søndag den 29. juli 2012

Low carb/LCHF opskrift: Hjemmelavet mandelsmør


En af de ting jeg har set frem til at prøve med den nye Vitamix, er at lave mandelsmør. Jeg har aldrig smagt det, hverken hjemmelavet eller i købeudgave, men har set mange udgaver på nettet, og Vitamixen skulle netop være stærk nok til at lave mandler om til smør.

I spændingen glemte jeg helt at mandlerne egentlig burde ristes i ovnen (i hvert fald ifølge flere af de fremgangsmåder jeg har set) før de laves til smør, og det var lidt dumt da jeg ikke har det så godt med rå mandler (pga. pollenallergi begynder munden at klø bl.a. ved rå mandler) - men jeg må så nøjes med at bruge denne portion i ting der skal varmes op - eller affinde mig med kløen den tid det varer.

Det er åbenbart også lidt forskelligt hvordan man gør - nogle bruger frosne mandler for at undgå at de ophedes for meget under kværningen, og det kan godt være jeg vil prøve det næste gang (altså først at riste dem så munden ikke klør, og så fryse dem bagefter).
Denne gang lykkedes det ikke helt at lave mandlerne til smør i Vitamixen - det var lige som om de ikke ville tage skridtet fra meget fint kværnede til smør, så jeg endte med at putte dem i en minihakker et par minutter, og det hjalp - måske blev det for varmt i Vitamixen (jeg er ikke længere i tvivl om at den kan lave suppe bare ved varmen fra friktionen, for der stod damp op af låget!), så vi får se om frosne mandler virker bedre næste gang.

Anyway - her kommer fremgangsmåden uanset om man bruger blender eller foodprocessor.

Mandelsmør:

Jeg hældte 400 g mandler i Vitamixen (eller brug en foodprocessor) og lod den køre på høj hastighed mens tamperen blev brugt flittigt for at skubbe mandlerne ned mod kniven (det er i øvrigt god motion for armen, skal jeg hilse og sige) - bruger du en foodprocessor, så stands maskinen jævnligt og skub mandlerne ned fra kanten af beholderen med en dejskraber, så mandlerne bliver jævnt kværnet.
Jeg har ikke tid på hvor lang tid de fik, men de skal kværnes til olien i mandlerne frigives så blandingen bliver cremet og smørbar, ligesom jordnøddesmør.
Når mandlerne er blevet til smør kan man tilsætte smag i form af feks. vanilje, agavesirup eller andet sødemiddel, men jeg valgte at holde den helt neutral, og i stedet vil jeg evt. tilsætte lidt smag til en mindre portion, når den skal bruges - feks. i kager, måske i dressing i stedet for jordnøddesmør, sammen med grød, på low carb brød eller kiks - eller har du andre forslag?

Konklusion:

Når jeg ser bort fra at allergien ikke synes om det rå mandelsmør, så smager det godt. Ligesom med kokossmørret bliver det mere sødt i smagen end den rå vare, og jeg kan sagtens forestille mig det kan bruges til mange gode ting.
Noget jeg har haft lyst til længe er kylling i en sauce af jordnøddesmør, og måske mandelsmørret kan erstatte noget af det.

Mulighederne er mange.

1 kommentar:

  1. Kommentarer kopieret fra low carb bloggen, hvor indlægget slettes:

    Anonym29. jul. 2012 21.45
    Hej Heidi. Hvor er dine blogs bare inspirerende. Det er spændende at følge dit "nørderi" - fedt, når nogen bare giver den gas som dig med at prøve nye ting, have udstyret i orden osv.
    Jeg har selv eksperimenteret med mandelsmør, da det bare er enormt dyrt at købe. Jeg lavdede mit i en minihakker til min håndmixer, så man behøver ikke den dyre (men også dejlige) Vitamix. Jeg lavde både en med ristede mandler (bagt ved knapt 150 grader i 15 til 20 minutter) og en med nogle helt ubehandlede. De ristede mandler blev lige så fint til mandelsmør efter nogen tid - hurtigere end jeg havde forventet, men pludselig skete det. De ubehandlede var jeg til gengæld ved at opgive, for det tog godt nok lang tid, før de lod sig "overtale" til at blive flydende og smårbare. Summa-summarum, så vil det garanteret gå meget hurtigere næste gang, du laver dit mandlersmør. Og personligt synes jeg nu også, at den ristede udgave er bedst. Jeg glæder mig til at følge med.
    Mia

