søndag den 8. august 2010

Den første blåbærhøst - og nyt kamera

Vi har plantet tre blåbærbuske i år, som står med bær nu - jeg har dog en mistanke om at enten fuglene eller forbipasserende har været på rov, mens vi var på Kreta, for der var ikke helt så mange bær da jeg kiggede i dag, som før vi tog afsted.

Så jeg tænkte at jeg hellere måtte se hvad der kunne høstes i dag, så det hele ikke forsvinder ud i det blå.
Det her er hvad det blev til:


Det er jo ikke fordi det rækker langt i en smoothie, men jeg håber det bliver til en lille posefuld, hvis ellers jeg når at fange dem inden tyvene :-)
Og så er det bare hyggeligt at kunne høste sin egen avl...

I torsdags kom der nyt kamera i huset - jeg har længe været træt af den lille Canon Ixus 55, selvom den nu har tjent os godt de sidste 4 år (især i betragtning af at den var gratis, da Henrik vandt den i en konkurrence) - men den har godt nok sine begrænsninger i forhold til f.eks. madfotografering.

Vi havde set os lidt lune på et Canon 500D (digitalt spejlrefleks), og tog derfor ind i en kamerabutik i Viborg for at se og mærke på den. De havde den dog ikke hjemme, men vi gik en god snak med ekspedienten om mulighederne, og han viste os også et par alternativer.
Vi ville dog lige et andet sted hen for at tjekke om de havde den hjemme, så vi kunne prøve den i hånden - jeg skal lade butikkens navn være usagt, men lad mig bare sige med det samme, at der behøver vi ikke komme igen foreløbigt.

Vi kunne se at kameraet ikke stod på hylden ved skiltet, så vi spurgte den ledige ekspedient (som jeg heller ikke røber kønnet på) om de evt. havde den liggende på lageret. Ekspedienten M/K forsøgte at slå den op i systemet, og kunne se at der skulle være 2 på lager. Ved spørgsmålet om de også havde den ekstra linse, som kameraet var i et andet tilbud med, gik det dog helt i stå.
M/K kunne ikke finde noget i systemet, og der gik adskillige minutter hvor han/hun fumlede lidt frem og tilbage, bad os om at finde tilbudsavisen fra et stativ, og til sidst næsten lød som om vedkommende forventede at vi skulle kunne fortælle hvordan han/hun skulle finde den rigtige info.
Langt om længe fik vedkommende spurgt en anden ansat, som kunne fortælle at de 2 der skulle være på lageret, ikke passede alligevel, da der stod to kasser hvor der var taget noget fra, og den ekstra linse havde de vist heller ikke.

Så vi gik igen uden at have fået noget som helst ud af det besøg. Jeg ved ikke om det er for meget at forlange at personalet i sådan en butik skal vide noget om hvad de sælger, men efter sådan en oplevelse kommer man til at sætte lidt mere pris på specialbutikkerne - som faktisk heller ikke er så meget dyrere.

Vi tog derefter tilbage til den første butik, hvor vi så endte med at kigge lidt nærmere på et helt andet kamera, som godt nok ikke var et spejlrefleks, men som havde hele 30 x optisk zoom. Det var et Olympus SP-800ZU.


Det var noget billigere og lettere end Canon modellen, så efter lidt overvejelse endte det med at vi købte det, og fik en god pris på et ekstra batteri, og kamerataske.

Så siden lørdag er billederne her på bloggen taget med det nye kamera - og selvom det tager tid at sætte sig ind i alle de nye funktioner, så synes jeg der er en klar forskel, i hvert fald når jeg står ved kogepladen, hvor jeg tit har haft problemer med at få nok lys. 
Det skal der leges meget mere med fremover :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar