lørdag den 6. august 2011

Opskrift: Appelsin limonade / orange lemonade


De sidste 5 appelsiner vi havde liggende fra Kretaturen var snart ved at nå udløbsdatoen på en måned i køleskabet, så der skulle hurtigt tages stilling til hvordan den sidste rest af sommerstemning skulle anvendes.
Jeg var fristet til at lave en portion appelsinis mere - men syntes alligevel der skulle prøves noget nyt. Noget som måske kunne gemmes til lidt koldere tider også.

Valget faldt derfor på en appelsinmarmelade. Men da vi trods alt ikke er de store marmeladespisere, så ville jeg kun bruge de 3 af frugterne til dette - og da vejret i dag har været temmelig godt, så var det ikke helt formålsløst at lave en limonade/lemonade til afkøle sig på.
Jeg gik ud fra en af de første opskrifter jeg stødte på under søgningen, hos Tasteofhome - og bortset fra at jeg brugte lidt mindre citronsaft og måske lidt mindre appelsin- og citronskal, fulgte jeg opskriften ret nøje.

Appelsin limonade / orange lemonade:
ca. 1½ liter

3 dl + 7 dl vand
2,4 dl sukker
1,25 dl citronsaft (af ca. 2 citroner)
1,75 dl appelsinsaft (opskriften siger ca. 3 appelsiner - jeg havde kun brug for 2, men de var også meget saftige)
fintrevet skal af 1 øko/usprøjtet citron
fintrevet skal af ½ øko/usprøjtet appelsin

isterninger
evt. citronskiver til pynt

Bring 3 dl vand og sukker i kog i en gryde - sænk varmen og lad det koge i ca. 10 minutter. Afkøl siruppen og hæld den i en kande sammen med citron- og appelsinsaft og skal. Dæk kanden til og sæt den på køl i min. en time. Når den er helt afkølet tilsættes 7 dl koldt vand, og limonaden er nu klar til at servere med isterninger.
Man kan også vente med at tilsætte det sidste vand hvis ikke limonaden skal serveres med det samme - så fylder det ikke så meget i køleskabet.

Konklusion:

Meget lækker limonade, som er både sød, læskende og en anelse syrlig på samme tid. Den er meget bedre end den bedste saftevand på en varm dag.
Den indeholder godt nok en del sukker, men hvis den bliver fordelt ud på 6-8 portioner er det ikke så slemt.
Og så ligner den jo bare solskin på glas.

7 kommentarer:

  1. Den ser virkelig skøn ud - som solskin i glas :-)

    SvarSlet
  2. Tak og sådan smager den også :-)

    SvarSlet
  3. Smuk, smuk farve! Jeg bliver helt tørstig. Løber ned efter et glas af min ingefær-lime lemonade *slurp*

    SvarSlet
  4. Camilla: Tak, og kan godt forstå tørsten melder sig.
    Den ingefær-lime limonade, er det en du har blogget om?

    SvarSlet
  5. Næ ikke endnu. Der er kø på indlæggene :-)

    SvarSlet
  6. Den smager jo fantastisk! Fik pludselig igår lyst til limonade og din blog var selvfølgelig det første jeg tjekkede for at se om der var en opskrift :)
    Nu har jeg siddet i solen hele dagen og nydt den og smagen af sommer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nadia: Det lyder bare super hyggeligt - og ja, den smager af det den ligner og er lavet af - sol, sommer og græske appelsiner, nyplukkede fra træet.
      Jeg er glad for du kunne bruge opskriften og for at du havde tiltro til at du kunne finde noget her :-)

      Slet