lørdag den 24. december 2011

Opskrift: Mandler med hvid chokolade og lakridspulver (næsten som Summerbirds)



Nu er det snart ved at være nu - der kan fejres jul med god samvittighed og vi kan slappe tiltrængt af i et par dage. Nok mest tiltrængt for Lækkermåsen, som har haft arbejdsuger på over 60 timer i en periode - det bliver man fysisk træt af.
Så må der lidt sukker til at live ham op med - og efter successen med efterligningen af A-lakridserne fra Johan Bülow, fik jeg mod på at prøve med chokolade/lakridsmandlerne fra Summerbird.

Jeg lavede en første udgave for nogle uger siden som værtindegave til udendørs-julefrokosten, men jeg var ikke tilfreds med dem - jeg havde brugt Johan Bülow lakridspulveret, og rullede de chokoladeindsmurte mandler i det, og smagen blev lige lovlig lakridset og lidt bitter (for ikke at tale om hvor lidt kønne de blev, og meget ujævne i faconen).
Men nu hvor jeg har fået fat i det gode lakridspulver fra T.I., skulle det prøves igen - og det gik meget bedre denne gang. Måske også fordi jeg nøjedes med at drysse pulveret på, i stedet for at rulle mandlerne i det.

Jeg har taget udgangspunkt i Louisa Lorangs opskrift her, men brugte hvid chokolade ligesom Summerbird, og udelod desuden kakaopulveret. Summerbird bruger også en eller anden form for citronsmag i deres, men det vidste jeg ikke lige hvordan jeg skulle få indarbejdet, så det må blive en anden gang.
Mængderne er ikke helt nøjagtige da jeg fik chokolade i overskud første gang - så smelt evt. lidt chokolade ad gangen.
Første gang prøvede jeg at hælde den tiloversblevne hvide chokolade ud på en silikonemåtte, glattede det ud og lod det stivne, brækkede det i mindre stykker og gemte det i en pose til jeg lavede 2. portion.
Det fungerede fint.
Ikke noget chokoladespild dér.

Mandler med hvid chokolade og lakridspulver:

ca. 100 g mandler
ca. 100 g hvid chokolade af god kvalitet (jeg bruger Callebaut knapper)
fint lakridspulver

Mandlerne ristes i forvarmet ovn ved 180 grader almindelig varme i 8 minutter, og afkøles helt.
Chokoladen smeltes forsigtigt over vandbad, eller i korte intervaller i mikroen. Mandlerne dyppes i chokoladen med en gaffel, overskydende chokolade tørres af på kanten af skålen, og mandlerne lægges forsigtigt på bagepapir (forsigtigt så overfladen bliver pæn og jævn).
Der drysses med lakridspulver så overfladen dækkes - mandlerne stilles køligt til chokoladen er stivnet, og de slynges lige rundt i en skål sammen med det overskydende lakridspulver. Og så er der serveret.

Konklusion:

Helt 100% lige så gode som Summerbirds er de ikke (måske er det citronsmagen der mangler - kan man mon få det frysetørret?) - men til en brøkdel af prisen går det absolut an. De bliver helt sikkert lavet igen, også som værtindegave, hvis jeg får brug for det. Nu skal jeg bare lige have købt nogle cellofanposer som de kan pakkes pænt ind i - og det har af en af de lokale kontorartikelforsyninger heldigvis.

Til sidst i denne post vil jeg ønske alle der kigger forbi en rigtig glædelig jul - jeg håber i får en dejlig aften i selskab med jeres nærmeste, og at både mad, det sociale og gaver går op i en højere enhed.

Glade dejlige jul - nu ska' vi snart ha' fugl!!

8 kommentarer:

  1. Hej Heidi

    Jeg brugte revet citronskal fra en økologisk citron. De er ved at køle af nu, men den hvide chokolade smagte dejligt med det pift af citron. Jeg havde ikke lakridspulver, men jeg puttede nogle lakrids bolsjer ned i min morter og siede derefter så det blev det fineste pulver. Jeg venter på resultatet nu. Tak for opskriften
    Mvh. Kristian fra Odense

    SvarSlet
  2. Kristian: Selv tak for opskriften - jeg håber du bliver tilfreds med det endelige resultat!
    God ide med citronskal i chokoladen, det vil jeg prøve næste gang - jeg kunne også forestille mig at det ikke er nødvendigt at bruge så meget?

    SvarSlet
  3. Tak for opskriften. Jeg hoppede desværre på øko-lakridsrodspulver... det skal man ikke gøre. Er det det eneste mand har, kan det dog blandes op med lidt sukker og vanille sukker ;-)
    Søstrene grene har nogen gange små fine cellofan poser. Jeg plejer at købe en del og så lave brændte mandler til adventsgaverne til veninderne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Line: Nej det der lakridsrodspulver er bare slet ikke det samme, det har jeg også måttet konstatere i anden sammenhæng - men godt tip med at blande det med sukker og vanilje :-)

      Tak for tippet om Søstrene Grene - jeg fandt som nævnt i indlægget nogle poser i en kontorforsyning, så jeg har til mange portioner fremover, men det kan være andre kan bruge idéen.

      Heldige veninder du har, sådan at få adventsgaver!

      Slet
  4. Hejsa,
    Hvad er T.I ????
    Vil jo gerne købe det rigtige fra starten af :)
    Blev jo helt lækkersulten af den opskrift :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dorthe: Det er T.I. Krydderier i Ejstrupholm :-)
      Der er link til netbutikken her http://www.tikrydderier.dk/
      Og jeg har skrevet lidt om lakridspulveret her http://hejdis.blogspot.dk/2011/12/opskrift-sd-lakrids-med-chokolade-og.html
      God fornøjelse - kunne også godt selv lige spise en håndfuld nu ;-)

      Slet
    2. Hej med jer
      Jeg har lige forøgt mig med Carlette koge/spsechokolad - hold da op chokoladen smeltede i vandbad - med meget cremet og et split sekund efter var chokoladen helt - grynet sammen - hvad gjorde jeg galt? - jeg kom også citronskal i - det smagte godt - god balance mellem. Hvem kan hjælpe. Glædelig jul

      Slet
    3. Jeg har ikke prøvet Carletti kogechokolade så jeg kan ikke hjælpe dig med hvad der går galt - men jeg har måske ikke indtryk af at det ligefrem er den bedste kvalitet at bruge til den slags.
      Jeg har dog været ude for at chokolade gryner hvis det holdes varmt for længe (feks. i en chokolade fondue) - kan det have været problemet?

      Slet