lørdag den 28. januar 2012

Opskrift: Hjemmelavede Snickers


Da jeg så opskriften på hjemmelavet Snickers hos How Sweet It is, vidste jeg med det samme, at dét måtte jeg prøve. Ikke fordi jeg/vi spiser voldsomt mange Snickers, men det så bare så lækkert og fuldstændig kaloriebefængt ud (omend kun en lille del stammer fra det forbudte smør), at det passede lige ind i en weekend uden de store planer, og hvor der godt måtte lidt gode sager på bordet. Jeg har tidligere lavet en Snickers kage, som også var rigtig god - så næste skridt måtte jo være selve Snickers baren.
Jeg havde stort set alt der skulle bruges i huset - det eneste problem var Fluff'en, som jeg ikke kunne finde nogen steder - men som du kan se her, så løste jeg det problem ved at lave det selv.

Det passer så heller ikke helt at jeg havde alt i huset - lys chokolade er nemlig ikke lige det jeg bruger mest af. Som i faktisk aldrig. Så der var kun hvid og to slags mørke chokoladeknapper fra Callebaut i skabet.
Men der var det bare om at være kreativ igen.
Jeg søgte lidt på nettet og fandt ud af, at en god lys chokolade godt må ligge i omegnen af 38% kakaoindhold, så jeg regnede lidt frem og tilbage (er jo inde i rytmen efter lignings-sessionen sidste weekend) og fandt ud af at 3/5 hvid chokolade 27% og 2/5 mørk chokolade 57,8% ville give en kakaoprocent på knap 40. Og det var vel ikke helt ved siden af.

Opskriften kan måske godt se lidt uoverskuelig ud - men den er ikke svær. Det tager lidt tid at lave de forskellige lag, men ellers tager det længst tid at lade lagene køle af og stivne inden det næste kommer på.
Jeg startede torsdag aften med chokoladebunden, lavede de næste to lag fredag eftermiddag og aften, og chokoladetoppen lørdag formiddag - lørdag middag var den klar til at gå ombord i (pt. har vi faktisk ikke spist særlig meget, men der skal også en god bøf, hjemmelavede pommes frites og hjemmelavet bearnaise sauce på bordet i aften, så appetitten må ikke spoleres).

Jeg advarer på forhånd om at den her portion giver en ret stor og solid Snickers bar. Faktisk kom den til at veje 1,9 kg. Så lav kun så stor en portion hvis du får gæster - eller hvis du bare gerne vil spise dig en mavepine til i fabelagtig Snickers.

Snickers:
ca. 1,9 kg

Chokoladebund:

250 g god lys chokolade (eller blanding af 150 g hvid 27% chokolade og 100 g mørk 57,8% chokolade)
½ dl jordnøddesmør

Smelt chokolade og jordnøddesmør ved lav varme i en tykbundet kasserolle, eller i mikroovn i intervaller af ca. 30 sekunder. Rør godt rundt og lad kun chokoladen lige smelte, så den ikke bliver for varm.
Hæld chokoladen i en bagepapirsbeklædt form - jeg brugte en firkantet metalform på ca. 20x26 cm beklædt med et stykke genbrugsbage"papir", som jeg holdt på plads med tøjklemmer. Brug af bagepapir gør det lettere at løfte det hele ud af formen, når den er færdig. (Måske vil en lidt større form være bedre, da stykkerne så bliver knap så tykke og lidt mere håndterbare - og knap så umulige at komme igennem når man spiser).
Lad chokoladen stivne helt, gerne på køl.