    heidi29. jul. 2012 22.03
    Mia: Tusind tak for de pæne ord - jeg er glad for at kunne inspirere!
    Jeg synes jo det er fedt at "nørde" og prøve nye ting (og ikke mindst nye gadgets), så det er dejligt hvis andre kan bruge det til noget også.

    Og mange tak for erfaringen med de ristede mandler - ingen tvivl om at det er det jeg skal prøve næste gang, både hvis det bliver nemmere at lave dem til smør, og pga. allergien.
    Det var også sådan en minihakker til en stavblender jeg brugte til at lave smørret færdigt i, men jeg turde ikke lave det fra begyndelsen i den, da jeg var bange for den ville blive for varm.

    Men nu ser jeg fortrøstningsfuldt frem til at lave det igen :-)


    Mette Frederiksen23. sep. 2012 22.10
    Har du forsøgt igen? Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvordan det gik? :) Og hvad med hasselnødder, jeg har nemlig ikke rigtig været heldig at få dem ensartet i konsistensen når jeg har forsøgt mig med hjemmelavet nutella. på forhånd tak Mvh Mette - Min Low Carb Blog

    heidi24. sep. 2012 07.15
    Mette: Ja jeg lavede faktisk lige en ny portion mandelsmør i weekenden, da jeg skulle bruge det til nødde"fudge". Denne gang var mandlerne ristede, og jeg tror det gik lidt bedre i Vitamixen - men jeg måtte stadig lave det færdigt i minihakkeren til stavblenderen. Måske var det fordi jeg ikke havde helt nok mandler i Vitamixen, jeg er ikke sikker - men næste gang prøver jeg med lidt flere og ser om det hjælper.
    Jeg har ikke prøvet at lave nøddesmør, men jeg har også nutella på listen over ting der skal prøves, så det kommer helt sikkert - og så skal jeg nok komme med min erfaring :-)


    Anonym1. dec. 2012 22.05
    Hejsa
    først vil jeg sige TAK for en rigtig god og inspirerende blog som jeg lige har opdaget og jeg er fanget af interesse i mandel og kokossmør, men er i tvivl om hvad jeg kan bruge det til.
    Jeg er nybegynder i LCHF og tror det kan være meget brugbart i opskrifter der. Så nu håber jeg på du kan hjælpe mig lidt med at finde ide'er og opskrifter eller links så jeg kan komme igang ,,
    Mange hilsner
    Margit

    heidi4. dec. 2012 07.25
    Margit: Selv tak - jeg er glad for at du kan finde inspiration herinde!
    Jeg har vist egentlig ikke så mange opskrifter herinde endnu hvor der bruges kokos- og mandelsmør, men kig feks i opskriftsindekset på sund fudge med hasselnødder og kakao - der bruger jeg begge typer.
    Jeg har også en opskrift på vej på en jordnøddefudge, hvor der bruges kokossmør - men manden er løbet med kameraet hvor billederne ligger på, så der går lige nogle dage.
    Ellers kan jeg kun anbefale at du prøver dig lidt frem - hvis der feks. skal bruges chokolade i en opskrift, så kan man i nogle tilfælde godt udskifte det med kokossmør og kakaopulver og evt. sødemiddel (det har jeg gjort i den fudge der er på vej).
    Jeg har ikke lige links til andre steder hvor det bruges, men hold øje med hvad der kommer her på bloggen, eller søg på google - så skal der nok dukke noget op :-)

    SvarSlet