fredag den 30. oktober 2009

Opskrift: Obamas chili


Det har været en nem og ikke mindst billig uge hvad angår mad (men bankkontoen var også ved at se tør ud, så det var meget velkomment) - mandag og tirsdag spiste vi rugbrød, for at få udryddet noget friskbagt rugbrød vi købte i Bilka i weekenden, onsdag spiste vi hos min søsters svigerforældre, og torsdag spiste vi hos nogle naboer.
I dag skulle der så laves mad igen (nu er der jo også kommet løn), og da jeg havde lyst til noget med hakket oksekød, var det meget belejligt at NYBH lige havde et link til Barack Obamas chili - så den idé skyndte jeg mig at snuppe.

Jeg har søgt på den originale opskrift for at se hvad NYBH havde lavet om, og jeg fandt den bla. her - så kan man jo selv sammenligne alle tre versioner hvis man har lyst...
Den kommer her som jeg lavede den:

Obamas chili:

2 store hakkede løg

2 store peberfrugter i tern (opskriften siger grønne - jeg brugte to små orange snackpebre, 1/4 rød almindelig og 1 der var både gul og grøn, da det var det jeg havde og de trængte til at blive brugt - så kan der vist heller ikke komme ret mange flere farver peber i!)
6 fed finthakket hvidløg
725 g hakket oksekød (opskriften sagde 500 g, men jeg havde 725 g i fryseren, og det synes jeg passede fint til portionen)
1 ds chili bønner
½ tsk stødt spidskommen
½ tsk gurkemeje
2 tsk tørret oregano (NYBH brugte 1 oregano og 1 basilikum, men jeg var løbet tør for basilikum, så jeg brugte dobbelt oregano i stedet, og det var fint)
2½ tsk Santa Maria Original Chili spicemix
1½ spsk chipotle sauce
1 ds hakkede tomater
3 spsk rødvinseddike
salt, friskkværnet peber

Opskriften siger at løg, hvidløg og peberfrugt skal sauteres i olie og kødet derefter brunes i grøntsagerne. Jeg gjorde det lidt bagvendt, for kødet var frosset - det var ikke tøet op i køleskabet efter jeg tog det ud i morges.
Så jeg puttede det næsten frosne kød i en gryde, tilsatte lidt vand og lod kødet brune og tø op på samme tid. Vandet gør at det ikke brænder på, og det fordamper til sidst, hvis det simrer længe nok, så det fortynder ikke chilien.
Når kødet er brunet, tilsættes løg, hvidløg og peberfrugt, og svitses med indtil de er bløde - hvidløgene må endelige ikke tage farve, men det undgås også nemt pga. vandet.
Krydderierne blandes sammen og tilsættes. Hæld eddike og tomater ved, og kog retten godt igennem. Smag til med salt og peber.
Bønnerne tilsættes ca. 5 minutter inden servering, og varmes igennem.

Jeg serverede med brune basmatiris, Cheasy Fraiche 9%, revet ost, en stærk salsa og tortillachips med ostesmag.

Konklusion:

Super lækker chili! Jeg har lavet en form for chili con carne mange gange før, hvor jeg tit har brugt en færdig tomatsauceblanding fra glas som smagstilsætning, og alligevel har det næsten altid været nødvendigt at tilsætte bouillonpulver, for at få det til at smage af noget.
Men jeg kan med stolthed fortælle at der INGEN bouillon er i dagens portion - der kom masser af smag fra krydderierne og ikke mindst eddiken, som jeg tror gav det sidste pift (jeg ville aldrig selv have tænkt på at putte det i) - chilibønnerne hjalp nok også.
Godt nok er der færdig chipotlesauce i, men jeg bilder mig ind at den ikke er helt så kunstig som feks. bouillonpulver...
Lækkermåsen var også begejstret og spurge hvorfor vi aldrig havde fået det før - jaaaa, måske fordi jeg først havde fundet opskriften et par dage i forvejen :-)
Så thumbs up til Obama for dén opskrift!

Billeder:

Det frosne kød bliver brunet og tøet op


Grøntsagerne er tilsat


De blandede krydderier


Chilien er færdig


Brune basmatiris


Og min tallerken





Ingen kommentarer:

Send en kommentar