratindhold (og mindre blodsukkerstigning pga. lavere GI værdi) end hvis det var kartofler man indtog.

Nu tænker du måske: hvorfor bruge blogplads på noget som så mange andre allerede har dokumenteret, men det er jo heldigvis min ret som bloggens indehaver at blogge om lige præcis det jeg vil. Og da dette sted fungerer som min egen kogebog og jeg desuden steger dem en lille smule anderledes end de fleste andre jeg har læst om, så bliver du altså også belemret med fremgangsmåden her.

Jeg har lavet bønnerne flere gange - først til mig selv da jeg regnede med Lækkermåsen ville være ret skeptisk. Der blev de en smule brændte pga. den høje varme (de fleste bruger mellem 200 og 225 grader), og jeg endte med at måtte smide nogle af dem ud, fordi de simpelthen ikke smagte godt, og var for sorte.
Så tog jeg mod til mig og serverede dem en dag vi havde gæster (også for at prøve om det gjorde en forskel at lave dobbelt portion i bradepanden, så de lå i flere lag), og de blev taget rigtig godt imod af både LM og gæsterne. Temperaturen og stegetiden sad dog stadig ikke helt i skabet, så jeg måtte prøve igen, og nu tror jeg den er ved at være der.

Jeg har prøvet med både olivenolie og kryddersmør, og synes det fungerer bedst med olie, da man reelt ikke kan smage smøret - og i stedet for salt bruger jeg en pommes frites krydderi-blanding, som jeg ikke kan huske hvor kommer fra.
Og så foregår det alt sammen på følgende måde:

Bønnefritter:
ca. 2 personer som tilbehør
Bønnefritterne kan feks. serveres med et
stykke varmrøget laks og krydder-mayo...

500 g grønne bønner/haricots verts (jeg køber de frosne økologiske de har i Løvbjerg - der er 500 g i en pose, og de er nogle gange på tilbud til 10 kr. pr. pose, og så hamstres der)
2-3 spsk olivenolie - måske lidt mere (jeg måler ikke, men splatter bare noget ud til jeg synes det ser passende ud)
et godt drys flagesalt, eller et par tsk pommes frites krydderi

Hæld bønnerne i en bradepande og sæt dem i en kold ovn, som tændes på 140 grader varmluft. Efter ca. 15 minutter, når bønnerne er varmet lidt op, blandes olie og krydderi med bønnerne, og de vendes godt rundt.
... og resterne (hvis der er nogen)
kan bruges som pynt på en suppe
De steger videre under jævnlig omrøring til der er gået ca. 45 minutter - her kan varmen skrues op til 150 grader varmluft i ca. et kvarter (eller måske lidt mere - det afhænger af både ens ovn, og hvor sprøde man vil have dem). Hold øje med bønnerne, især hvis de er af meget forskellig størrelse - de må godt begynde at se en smule brankede/mørke ud, men må ikke blive sorte. Tjek dem løbende for sprødhed - de behøver efter min mening ikke bliv 100% sprøde, men må godt være lidt seje i det. Så kan man nemlig også nemmere spidde dem på en gaffel uden at de smuldrer.
Når konsistensen nogenlunde passer, tages de ud og serveres med det samme sammen med en god dyppelse - jeg har alle gange brugt en god mayo blandet med røget paprika og presset hvidløg, men ketchup, mayo naturel eller remoulade går sikkert også.

Konklusion:

Jeg er totalt fan - sålænge de får den rigtige konsistens, uden at blive sorte og uspiselige.
Man kan meget hurtigt få kørt 250 g grøntsager ind på den konto, og selvom man selvfølgelig bør spise varieret, så vil jeg nu nok påstå at disse fritter er en del sundere at spise et par gange om ugen, end tilsvarende mængde pommes frites af kartofler, som oven i købet er friturestegt.
I øvrigt - får du ikke spist hele portionen samme dag, så lad endelig være med at smide resten ud - prøv lige at gemme dem i køleskabet, og brug dem som kolde snacks dagen efter, bare som de er - eller hak dem i mindre stykker og brug dem som drys på feks. en salat eller en suppe. Jeg har spist dem kolde, direkte fra køleskabet, og brugt dem på en suppe - og det ville man nu nok ikke gøre med rester af pommes frites.
Total win-win og Stop spild af mad.

8 kommentarer:

  1. Jeg må prøve igen... jeg har prøvet et par gange og det betyder også en del hvor store bønnerne- alt for fine og de bliver alt for stegt -men med 50 poser bønner af 2 personer i fryseren kan jeg bare komme igang
    kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Henriette: Ja størrelsen betyder en del - men der hjælper det efter min mening også med den lavere temperatur, da det er nemmere at styre. Ved 220 grader går det lige pludselig meget stærkt, og så kan de nemt få for meget, alle sammen.
      Lyder skønt med så mange bønner i fryseren :-)

      Slet
  2. Det skal prøves! Jeg elsker grønne bønner! Kh Charlotte (og de her passer fint i dDV's program )

    SvarSlet
    Svar
    1. Charlotte: Så er jeg sikker på du også vil kunne lide denne version - bare pas på med varmen :-)

      Slet
  3. Bønnefritter er simpelthen bare fantastisk - intet mindre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Maria: Lige nøjagtig - stor tak til den der "opfandt" dem :-)

      Slet
  4. Jeg er stødt på den flere gange, men har endnu ikke fået afprøvet dem - må nok hellere få skrevet det på to-do-listen. Godt ser det ud :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Piskeriset: Tak - jeg kan kun anbefale at du får prøvet :-)

      Slet