onsdag den 6. juni 2012

Low carb/LCHF opskrift: Stegte blomkålsris / broccoliris / rødkålsris



Det lader til at blomkålsris er det nye sort inden for low carb madlavning - man erstatter de kulhydratrige ris med revet blomkål, og vupti! Så kan man næsten spise sig mæt i "ris" uden at kalorieregnskabet går amok.

Rå blomkål indeholder ca. 24 kcal pr. 100 g og ca. 2,4 g fibre, hvor almindelige hvide, parboiled ris indeholder ca. 365 kcal pr. 100 g - godt nok i rå tilstand (jeg ved ikke hvor mange gram rå ris man skal koge for at få 100 g kogte, men mon ikke det er ca. 1/3), men forskellen er alligevel til at få øje på.

Jeg skulle selvfølgelig have afprøvet om det nu også duede. Jeg er meget glad for ris, både almindelige, brune, jasmin, basmati og de vilde, og har hver gang jeg forsøger at lave noget sund mad ærgret mig over at der er så mange kalorier i. Så med et blomkålshoved klar (som godt nok havde fået lov at ligge lidt for længe i en halvvarm baggang, så noget måtte skæres væk) og med tilbehør af et par laksefileter, var det bare om at komme i gang.

Man kan enten spise blomkålsrisene rå (omend det er svært at få dem varme så), man kan koge dem i lidt vand i en gryde med salt, eller gøre dem møre i mikroen uden vand - eller som jeg valgte, stege dem på panden, ligesom stegte ris.
For at få lidt ekstra smag med stegte jeg først løg, forårsløg og chili, og lod så "risene" og krydderier stege med i ca. 5 minutter.

Opdatering 22.06.12: For at sætte lidt fut i farverne kan man også tilføje andre grove grøntsager som holder faconen godt ved opvarmning - jeg har efterfølgende prøvet med blomkål og broccoli, og blomkål, broccoli og rødkål.
Det hele fungerer godt, så længe der bliver krydret - dog har rødkålen det med at misfarve resten lidt hvis det får lov at stå i længere tid, eller bliver frosset ned. Så man skal lige være obs på farverne, hvis man også gerne vil have at de passer sammen med det der skal serveres til.
Hvis man går op i sådan noget.

Stegte blomkålsris / broccoliris / rødkålsris:
ca. 4 personer

Blomkålsris
1/2 blomkålshoved
1/2 broccoli
rødkål (jeg brugte nok ca. 1/4 af en lille, men tilsæt så meget som du synes klæder blandingen)
3 spsk olivenolie
2 store finthakkede løg
1 finthakket forårsløg
salt og friskkværnet peber
ca. 2 tsk chiliflager

Riv blomkålen, broccoli og rødkål på et rivejern, i en foodprocessor eller minihakker til al kålen har størrelse som store risgryn, eller lidt større.
Blomkålsris med broccoli
Varm olie op i en pande ved middelvarme, og steg løg og forårsløg under omrøring, til løgene er blanke, ca. 5 minutter. Tilsæt blomkålen, broccoli og rødkål, samt salt, peber og chiliflager, og lad kålen stege med 3-5 minutter. Smag til med krydderier.
Server til kød og fisk, eller gryderetter i stedet for ris, eller køl kålen af og bland den i en salat.

Konklusion:

Konsistens og smag som ris får det aldrig - men når det så er sagt, så var jeg positivt overrasket.
Blomkålsris med broccoli og rødkål
"Risen" får en god og krydret smag af salt, peber og chiliflager, men det er også et must (i hvert fald for mig) at krydre den godt, for at den ikke bliver for anonym i smagen.
Den fungerede rigtig godt til fisken, og resterne blev dagen efter blandet i en salat. Næste forsøg må være med en gryderet, eller som minimum noget sauce, for at se hvordan den opfører sig sammen med flydende substanser (jeg tænker allerede på en gang boller i karry - det er godt nok ved at være for længe siden vi har fået det).
Jeg har også planer om at lave en kæmpe portion og fryse ned i mindre poser hvis jeg kan finde kål til rimelige penge, så der er nemt tilbehør når der er brug for det. Måske skal blomkålen så steges lige knap så længe, så der stadig er lidt bid i efter optøning/genopvarmning.
På en amerikansk blog har jeg læst en kommentar om en der bruger blomkål fra frost når ikke kålen er i sæson, og det var også en mulighed hvis man kan finde frossen blomkål af ordentlig kvalitet - så behøver man ikke tænke på at have frisk blomkål i huset.
Det har i hvert fald potentiale til at blive rigtig nyttigt når man gerne vil holde lidt igen med kalorierne.
Selv Lækkermåsen var positiv.
Han er nu heller ikke så vild med ris.

8 kommentarer:

  1. Det er nu altså lidt sjovt som det har gået sin sejersgang :) Der må jo være noget om det. Det lyder ihvertfald utrolig spændende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Line: Ja det kunne være sjovt at vide hvem der fandt på at det da lige kunne udgøre en erstatning for ris!
      Det er i hvert fald ret brugbart hvis man virkelig gerne vil skære ned på ris, og kunne også sagtens bruges i stedet for kartofler eller pasta, i hvert fald til nogle retter.

      Slet
  2. Ja de smager rigtigt godt, men som du selv siger, kan det aldrig erstatte risene, i hvert fald ikke for mig. Men der er mange muligheder med de revet blomkål, har også prøvet at lave pizza bund med dem, heller ikke det sammen som rigtig pizzabund, men fint alternativ. Ha en dejlig dag,

    SvarSlet
    Svar
    1. monsterscircus: Det bliver heller aldrig en rigtig erstatning for mig - og jeg vil stadig gerne kunne nyde en portion ris en gang imellem, men til hverdag hvor der skal spares lidt på kalorierne kan det fint bruges en gang imellem.
      Jeg har også haft kigget på pizzabunden og tror også den skal prøves en dag - men jeg er ret sikker på at jeg ikke skal præsentere det som pizza for gemalen :-)

      Slet
  3. Kære Heidi
    Jeg har hørt om blomkålsris, men jeg har aldrig set en opskrift på det, så det var spændende læsning - og ikke mindst at høre om din konklusion. Jeg tror, du har helt ret i, at det vil være perfekt til boller i karry. Det tror jeg næsten, at jeg skal prøve snart. Tak for tippet.
    Mvh. Nadia

    SvarSlet
    Svar
    1. Nadia: Selv tak - jeg er spændt på at se hvad du synes om det (hvis du blogger om det), og hvordan det vil gå til boller i karry :-)

      Slet
  4. Hej har nu prøvet blonkålsris med broccoli og det smager fantastisk jeg kan sagtens undvære pasta ris og kartoffel hvis bare jeg får noget magert kød og ingen sovs det smager så godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Undskyld det sene svar - havde ikke opdaget din besked lå under indlæg der skulle godkendes!
      Super at du kan bruge "risene" - jeg har vist overhovedet ikke spist rigtige ris siden jeg begyndte at lave dette, og jeg savner det næsten ikke :-)

      Slet