onsdag den 11. august 2010

Opskrift: ABT sandwich


Det har været en hård start på arbejde igen efter ferien, og de sidste par aftener er også gået med arbejde hjemmefra. Derfor skulle maden være nem, og det blev derfor til sandwich både i går og i dag.
I USA findes en BLT sandwich - bacon, lettuce and tomato - det blev i stedet til en ABT sandwich her - avocado, bacon and tomato. Plus hvidløg i form af smøreost, men jeg ved ikke helt om det skal tælle med i navnet.
ABT står også for Atomic Buffalo Turds, og det er noget helt andet - men jeg synes det var det mest passende navn jeg kunne finde på.

Lækkermåsen er som regel ham som er den der steger bacon her i huset - mest fordi han ikke vil have den lige så sprød som mig, og så er han sikker på at få det som han vil. Han putter som regel noget chili på i en eller anden form - de her dage brugte han et meget stærkt chilipulver, som jeg engang selv har lavet ved at kværne nogle hele, tørrede chilier. Det giver en rigtig god smag til bacon.

ABT sandwich:
1 person

½ baguette/flute pr. person (jeg brugte et ostebrød fra Bilka med gruyere)
lidt hvidløgssmøreost (eller en god mayo, feks. fra Heinz)
½ moden avocado
riiiigeligt med baconskiver
friske eller semi-tørrede tomater - jeg brugte de hjemmetørrede

Fluten flækkes og ristes i ovnen til skærefladerne er sprøde.
Begge halvdele smøres med hvidløgsost eller mayo, avocado lægges ovenpå (eller smøres på, hvis den er så moden som den var i dag), og der sluttes af med baconskiver og tomat.
Indtages i nærheden af et stykke køkkenrulle, og gerne en cola.

Konklusion:

Hvidløgsost er godt - avocado er rigtig godt - bacon er aller bedst, og tomat er heller ikke så skidt, så samlet set kan det kun blive rigtig rigtig godt!

Billeder:

Rigeligt bacon steges, sammen med chilipulver


Der smøres med hvidløgsost


Avodaco og bacon tilsættes


Og lidt semi-tørrede tomater


Og så ender man ud med 1 stk. ret god sandwich

2 kommentarer:

  1. Orv, det er en dejlig basse du har lavet der :-)

    SvarSlet
  2. Tak, den smagte også perfekt. Men bare der er nok bacon i, så kan det jo næsten redde hvilken som helst ret...

    SvarSlet