Nougatlag:

50 g smør (opskriften angiver usaltet, men det går fint med saltet)
2½ dl sukker
½ dl "evaporated" mælk (hvis ikke du kan finde det i et supermarked, så prøv en etnisk butik)
2½ dl Marshmallow Fluff (købt, eller hjemmelavet)
½ dl jordnøddesmør
2½ dl saltede jordnødder, grofthakkede
1 tsk vaniljeekstrakt

Smør smeltes i en gryde ved medium varme (her brugte jeg 6 ud af 9). Når smørret er smeltet, tilsættes sukker og evaporated mælk, og blandingen bringes i kog under omrøring og varmes igennem til sukkeret er smeltet, i ca. 5 minutter. Tilsæt Fluff, jordnøddesmør og vanilje, og rør rundt til Fluff og jordnøddesmør er smeltet og blandingen er jævn. Tag gryden af varmen og bland de hakkede jordnødder i.
Hæld blandingen over den afkølede chokoladebund, og lad nougaten stivne helt, gerne på køl.
(Jeg glemte at blande jordnødderne i inden jeg hældte nougaten i formen, så jeg hældte bare jordnødder oven på nougat og pressede dem lidt ned - derfor kan man se på billederne at nødderne ikke er blandet helt sammen med nougaten).

Karamellag:

400 g flødekarameller (uden chokolade og andre "fyld"ting - jeg brugte de "reneste" jeg kunne finde i Lidl, Kleine Kuh Sahne Toffee, som samtidig også var nogen af de billigste. Jeg erstattede dog ca. 75 g med mine hjemmelavede karameller med lakrids, chili og hindbær, da var begyndt at klistre så meget sammen at jeg ikke kunne skille dem ad)
½ dl piskefløde





Hæld karameller og fløde i en gryde og lad blandingen smelte ved lav-medium varme - rør rundt til blandingen er helt jævn (kan godt tage lidt tid afhængig af hvilke karameller man bruger, og hvor meget varme de skal have for at smelte).
Hæld blandingen over den afkølede nougat, og lad karamellen stivne helt, gerne på køl.


Chokoladetop:

250 g god lys chokolade (eller igen blanding af 150 g hvid 27% chokolade og 100 g mørk 57,8% chokolade)
½ dl jordnøddesmør

Smelt chokolade og jordnøddesmør ved lav varme i en tykbundet kasserolle, eller i mikroovn i intervaller af ca. 30 sekunder. Rør godt rundt og lad kun chokoladen lige smelte, så den ikke bliver for varm.
Hæld chokoladen over den afkølede karamel, og lad chokoladen stivne helt i køleskab, i mindst en time.

Når Snickers'en er helt afkølet og fast, kan den løftes op af fadet vha. bagepapiret, og skæres i den ønskede størrelse stykker (trim evt. kanterne først, da de ikke bliver så pæne - du smider dem selvfølgelig ikke ud, men spiser dem selv imens du skærer resten ud til servering).
Den bliver ret hurtigt blød og "gooey" ved stuetemperatur, så opbevar den i køleskab og spis den gerne direkte derfra - medmindre du godt kan lide noget der hænger meget i tænderne.


Konklusion:

Oh.My.God.
Noget med så højt et kalorieindhold (og nej, du får mig ikke til at regne på det) kan næsten ikke være dårligt, men det her, det er den rene himmel - og synd på samme tid.
Den smager bedre end en rigtig Snickers - til gengæld kan man heller ikke spise så meget af den.
Jeg forudser vi må på omgang i nabolaget, eller at den kommer nogle kolleger til gode.
For der kommer ikke noget godt ud af at vi spiser det hele selv.

29 kommentarer:

  1. Åhhåhhhhhh. SUK!! Mums ... det ser da fuldstændig forrygende ud. Man kan ligefrem se, hvor godt det må smage! Det må jeg huske at prøve på et tidspunkt.
    God lørdag aften ... glæder mig til at høre om din bearnaise :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en af de ting hvor billeder giver det helt rigtige indtryk.
      Du kan da lige komme forbi et smut i morgen og få et stykke?
      ;-)
      Bearnaisen er godt på vej - måske bliver den ikke perfekt, men af et førstegangs-forsøg er jeg godt tilfreds.

      Slet
  2. Mums de ser godt nok gode ud, dem må jeg prøve en dag.
    Synes ikke det gør noget at peanuts ligger ovenpå nougaten, det synes jeg kun giver en flot struktur og udseende :)
    Du skriver du brugte 2½ dl. hjemmelavet Fluff, men hvor meget er det ifht. til den opskrift du lavede på ½-3/4 L forleden?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du roligt gøre - er sikker på de vil vække lykke.
      Og tak - synes heller ikke det gør noget med jordnødderne :-)
      For din skyld har jeg lige målt resten af fluff'en op, så den også kunne komme på frost - der var næsten nøjagtigt 4 dl tilbage, dvs. alt i alt kom der ca. 6½ dl ud af portionen. Jeg retter lige opskriften, så det fremgår.

      Slet
  3. Er du gal, hvor ser de gode ud. Jeg ville sådan ønske, at jeg var din nabo lige nu. Dem er jeg sørme også nødt til at lave MEGET snart (læs: imorgen). Tak for at blive ledt i fristelse ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt :-)
      Der har allerede været to naboer forbi, og der har kun været rosende ord indtil nu (men der er stadig over det halve tilbage).
      Glæder mig til at se din version!

      Slet
    2. Det blev til Snickers Macarons i stedet: http://chocolat.dk/syndige-snickers-macarons :)

      Jeg har dog ikke droppet tanken om også at lave normale Snickers. Hvorfor nøjes? :D Overvejer også at afprøve et par andre barer. Har du overvejet at springe ud i en mars/twix/milky way-opskrift?

      Slet
    3. Man skal ikke nøjes med noget. Men det ligner det heller ikke at du har gjort med de macarons. Hold da op...

      Sjovt du spørger om Mars osv. - en af kollegerne (som også blev udsat for min snickers) er ikke så vild med peanuts, så ham og en anden kollega (som tilfældigvis også er hans kone) havde snakket om, hvorvidt jeg måske kunne lave Mars i stedet, da han godt kan lide dem. Så jeg har kortvarigt været ved at kigge på Mars opskrifter, men er ikke nået videre. Skal også lige holde en lille pause med så syndige sager, men det skal nok komme når tiden føles rigtig...

      Slet
  4. Heidi for h*lvede! Du er ansvarlig for de 50 gram, jeg tog på, da jeg så det billede - og de næste mange gram, når jeg afprøver det guf på et tidspunkt! For søren da hvor ser det godt ud :-D :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld.
      I det mindste er det gode og naturlige sager der er i. Chokolade og jordnødder er jo sundt!
      (Beklager hvis der kom en kommentar der så underlig ud - var lige lidt for hurtig...)

      Slet
  5. Spiser man dem før eller efter sin diæt :) Snickers har jeg sku aldrig lavet, mine hjemmelavede müslibarer blev alt for sunde. Har du prøvet snickers-is :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kokke Kongen: Man spiser den vist slet ikke i nogen som helst sammenhæng med noget der har med diæt at gøre :-)
      Snickers is har jeg smagt, men ikke lavet - Snickers kage har jeg derimod lavet - det er heller ikke skidt.

      Slet
    2. Hej Heidi :)
      Lav en ny omgang snickers og skær i små bidder og rør i en god vanilje is, tror det må være den ultimative vej mod lykke :D

      Lise
      http://lisepaasu.blogspot.com

      Slet
    3. Lise: Det tror jeg muligvis du kan have ret i - ville ønske jeg kunne lave en rigtig god low carb version af den, men det skal der måske eksperimenteres lidt med :-)

      Slet
  6. Jamen dog.... jeg må igang. Der er ingen udvej! Jeg skal vist bare lige tage lidt tilløb - det ser ud til, at man på forhånd bør have løbet et betragteligt antal km, før man sætter tænderne i dem :) - og måske også bagefter...

    SvarSlet
    Svar
    1. Nina: Jeg tror både tilløb og løb bagefter vil være rigtig godt.
      Jeg slås stadig med resterne af den 1,9 kg tunge sag - nu har jeg frosset noget ned, så får vi se hvordan det ter sig efter optøning.
      God fornøjelse med det.

      Slet
  7. Hvordan gik det med at fryse dem ned?

    Jeg har lige lavet halv portion, så de ikke blev så tykke. De blev super lækre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gik super godt med at fryse dem - jeg synes slet ikke de tager smag af fryser, og de tør ret hurtigt op til bide-konsistens ved stuetemperatur, så det kan jeg kun anbefale!

