søndag den 10. juni 2012

Opskrift: Æble/porresalat


Til Bonussønnens konfirmation i maj måned fik vi mad fra en slagter, og det har jeg slet ikke fået vist frem - men indtil da kan jeg fortælle om denne æble/porresalat, som jeg lavede i går og havde med til pulled pork hos nogle venner. Vi fik nemlig en meget lignende salat til konfirmationen, og den var vi, og de fleste gæster ret begejstrede for.
Flere troede det var kartoffelsalat - nogle troede det var frugtsalat - men det var altså bare en cremet dressing fyldt med æbler og porrer. Æblestykkerne var så også noget større end i min udgave, så derfor lignede det måske kartoffelstykker.
Under alle omstændigheder var den meget simpel, men yderst velsmagende.

Jeg tror opskriften er ret standard - den blev afprøvet af dem vi havde til at grille for os til konfirmationen, så jeg har fået den af dem, men den ligner til forveksling en man kan finde mange andre steder på nettet.
Eneste ændring jeg lavede var at bruge halvt 9% og halvt 18% creme fraiche i stedet for kun 18%, og så undlod jeg at putte sukker i, da jeg gerne ville have den var frisk uden at være sød. Endelig tilsatte jeg lidt chiliflager både for at give en smule rød farve i alt det hvide/grønne, og for at give en lille-bitte smule bid til salaten.

Æble/porresalat:
4-6 personer

400 g creme fraiche (jeg brugte halvt 9% og halvt 18%)
1½ dl god mayo (jeg bruger som sædvanlig Hellmanns)
1 spsk citronsaft
1 tsk røde chiliflager
salt og friskkværnet peber
2 porrer - renset grundigt og skåret igennem på langs 2 gange, og derefter skåret i tynde ringe (husk at bruge noget af den grønne top også)
3-4 sprøde æbler i små tern, med skræl (jeg brugte Granny Smith)

Dressingen røres sammen af creme fraiche og mayonnaise, og smages til med citronsaft, chili, salt og peber.
Porrer og æbler blandes i, og salaten trækker på køl til serveringen.

Konklusion:

Skøn, cremet og frisk salat, som går godt til mange typer kød. Den er ikke så sød som feks. en coleslaw, så hvis man gerne vil have et andet og lidt friskere alternativ når der feks skal grilles, så fungerer denne salat perfekt. Den har en lille smule skarphed fra porrerne, og en anelse bid på tungen fra chiliflagerne (som man selvfølgelig sagtens kan udelade).
Næste gang forsøger jeg mig nok med en lidt lettere udgave af dressingen.
Så bliver det spændende hvor mange kalorier creme fraichen/frisken indeholder.

8 kommentarer:

  1. Dejligt med ny inspiration, dejligt match med æbler og porrer, det må vi altså lige prøve. Tak fordi du deler ud. Ha en dejlig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak - jeg håber du vil synes om den hvis du laver den. Det er nemlig dejligt med lidt nyt tilbehør en gang imellem, så man ikke hænger fast i det samme. God mandag til dig!

      Slet
  2. Det lyder vel nok lækkert- det vil jeg da helt sikkert prøve snart:-) Tak for inspiration.
    Kh Sara

    SvarSlet
    Svar
    1. Sara: Det var så lidt - håber du synes om den :-)

      Slet
  3. Den skal afprøves. Må være perfekt til grillkød. Kom i tanke om en salat med cremefraiche og små stykker rå blomkål jeg laver. Også lækker. Skal finde en opskrift på en ananas salat vi fik til en fest. Der var ikke æbler i så altså ikke waldorfsalat - den var lækker. Kender du måske en opskrift (til kød). Knus♥

    SvarSlet
    Svar
    1. Tina: Hmm en opskrift med ananas i salat har jeg vist ikke lige - ikke andet end en frugtsalsa, som spises til kød, men der er ikke salat i. Eller er det måske en salat baseret på mayonnaise du mener?
      Jeg har på et tidspunkt gemt en asiatisk agtig opskrift som indeholder ananas og lyder ret lækker http://www.yumsugar.com/Easy-Recipe-Savory-Pineapple-Salad-8225481 - var det måske noget?
      (Har du opskriften du nævner med blomkål? Det er blevet en af de nye yndlingsgrøntsager, efter jeg har fundet ud af hvor få kalorier der er i :-))

      Slet
    2. Hejsa Heidi
      jeg har en god opskrift med blomkål som alle plejer at synes rigtig godt om, du kan se den her:

      http://sarasmadunivers.blogspot.dk/2011/09/blomkalssalat-med-tranebr-og-ble.html

      Har netop lavet din Æble/porre salat og skal bruge den til noget pulled pork i aften. Glæder mig til at smage!!

      Kh Sara

      Slet
    3. Sara: Tak for opskriften! Den vil jeg tage et kig på næste gang der ligger blomkål der skal bruges :-)

      Håber du syntes om æble/porresalaten! Vi fik den også til pulled pork, og jeg synes den passer godt til.

      Slet