      Slet
  8. Jeg vil blot foreslå at man laver sine karameller selv. Når man nu har en halv dåse med kondenseret mælk, så er det lige til at gå i gang med. Jeg brugte følgende link: http://anneauchocolat.dk/?p=152.
    Arbejder selv på Snickers-baren de sidste dage i påsken, og nøj hvor jeg glæder mig til at smage den :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Sofie: Det vil klart være det mest autentiske at lave karamellen selv, og jeg har også brugt Annes opskrift tidligere, men jeg må indrømme at jeg tænkte slet ikke på det. Nu fik jeg så også brugt nogle af de karameller jeg havde lavet efter en anden opskrift, så lidt hjemmelavet var der i :-)
      Håber du synes om resultatet når du bliver færdig!

      Slet
    2. Jeg er blevet super tilfreds med resultatet, lavede det sidste lag i går inden jeg gik i seng, så blev nød til at smage den her til morgen :P.. Havde dog lidt problemer med nougatlaget, syntes ikke helt jeg fik sukkeret til at smelte, men endte med at det i stedet karamelliserede og mit nougatlag er blevet lidt hårdt, men stadig yderst velsmagende. Hvordan fik du lavet det lag så fint og lyst???

      Slet
    3. Det var ærgerligt med nougaten - såvidt jeg husker smeltede det hele fint hos mig, og jeg havde som skrevet kogepladen på ca. 6 ud af 9. Men jeg har været ude for det samme da jeg skulle lave gastrique, hvor sukker smeltes og blandes med eddike - der endte sukkeret også som en hård masse inden man overhovedet kunne se det var smeltet. Jeg har ingen forklaring på det, men det er åbenbart noget der sker en gang imellem.
      Men godt at de smager godt alligevel :-)
      Lavede du i øvrigt også Fluff selv, eller brugte du en købeudgave?

      Slet
    4. Ja, jeg lavede også selv fluff. Det er jo fantastisk :) Så glæder mig til der kommer flere gode opskrifter jeg kan lave med den slat jeg har i fryseren...
      Men det er lidt underligt med sukkeret, men rart at jeg ikke er den eneste der har haft det problem.

      Slet
  9. Hej :)
    Jeg lavede disse i går og hold da op hvor blev de gode. Men jeg kunne heller ikke få sukkeret til at smelte i nougat laget, så efter det var mislykkedes 2 gange gav jeg op og brugte flormelis i stedet og det blev helt perfekt :)
    Jeg lavede karamellen selv efter den opskrift der blev linket til i kommentarerne og den blev helt perfekt :)

    Og hvis man ikke ved hvad man skal bruge evt. overskydende fluff til er det rigtig godt i varm kakao ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Stine: Skønt at høre at det også blev en succes hos dig - men godt nok underligt at det heller ikke hos dig ville lykkes at smelte sukkeret. Men endnu bedre at du fandt et alternativ så :-)

      Slet
  10. Hej!

    Dette skal bestemt prøves. Kunne man ikke bruge kondenceret mælk istedet for evaporada - hvis man nu undlader at komme så meget sukker i?
    Det er jo nogen nemmere at finde istedet for den uden sukker.

    Kh, Camilla

    SvarSlet
    Svar
    1. Camilla: Det lyder faktisk som en god ide at bruge kondenseret mælk hvis ikke du kan få fat i evaporeret mælk, og så udelade sukkeret.
      Ellers kan du jo overveje at indkoge mælken selv, hvis du vil lave den helt autentisk :-) (det har jeg også en fremgangsmåde på).
      Meld gerne tilbage hvis du ender med at bruge kondenseret mælk, og om du ændrer på nogle af de andre mængder - så kan jeg tilføje det til opskriften, så andre kan få nytte af det!

      Slet
  11. Hvor kan jeg få evaporated mælk henne? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Astrid: Som skrevet i opskriften er det bedste bud nok et stort supermarked eller en etnisk butik. Det er længe siden jeg har købt det, så jeg har ikke selv været på udkig fornylig. Men ellers kan man også lave det selv, hvis ikke det lykkes at finde det.
      God jagt :-)

      Slet